Test Jaguar I-Pace. În România de la 77.945 euro

test Jaguar I-Pace (16)

Jaguar, unul din brandurile cu o istorie glorioasă, înfruntă provocările viitorului lansând un rival pentru Tesla în segmentul premium al modelelor electrice. Primul test cu măsurători complete cu noul Jaguar I-Pace.

Domnilor și doamnelor, să pornim. Și de data aceasta treaba este serioasă. Pentru că nu mai vorbim de o mașină electrică de clasă mică sau compactă cum sunt BMW i3, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq sau Renault Zoe ci de un crossover premium de clasă medie care devine primul rival adevărat al modelelor Tesla.

test Jaguar I-Pace (14)

Prin gabarit, alură, capacitate a bateriei, Jaguar I-Pace este un rival credibil al lui Tesla. Iar I-Pace este doar începutul ofensivei unei noi lumi (geografic și tehnic în același timp) pentru că la salonul de la Paris au fost prezentate în versiune de serie Audi e-tron și Mercedes EQC care se vor vinde și ele din 2019. Toate aceste modele vor pune presiune pe creaturile pionierului Elon Musk generând prima concurență reală pentru Tesla.

Și chiar dacă deocamdată Tesla nu are un model sport, să nu îl uităm nici pe Porsche Taycan care va deschide era mașinilor electrice sport de înaltă performanță.

Layout interior similar cu E-Pace și F-Pace

Dar până ce modelele mai sus menționate vor fi disponibile, să revenim la Jaguar I-Pace care rulează deja pe șosele în versiunea de producție. În primul rând, este primul Jaguar fără pistoane. În al doilea rând trebuie să remarcăm că noul crossover electric Jaguar nu este atât de futurist pe cât ne așteptam. Iar când te urci la volan și începi să îl conduci, te vei convinge că nu provine dintr-o galaxie paralelă și, deși înglobează multă tehnologie de propulsie neconvențională, este frate cu E-Pace și F-Pace.

test Jaguar I-Pace (10)

Diferențierea față de acestea din urmă în viața de zi cu zi este mai puțin amplă decât v-ați putea aștepta. Și spunem asta într-un sens pozitiv. Pe măsură ce vei utiliza mașina vei constata că centrul de greutate al propulsiei electrice stă mai mult în infrastructură decât în mașina în sine. Deoarece, cu o autonomie care se apropie de 400 km în oraș și sare de 350 km la drum întins, anxietatea cauzată de autonomie poate apărea doar la călătoriile lungi.

În România, spre exemplu, nu au ajuns încă stațiile Supercharge de curent continuu de 120 kW ale lui Elon Musk dar rețeaua din țară include deja numeroase stații DC de 50 kW care îți permit să traversezi România de la est la vest. Și acestea sunt în majoritate gratuite atât timp cât Kaufland va plăti consumul de energie la furnizorul Renovatio.

Interiorul lui I-Pace nu este foarte futurist cum este la Tesla de exemplu. Dar și la Tesla, anii încep să își spună cuvântul, iar clienții premium doresc mai mult decât o tabletă care să înlocuiască absolut tot, cum este cazul lui Tesla. Planșa de bord nu seamănă cu cea a lui E-Pace sau F-Pace ci mai degrabă cu cea a lui Range Rover Velar, având consola centrală înclinată, ecranul sistemului multimedia încastrat în bord și un al doilea ecran tactil pentru blocul climatizării în consola centrală.

De asemenea, comenzile electrice ale geamurilor au fost mutate din partea superioară a feței de ușă, o tradiție la Jaguar, pe mânerul interior al ușii, fiind mai ușor de accesat. În ceea ce privește ergonomia, era timpul pentru o schimbare radicală.

