Test drive Honda CR-V 2014

honda cr-v (10)

CR-V light?

honda cr-v (6)

Noul copil minune din familia Honda, motorul diesel de 1,6 l si 120 CP, aterizeaza sub capota lui CR-V intr-o configuratie ce castiga din ce in ce mai mult teren in Europa: SUV compact cu tractiune.

honda cr-v (9)

Daca privim un pic in istoria modelelor care au inventat conceptul de SUV compact, descoperim o situatie destul de interesanta: atat Honda CR-V cat si Toyota RAV 4 au avut in istoria lor mai multe versiuni cu tractiune 4×2 care nu ajuns si pe piata din Europa. Din diferite motive, producatorii au considerat ca nu exista o piata pentru ele intr-o perioada in care SUV-urile compacte erau extrem de populare, iar clientii nu duceau lipsa de bani. Deloc surprinzator, in ultimii patru ani lucrurile s-au schimbat iar producatorii au redescoperit ideea tractiunii 4×2 pentru SUV-uri cu scopul de a obtine preturi de intrare in gama cat mai competitive si nu in ultimul rand de a scadea consumul si emisiile. Pana aici totul pare a fi in favoarea clientilor, dar trebuie sa te intrebi cat de SUV mai este o masina inalta cu garda la sol, dar fara tractiune integrala.

honda cr-v (11)

Strategia japonezilor de a renunta la sistemul 4×4, pe cat de nenaturala pare pentru o masina cu aceasta alura, are o logica destul de buna. Noul motor de 1.6 l, pe care l-am condus pe Civic anul trecut, are 120 CP si un potential economic si ecologic important, dar acest potential poate fi usor anulat de greutatea unui CR-V. Primul castig in materie de masa este trecut in dreptului propulsorului care este cu 47 kg mai usor fata de motorul diesel de 2,2 l, in timp ce eliminarea componentelor sistemului 4×4 a dus la o scadere cu inca 69 de kg, pentru un total de 116 kg. Ramand in spectrul calculelor asta inseamna ca CR-V 1.6 diesel are un raport CP/kg de 1 CP/12,78 kg in timp ce aceeasi masina, dar cu motorul 2,2 l si tractiune integrala, are un raport de 1 CP/11 kg. Este lesne de observat ca strict in termeni de putere cele doua masini sunt apropiate, asa ca problema sub-motorizarii nu este de actualitate. In plus, puterea maxima este un element ce intra in discutie la viteze si turatii mari, in rest cuplul ramane elementul principal, iar la acest capitol cei 300 Nm ce se manifesta chiar de la 1800-1900 rpm pun masina in miscare cu suficient aplomb. Sigur ca atunci cand vorbim despre motricitate povestea este alta, dar despre asta mai tarziu.

honda cr-v (1)

Greutatea totala scazuta a versiunii pe care am testat-o noi aduce beneficii pe doua directii, o data in materie de consum si emisii si unul secundar si poate mai putin relevant pentru clientii tipici de Honda CR-V, in termeni dinamici. In primul caz Honda anunta un consum mixt de 4,5 l/100 km si 119 g CO2/km, cifre impresionante pentru o masina din aceasta categorie. In teorie, un CR-V 1,6 I-DTEC poate acoperi 1.289 km cu un plin de motorina, dar pe noi ne intereseaza mai putin teoria si mai mult practica, mai ales ca in ultima perioada am ramas pe alocuri uimiti de diferentele de consum intre cifrele anuntate si cele reale. Ce-i drept, Honda inca face parte din categoria producatorilor realisti din acest punct de vedere, iar acest lucru l-am demonstrat acum un an cand am reusit sa parcurg in jur de 900 km cu un plin cu un Civic cu acest motor. De data aceasta nu am avut la fel de mult timp la dispozitie, dar am reusit sa obtin un 6 l/100 km in oras, respectiv 5,5 l/100 km in regim extraurban pe traseul Bucuresti-Sinaia si retur.

honda cr-v (3)

Inainte sa ma criticati pentru cifra modesta obtinuta pe traseul mai lung tin sa precizez ca nu am vizat un test de consum ci am incercat sa folosesc masina cat mai aproape de realitatea mediului nostru de conducere (130 km/h pe autostrada, respectiv 100 km pe drumuri europene). Daca incerci sa bati vre-un record de consum si nu te intereseaza sa si ajungi undeva la timp, la 90 km/h masina consuma 4,5 l1/00 km cu un pasager la bord si fara bagaje. Un alt factor pe care eu il consider cel putin la fel de relevant ca si consumul si anume reprizele uzuale de depasire sunt cel putin decente, cu mentiunea ca fata de motorul de 2,2 l care rezolva multe din cuplu, pe acest motor trebuie sa il turezi serios. Din fericire, noul I-DTEC se comporta foarte civilizat sus in ture iar transmisia manuala cu sase trepte este etajata exact cum trebuie pentru a folosi eficient cei 300 Nm, care se manifesta cel mai eficient in zona 2.000-2.500 rpm. Cat despre latura dinamica, greutatea scazuta ii ofere o agilitate crescuta versiunii 4×2 fata de cea 4×4, cat timp rulezi pe asfalt uscat, cu o tendita subviratoare mai putin pregnanta.

Situatia se schimba odata cu ataci suprafete cu aderenta scazuta, acolo unde pentru a compensa lipsa tractiunii integrale trebuie sa reduci ritmul, dar nu e cazul sa uitam ca o astfel de masina este folosita in proportie de 90% in mediul urban, asa ca iarna nu ai decat sa alegi anvelope de sezon de buna calitate si esti in siguranta.

honda cr-v (14)

Dincolo de partea tehnica, CR-V se mai face remarcat la doua capitole: pozitiv in cazul spatiului, atat pe bancheta cat si in portbagaj, unde vorbim de valori de top 3 in segment si negativ legat de unele plastice dure de pe consola si a sistemul multimedia monocrom ce pare grefat de pe un model produs acum cinci ani. Pretul se claseaza la cotele obisnuite Honda si anume ceva mai sus comparativ cu concurenta, dar corect raportat la nivelul de performante, spatiu si de ce nu imagine de brand. La 24.663 euro (pret promotional), doar versiunea pe benzina cu tractiune este mai ieftina, in timp ce versiunea 4×4 2.2 I-DTEC cu un nivel de echipare superior incepe de la 29.747 euro.

honda cr-v (13)

Date tehnice1.6 i-DTEC
pret de baza24.663 euro cu TVA inclus
masa proprie/totala (kg)1.517\2.075
L/l/h (mm)4.570/1.820/1.685
volum portbagaj (L)589/1.685
combustibilmotorina
cilindree (cmc)1.597
putere max. (kW(CP)/rpm)135(120)/4.000
cuplu max. (Nm/rpm)300/2.000
cutie de viteze/treptemanuala/6
viteza maxima (km/h)182
sprint 0-100 km/h (s)11,2
consum urban/extra/mixt (L)4,8/4,3/4,5
norma poluare/emisii CO2 g/kmEuro 6/119

Adaugati comentariu