Test drive Lexus RX450h Luxury

Lexus RX 450h

Într-un segment conservator din punct de vedere al designului, SUV-ul nipon de lux vine cu o revoluţie de stil care nu afectează habitabilitatea ci dimpotrivă. Iar creşterea puterii nu schimbă filozofia mărcii care pune accent pe eficienţa deosebită a sistemului hibrid. Test cu Lexus RX450h.

Există mai multe căi în dezvoltarea hibrizilor de lux. Pe de o parte, la mărcile europene, motoarele electrice suplimentare au rolul în primul rând de a contribui la creşterea performanţelor dinamice. Japonezii de la Lexus au o cu totul altă filozofie. Ansamblul motor termic – motoare electrice este reglat pentru eficienţă maximă, oferind un compromis perfect între un consum redus şi un înalt nivel de confort. La 18 ani de la prima generaţie, Lexus RX rămâne fidel conceptului său iniţial bazat pe eficienţă maximă dar îndrăzneşte mai mult în ceea ce priveşte designul şi plăcerea în conducere.

 

Lexus RX 450h
Noua linie de design şochează la prima vedere. Cu muchiile lungi şi ascuţite, întâlnite deja la NX, designul naşte multe discuţii. Cum la design părerile sunt de multe ori împărţite, un lucru este totuşi clar. Noul Lexus RX are o linie diferită şi originală faţă de principalii săi rivali. Capota înaltă evidenţiată de cele două linii proeminente ce pleacă de la baza parbrizului la grila uriaşă tridimensională a radiatorului, farurile spectaculoase în formă de L acompaniate de 18 LED-uri care nu au rol doar de semnalizatoare ci iluminează secvenţial de la interior spre exterior şi montantul negru lucios creează o impresie de navă spaţială mai ales la modelul de top Luxury încălţat cu jante de 20 de inch. Dacă înălţimea a rămas aceeaşi de 1.685 mm ca şi la vechiul model, lăţimea a crescut cu 10 mm la 1.895 mm, iar lungimea şi ampatamentul au progresat semnificativ măsurând 4.890 mm (+120 mm) şi respectiv 2.790 mm (+50 mm).

 

Lexus RX 450h
Există puţine alternative de motorizări, pe lângă versiunea hibridă fiind disponibil doar motorul turbo de 2 litri pe benzină. Dieselul este tabu la Lexus şi având în vedere eficienţa deosebită a sistemului hibrid, acesta nici nu ar avea sens. În schimb, la versiunea hibridă RX450h sunt disponibile cinci versiuni de echipare, existând posibilitatea opţiunii între versiuni sport, F Sport sau F Sport Premium, şi versiuni luxoase cum este cea de top Luxury din testul nostru. Aceasta porneşte de la un preţ relativ ridicat la prima vedere de 86.200 euro dar spre deosebire de rivalii săi germani la care lista de opţionale este mai lungă decât turnul Babel, Lexus oferă standard chiar şi opţiuni foarte scumpe de la concurenţă. O simplă enumerare a echipamentelor standard confirmă că preţul comparat la echipare echivalentă este mai mic decât la rivalii germani: suspensie adaptivă, tren de rulare cu patru moduri, faruri cu LED cu semnalizatoare secvenţiale, sistem de navigaţie premium cu display de 12,3 inch, head-up display, sistem audio Mark Levinson cu 15 difuzoare, cameră de luat vederi panoramică, scaune faţă şi spate încălzite, scaune faţă reglabile electric pe 10 direcţii cu memorie şi ventilaţie, charger wireless pentru telefonul mobil, pilot automat adaptiv şi toate sistemele de asistenţă moderne, trapă panoramică plus superbele jante de 20 inch. Cu greu ţi-ai mai putea dori ceva.

Lexus RX 450h
La urcarea în maşină realizezi în primul rând spaţiul generos în faţă mai ales în ceea ce priveşte lăţimea interioară. Consola centrală lată şi înaltă ca într-o limuzină sport şi displayul generos de 12,3 inch îţi dă senzaţia că eşti într-un cockpit de avion. Volanul reglabil electric, scaunele cu reglaje electrice pe 10 direcţii, încălzite şi ventilate standard sunt în continuare ca nişte fotolii foarte confortabile, dar oferă acum şi o susţinere mai bună decât la vechea generaţie, iar poziţia de condus este mai sportivă fiind mai joasă cu 19 mm. Pasagerii din spate sunt trataţi regeşte beneficiind de mult spaţiu, o banchetă spate culisantă 40/60% şi un spătar fracţionabil 40/20/40% a cărui înclinare se poate regla electric. De altfel, segmentele banchetei se rabat electric ori de la baza şezutului ori de la două butoane din portbagaj. Categoric, Lexus este o referinţă a confortului. Portbagajul este mai practic şi mai generos decât înainte, chiar dacă nu are o formă perefect regulată, iar pe lângă acţionarea electrică, hayonul se deschide trecând mâna prin dreptul logo-ului Lexus de pe hayon.