Sistemul Touch Pro Duo cu cele două ecrane aduce un progres semnificativ față de vechile sisteme, dar uneori apăsarea unor comenzi tactile de pe al doilea ecran, cel de la baza consolei centrale, nu generează o reacție la fel de promptă ca la noul MMI de la Audi. Și la controalele de pe volan avem unele critici: sunt numeroase și amplasate într-o logică care nu este înțeleasă imediat.

Spațiu superior lui F-Pace într-un format mai compact

În schimb, Jaguar I-Pace impresionează prin habitabilitate. Deși lungimea exterioară este chiar mai mică decât a unui SUV de clasă medie gen F-Pace, spațiul interior este mai generos, locul la genunchi în spate fiind cu 10 mm mai mare decât la F-Pace.

Acest lucru se explică prin ampatamentul generos de 2.990 mm (+116 mm față de F-Pace) posibil datorită unei părți frontale foarte compacte, mult mai compactă decât la o mașină cu propulsie convențională. Astfel, Jaguar dovedește utilitatea dezvoltării unei caroserii de sine stătătoare pentru propulsia electrică care are cu totul are proporții decât una clasică și oferă avantaje evidente în ceea ce privește utilizarea spațiului raportat la lungimea totală.

Totul despre platforma tehnică

I-Pace este o noutate absolută în gama Jaguar și tehnicienii au început dezvoltarea de la o foaie albă de hârtie. Structura platformei este oarecum obligatorie fiind impusă de natura propulsiei electrice pentru a beneficia de toate avantajele posibile ale acestui tip de propulsie. Bateria este amplasată sub podea între punți, iar cele două motoare electrice antrenează fiecare câte o punte.

În absența motorului termic, voluminos, I-Pace are o parte frontală compactă cu o consolă scurtă și o cabină avansată. Ca și alte modele de top de la Jaguar, caroseria este realizată în întregime din aluminiu având cea mai bună rigiditate torsională dintre toate modelele Jaguar: 37 kNm pe grad. La rigiditatea excepțională contribuie și cadrul din aliaj ușor al bateriei de 90 kWh care este prins de structura caroseriei.

test jaguar I-Pace 30

În detaliu, bateria este formată din 432 celule Li-Ion grupate câte 12 în 36 module. Totul este controlat de o unitate de control electronică care asigură răcirea bateriei și optimizează încărcarea acesteia. Aceasta poate fi încărcată ori de la priză normală de acasă, dar durează o veșnicie (circa 40 ore) sau de la un wallbox livrat de Jaguar care poate trage din priză maxim 7 kW, caz în care încărcarea durează circa 12 ore.

Din păcate, nici la stațiile publice de curent alternativ de 22 kW, I-Pace nu se poate încărca mai repede pentru că pe AC nu trage mai mult de 7 kW. Există însă posibilitatea încărcării de la stațiile DC de curent continuu de 50 kW care încarcă bateria în numai 90 minute. Sistemul de încărcare suportă chiar încărcare de la stații de până la 100 kW, dar acestea nu există deocamdată în România. Cele două motoare electrice cu magneți permanenți sunt cuplate cu o cutie epicicloidală cu o singură treaptă și antrenează fiecare câte o punte. Opțional, se poate comanda suspensie pneumatică cu amortizoare controlate electronic.

Tren de rulare bine reglat, agilitate remarcabilă raportată la masă

Cu cei 1.565 mm înălțime, crossover-ul britanic nu este nici foarte înalt, dar cu toate acestea, în spate, spațiul la cap este cu 20 mm mai mare decât la F-Pace care este mai înalt cu 9 cm. Iar faptul că nu este foarte înalt este important pentru că reduce rezistența aerodinamică îmbunătătind autonomia pe autostradă acolo unde, având în vedere vitezele mai mari, de mici. Totuși, atunci când conduci mai sportiv, ies în evidență calitățile trenului de rulare al mărcii respective, ceea ce este și cazul lui I-Pace.

test Jaguar I-Pace (11)

