TEST Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI Active Line

În așteptarea SUV-ului de clasă mică (ix25 în China, Creta pentru Europa), Hyundai umple golul cu o versiune crossover bazată pe noul model i20. Cu această ocazie debutează la Hyundai și noul motor turbo în 3 cilindri de 1 litru.

Ideea unui model ușor înălțat cu protecții suplimentare la caroserie și cu o echipare mai bogată decât modelul din care provine nu e nouă. Au mai existat Rover Streetwise (în fapt un Rover 200 înălțat), Citroen C3 X-TR sau mai de curând VW CrossPolo (în fapt multe modele VW au fost derivate în acest fel) sau Dacia Sandero Stepway, o versiune de mare succes, ale cărei vânzări reprezintă mai mult de jumătate din cele ale gamei Sandero.
În așteptarea SUV-ului de clasă mică Hyundai Creta care se vinde sub numele de ix25 în China și a modelului paralel de la Kia, care vine în 2017 pe baza conceptului prezentat anul trecut, Hyundai lansează i20 Active care se adresează tinerilor activi cu spirit de aventură.

Ce este în fapt i20 Active? Față de i20, garda la sol este mărită cu 20 mm așa cum se observă și din fotografia noastră comparativă, șoferul stă cu 50 mm mai sus, iar exteriorul este personalizat diferit, Hyundai declarând că 50% din componente sunt unice pentru acest model. 50% pare mult, dar trebuie totuși să notăm că barele de protecție sunt redesenate, grila radiatorului are o ramă cromată și un alt design cu bare orizontale în loc de structura fagure de la modelul de stradă, a apărut un mic scut din plastic gri în față și spate,
pasajele roților și pragurile sunt protejate de un plastic negru, iar proiectoarele de ceață sunt rotunde comparative cu cele trapezoidale de la i20. Remarcăm de asemenea barele argintii pe acoperiș și jantele cu design exclusiv pentru această versiune de 17 inch încălțate cu pneuri de 225/45 R17.

hyundai-i20-3

De asemenea, mașina vine într-o versiune de echipare mai bogată, Active Line, similară lui Black Line sau LED Line de la i20, ceea ce o face și mai atractivă mai ales că prețul este moderat, de 14.464 euro. i20 Active va putea fi cumpărat și mai ieftin urmând să poată fi comandat și cu motorul aspirat de 1,2 litri de 84 CP.
Dar Hyundai a profitat de ocazie pentru a face și mai atractiv i20 Active și l-a lansat cu noul motor turbo de
1 litru în trei cilindri disponibil în varianta de 100 CP, testată de noi și cea de 120 CP. În aceste timpuri un turbo compact este o necesitate, iar în cazul lui Hyundai a fost mai mult de atât deoarece printre puținele critici aduse lui i20 în testul de anul trecut a fost letargia motorului aspirat de 1,2 litri și 84 CP.

Față de i20, garda la sol este mai ridicată cu 20 mm, iar șoferul stă la 54 cm de sol, cu 50 mm mai mult decât în cazul lui i20. Beneficiind și de un reglaj amplu al scaunului, șoferul are o poziție de condus panoramică, apropiată de a unui crossover, care le conferă, în special femeilor, un sentiment de mai multă siguranță. Planșa de bord în două culori cu zona centrală bej din plastic moale cum nu întâlnim la prea multe modele de clasă mică este clasică și funcțională fără a fi extravagantă. Lipsește un sistem multimedia cu ecran tactil, dar avem la dispoziție un display OLED de 3,5 inch pentru sistemul multimedia, se poate conecta telefonul prin Bluetooth, iar la baza consolei centrale există o priză USB, una Aux-In și o priză suplimentară de 12V. Tipic de acum la Hyundai, ergonomia este ireproșabilă cu butoane mari și comenzi clare inclusiv pentru climatizarea automată oferită standard. În plus, remarcăm pedalierul din aluminiu comparativ cu i20.