 

Lexus RX 450h
Ergonomia este mult îmbunătăţită graţie noului sistem multimedia care dispune de un soft complet nou şi de un display spectaculos de 12,3 inch (vezi caseta). Excelentă vizibilitate oferă şi noul head-up display de 10 inch. Lexus nu a făcut greşeala din trecut a lui Jaguar şi oferă comenzi duble pentru climatizare de la butoane clasice, dar şi prin intermediul centralei de comandă. În spatele schimbătorului se află mouse-ul sistemului multimedia, iar în dreapta lui butonul rotativ pentru cele patru moduri de rulare. Ascunse puţin prea în faţă după schimbătorul de viteze găsim comenzile pentru încălzirea şi ventilarea scaunelor şi frâna de parcare electrică cu funcţie Auto Hold. Finisarea a progresat mult, iar materialele sunt de cea mai bună calitate cu piele naturală pe scaune şi în partea centrală a planşei de bord.

Lexus RX 450h

Noul RX450h pune accent pe eficienţa sistemului hibrid. La pornire, dacă se apasă modul electric EV, nu se bruschează acceleraţia şi bateria este încărcată, maşina poate rula în mod pur electric până la viteza de 60 km/h. În ciclul de consum urban AutoExpert noi am reuşit să rulăm 3,8 km în mod electric, cea mai lungă autonomie obţinută cu un hibrid clasic. În acest mod maşina este propulsată de motorul electric de putere mică (68 CP) care antrenează roţile spate. Având o putere relativ mică, acesta consumă puţină energie. Dacă se apasă mai tare acceleraţia sau nu mai este energie în baterie, Lexus funcţionează în modul hibrid, dar managementul sistemului hibrid este foarte inteligent pentru că motorul termic ajută şi la propulsie, dar încarcă şi bateria astfel că după încă câţiva kilometri, putem rula din nou electric. Am obţinut astfel un rezultat excelent în oraş de 6,9 l/100 km. Nici măcar cel mai eficient diesel de putere echivalentă nu reușeste să obțină acest consum. Pe traseul extraurban AutoExpert, consumul înregistrat a fost de 7,5 l/100 km, de asemenea o valoare foarte bună. În schimb, pe autostradă, unde contează mai mult Cx-ul şi mai puţin eficienţa sistemului hibrid, consumul ajunge la 9,9 l/100 km comparabil cu al unui diesel V6 cu putere similară.

Lexus RX 450h

Sistemul hibrid format din motorul termic şi cel electric care antrenează puntea faţă şi motorul electric care antrenează puntea spate are o putere combinată mai mare, de 313 CP faţă de 299 CP înainte, şi oferă performanţe mai bune chiar dacă valoarea acceleraţiei de la 0 la 100 km/h nu este impresionantă. Totuşi, Lexus a progresat mult în ceea ce priveşte dinamica. La apăsarea mai agresivă a acceleraţiei, intră în funcţie şi motorul electric din spate, caz în care maşina se transformă într-una cu tracţiune integrală hibridă. Un progres remarcabil vine şi de la cutia CVT. La accelerare, motorul urcă rapid în ture şi viteza de deplasare creşte instantaneu nemaiexistând acel decalaj între creşterea turaţiei şi a vitezei cauzat de patinarea cutiei.
Versiunea de top Luxury este echipată standard cu suspensie adaptivă variabilă (AVS) şi cu bare stabilizatoare active. Este primul Lexus RX care nu mai are un ruliu mare în viraje, barele stabilizatoare active controlând eficient ruliul. Fără îndoială, este cel mai plăcut Lexus RX la condus.

Lexus RX 450h

 

Chiar dacă Lexus vinde în SUA de 25 de ori mai multe maşini decât în Europa, japonezii s-au gândit de această dată şi la clienţii europeni. Mai mult, trenul de rulare adaptiv permite alegerea între cinci moduri de rulare: Eco, Normal, Sport S, Sport S+ şi Customize (mod Individual). Pe Eco şi Normal, suspensia este orientată spre confort, pe modul Sport S, răspunsul motorului şi cutiei devine mai spontan pentru ca pe Sport S+ suspensia se întăreşte şi direcţia electrică devine mai incisivă. În modul Sport S+, Lexus RX se conduce cu adevărat sportiv şi incisiv în ciuda unei mase la gol destul de mari, de 2.281 kg. Barele stabilizatoare active reduc mult ruliul, iar suspensia mai fermă şi direcţia mai directă permit un pilotaj mai incisiv. Lexus nu se mai concentrează doar pe eficienţă ci şi pe plăcerea condusului.
Totul perfect? Nu chiar pentru că filtrarea denivelărilor putea fi mai bună la puntea spate, iar distanţele de frânare la rece la gol şi la cald sunt cam lungi, cu valori care depăşesc 45 de metri. Aici mai este loc de progres.

Verdict AutoExpert

Lexus RX 450hLexus RX450h demonstrează încă o dată eficienţa sistemului hibrid, mai ales în oraş, care face desuetă oferta unui diesel. Noul tren de rulare adaptiv şi noua cutie CVT au dinamizat ţinuta de drum menţinând un înalt nivel de confort. Iar marea revoluţie este designul cu adevărat strălucitor şi original care se potriveşte perfect acestui SUV apreciat de multe vedete din lumea întreagă. Interiorul este spaţios, practic, modulabil şi echiparea standard este luxoasă şi completă. Păcat de distanţele de frânare cam lungi.

Adaugati comentariu