Combinația între capacitatea de reacție a motorului și a direcției îl fac foarte incisiv. Senzația este că te afli la volanul unei mașini foarte agile capabilă să satisfacă toate cerințele șoferului. Și acest lucru este valabil până te apropii de limită pentru că atunci intervine masa mare de peste 2,1 tone care generează o inerție inevitabilă în ciuda unui centru de greutate coborât și a unei distribuții foarte bune a maselor, de 53-47%, datorată amplasării bateriei foarte jos între punți.

test Jaguar I-Pace (13)

Ca și la Nissan Leaf spre exemplu, poți să alegi mai multe grade de recuperare a energiei, iar cel mai înalt nivel îți permite chiar să utilizezi o singură pedală, frânarea fiind destul de puternică când iei piciorul din accelerație. Acest lucru oferă mult confort însă liniaritatea pedalei nu este perfectă, frânarea fiind mai consistentă în prima parte a cursei pedalei.

I-Pace oferă în general un înalt nivel de confort, mai ales atunci când este configurat cu suspensia pneumatică (1607 euro) cum era cazul mașinii de test.

Preț mare, dar dotarea standard e mai mult decât completă

Versiunea HSE este scumpă (91.630 euro cu TVA inclus) dar nu prea mai ai ce să pui pe ea doar dacă ai ceva cerințe excentrice pentru că vine cu jante de 20 inci, sistem multimedia de top, indicatoare de bord digitale, faruri LED Matrix, sistem audio Meridian Suround, pachet de parcare automat și pachet complet de sisteme de asistență plus scaune reglabile electric pe 18 direcții îmbrăcate în piele fină Windsor. Poate doar suspensia pneumatică să mai fie bifată din lista de opțiuni.

Verdict

 I-Pace este primul rival adevărat al lui Tesla și primul test complet relevă o autonomie apropiată de a modelelor Tesla, chiar mai mare în oraș. Interiorul și materialele sunt demne de tradiția Jaguar și de segmentul premium, iar interiorul este neașteptat de spațios pentru gabaritul unui SUV premium de clasă medie. Prețul este mare la versiunea de top dar include o dotare standard superluxoasă.

 

Date tehnice

Motor
2 motoare electrice sincron cu magneți permanenți, unul transversal față și unul transversal spate
Putere maximă 400 CP, Cuplu maxim 696 Nm
Baterie
Li-Ion, 36 module cu câte 12 celule, 432 celule în total, capacitate 90 kWh
Transmisie
integrală electrică, reductor cu raport fix
Suspensie
Față cu brațe duble, arcuri pneumatice, amortizoare controlate electronic, bară stabilizatoare, punte spate multilink cu patru brațe și jumătate, arcuri pneumatice, amortizoare contorlate electronic, frâne pe discuri ventilate, ABS și ESP, servodirecție electrică cu cremalieră, pneuri Goodyear Eagle F1 245/50 R20 105V

Accelerații secunde 
0-60 km/h2,5
0-100 km/h4,6
0-120 km/h6,3
0-130 km/h7,4
0-160 km/h11,8
400 m cu start de pe loc13,2
viteză de ieșire (km/h)167,3
1 km cu start de pe loc24,7
viteză de ieșire (km/h)200,6
Reprize în D (sarcină min/max)secunde
70-90 km/h1,6/1,6
70-120 km/h4,1/4,5
70-130 km/h5,2/5,7
30-60 km/h în tr. a III-a1,9
Viteză maximă (km/h)201
Masă la gol (kg)2.331
Distribuție mase53-47
Volum portbagaj (l)363/29
Înălțime margine portbagaj (cm)69
ParcurskWh/100 kmAutonomie (km)
oraș24,4388
național27,02354
autostradă40241
media reală30,3317
media omologată25,3480
Încărcare
Timp încărcare13h 47 min (7 KW AC)
kWh încărcați95,7
Frânare
de la 100 km/h,la gol, rece41,7
de la 160 km/h, la gol, rece103,6

Adaugati comentariu