hyundai-i20-4

Una din cele mai spațioase mașini de clasă mică i20 Active se bucură de toate avantajele oferite de familia i20, care este una dintre cele mai spațioase mașini de clasă mică. Față de fostul i20, ampatamentul este mai mare cu 40 mm, ceea ce a degajat un spațiu suplimentar pentru genunchii pasagerilor din spate. Aceștia stau pe o banchetă confortabilă și cu un spătar foarte bine profilat. Doar portbagajul este puțin mai mic decât la i20, având 301 litri față de 326 litri la noul i20, iar cu bancheta rabatată ajunge la 1.017 litri (1.042 litri la i20). Datorită existenței podelei duble, prin rabaterea banchetei se obține o suprafață aproape plană. Utilizând oțel de înaltă rezistență într-o proporție mai mare la realizarea caroseriei lui i20 (42% față de 16% în trecut), i20 Active beneficiază și de excelenta rigiditate a caroseriei lui i20, care este acum cu 81% mai bună decât la vechea generație. Aceasta are o influență decisivă asupra ținutei de drum și a nivelului de zgomot general. i20 Active se conduce sigur și plăcut, iar sistemul ESP este reglat corect. Garda la sol mai înaltă nu are niciun efect negativ în cazul lui i20 Active. Nu este nici zgomot mai mare la vânt, iar ruliul este moderat, fiind mai mic decât la Sandero Stepway de exemplu.

hyundai-i20-8

Un motiv principal în alegerea lui i20 Active este și noul motor de 1 litru în trei cilindri, care oferă aceeași plăcere în conducere ca și motoarele rivale EcoBoost de la Ford, TSI de la VW sau TCe de la Renault. Motorul se turează rapid cu ușoare vibrații tipice unui motor în trei cilindri fără arbore de contraechilibrare (doar Opel are așa ceva pe Corsa și Astra 1.0) și datorită cuplului maxim de 172 Nm obținut încă de la 1.500 rpm, este plăcut în utilizare aproape la orice regim. Deși noi am condus versiunea mai mică, de 100 CP (există și cea de 120 CP), performanțele dinamice sunt foarte bune. Este o diferență ca de la cer la pământ între răspunsul acestui motor și cel al motorului aspirat de 1,2 litri. Doar în treapta a cincea se simte o oarecare letargie deoarece este foarte lungă, Hyundai preferând să nu utilizeze o cutie cu 6 trepte ca în cazul dieselului spre exemplu.
Pe lângă dinamica bună, ceea ce am apreciat cu adevărat la noul motor turbo este rafinamentul. Chiar și la accelerări puternice, motorul rămâne silențios la urcarea în ture. Sunt puține mașini de clasă mică care să ofere un nivel de zgomot general atât de redus la accelerații, dar și la viteze stabilizate pe autostradă de 130 km/h, când propulsorul toarce liniștit la 3.200 rpm. În plus, se armonizează foarte bine cu transmisia manuală cu 5 trepte.

În general, consumul unor astfel de motoare turbo mici care funcționează mare parte din timp la sarcini mai mari poate fi un minus. Colegii de la Quattroruote au înregistrat un consum moderat de 7,1 l/100 km comparativ cu 6,9 l/100 km pentru motorul aspirat de 1,2 litri și 84 CP. Pentru câștigul de putere, dar mai ales de comportament și de răspuns, diferența e nesemnificativă.

hyundai-i20-2

Verdict AutoExpert

i20 Active oferă suficiente elemente de personalizare pentru a se distinge clar de i20. Garda la sol și protecțiile suplimentare îi permit să se aventureze și pe macadam. Ca și la i20 impresionează plăcut nivelul de zgomot redus și interiorul generos dimensionat. Motorul turbo aduce un plus clar de dinamică și de plăcere în conducere și e oferit la un preț atractiv. Consumul nu e o revoluție dar nici motorul aspirat nu consumă sensibil mai puțin în viața reală.
DATE TEHNICE Hyundai
Motor 1.0 T-GDI
Cilindree 998
Putere maximă/turație (CP/rpm)100/4.500
Cuplu maxim (Nm/rpm)172/1.500
Transmisiefață
Cutie de vitezemanuală, 5 trepte
L/l/h (mm)4.065/1.760/1.529
Ampatament (mm)2.57
Volum portbagaj (l)301-1.017
Masă la gol (kg)1.085
Accelerație 0-100 km/h (s)10,9
Viteza maximă (km/h)175
Consum mediu (l/100 km)4,0
Emisii CO2 (g/km)106
Preț (euro cu TVA)14.464

Adaugati comentariu