Suflet mare
Într-o perioadă în care producătorii se orientează către motorizări cât mai mici, Mazda prefer să performeze în liga celor mari, iar rezultatul este cel mai bun 2,2 diesel de pe piaţă.
Domeniul auto, pe cât de cuprinzător este, pe atât de fascinant devine la o analiză detaliată a modului în care producătorii au înţeles criza şi au folosit-o în favoarea lor. Pe de o parte, regăsim brandurile premium care investesc sume colosale în generarea noilor tehnologii, iar pe de altă parte, surprinzi mărci singuratice care “fac bici din … (beep!)şi, culmea, mai şi pocneşte”. Din a doua categorie face parte şi producătorul nipon Mazda care, după ruperea parteneriatul cu gigantul Ford, s-a trezit în situaţia în care trebuie să performeze, fără a-şi permite să arunce în bătălii sume de ordinal sutelor de milioane de euro doar pentru o motorizare, cum este cazul lui 1 litru EcoBoost de la Ford.
O masă rotundă şi mulţi ochi mici aveau să găsească soluţia câştigătoare. Da, noile produse Mazda sunt mai atrăgătoare ca niciodată şi păşesc, încet şi fără mult tam-tam, în liga premium aspiraţional. Acel segment în care doar Honda emitea pretenţii până nu demult, iar, mai nou, Hyundai. Mazda tace şi face şi,după ce a lansat modele precum Mazda 6 şi CX-5, atacă şi clasa compactă cu noul 3. Este o felie mare dintr-un platou la care nu prea a avut şanse până acum- segmentul compact dominat de Golf şi Focus.
Noua Mazda3 împrumută limbajul de design de la revelaţia clasei medii – Mazda6 – şi ridică ştafeta la interior prin materiale de bună calitate şi cele mai noi funcţii de pe piaţă. Pentru test am avut versiunea de caroserie cu 5 portiere, cea care înregistrează şi cel mai mare volum de vânzări, nivel de echipare Attraction (al doilea din listă) şi motorizarea de 2,2 litri bi-turbo şi 150 CP, cutie de viteze manuală. Dacă în practică ar exista corespodent la studiile conform cărora “emoţia dictează”, străzile ar fi pline cu Mazda3, un model care transmite prin fiecare linie sportivitate, eleganţă şi rafinament. La interior lucrurile se aşează pe trendul “mai marilor din clasă”, cu o ambianţă care face trimitere la modele germane şi o poziţie de condus care te îmbie la drumuri cât mai lungi. Scaunele merită un premiu special pentru confortul exemplar oferit pe autostrada spre Piteşti, dar şi pentru susţinerea fermă de care au dat dovadă pe Transfăgărăşan.
Mazda3 rescrie multe reguli aplicate japonezelor, prima şi cea mai uşor de observat fiind suspensia calibrată perfect. Poate doar noul Golf oferă un compromis mai bun, dar Mazda este mai plăcută de condus pe serpentine. Adio zgomote parazite, adio senzaţie de tremurat la fiecare trecere peste o monedă! Noua Mazda3 este o plăcere chiar şi pe drumurile din România! Personal aş fi ales jantele mai mari, adică de 17 sau 18 inch, cele din test de 16 inch şi balon de 60 arătându-şi limitele atuncicand am intrat pe zona cu viraje de peTransfăgărăşan. Direcţia este suficient de precisă, în timp ce suspensia docilă păstrează maşina pe traiectoria corectă chiar dacă virajele sunt presărate cu denivelări, lucru foarte des întâlnit la noi. Cel mai bun diesel de 2,2 litri de pe piaţă se află exclusiv sub capotele Mazda, fiind oferit în două trepte de putere, 150 şi 175 CP, pentru Mazda3 fiind disponibil doar indicativul CD 150. Acesta face casă bună cu trenul de rulare, o adevărată declaraţie de rafinament şi explozie de putere chiar de la turaţii joase. Etajarea cutiei te împinge la un mers alert, schimbările de treaptă fiind o adevărată placere chiar şi în oraş, unde Mazda era recunoscută pentru ambreiajele sacadate.
Patru zile şi nu mai puţin de 500 km aveau să-mi demonstreze, încă o dată, ca Mazda produce nu doar maşini care trezesc emoţie, ci şi cele mai reuşite propulsoare diesel de 2,2 litri, care merg mână în mână cu o dinamică adaptată drumurilor noastre, ce poate fi ajustată între sportiv/ confort doar prin alegerea talonului la anvelope.
Date tehnice | Mazda3 CD 150 |
---|---|
pret de baza | 20.690 euro cu TVA inclus |
masa proprie/totala (kg) | 1.320/1.910 |
L/l/h (mm) | 4.460/1.795/1.450 |
volum portbagaj (L) | 365 |
combustibil | motorina |
cilindree (cmc) | 2.191 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 110(150)/4.500 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 380/1.800 |
cutie de viteze/trepte | manuala/6 |
viteza maxima (km/h) | 210 |
sprint 0-100 km/h (s) | 8,1 |
consum urban/extra/mixt (L) | 4,9/3,6/4,1/ |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro6/127 |