Test drive Mazda 6 SKYACTIV-G 2.5 G192 Revolution Top AT6

Test Mazda 6

Mai silențioasă, mai performantă, mai confortabilă, mai sigură: după faceliftul primit anul trecut, Mazda6 a devenit pur și simplu mai bună. Test cu varianta de top SKYACTIV-G 2.5 G192 Revolution Top AT6. Foto: Bogdan Paraschiv

Mă declar răsfățat: am avut ocazia să petrec peste 1.000 km la volanul unei mașini impresionante. Și nu sunt deloc părtinitor când afirm asta: unde ați mai văzut un sedan de clasă medie, cu motor pe benzină de 2,5 litri, care să afișeze uluitorul consum de 6,1 l/100 km după 700 km petrecuți pe drumuri naționale? Așa mă gândeam și eu: nicăieri. ”Vinovate” sunt tehnologia Skyactive, extrem de eficientă și sistemul de recuperare a energiei la frânare, i-Eloop.

Test Mazda 6

Pentru că pare greu de crezut, voi detalia traseul pe care am obținut consumul-minune: București – Ploiești – Cheia – Brașov – Onești – Iași – Onești. Am pornit pe autostradă, unde la 130 km/h și 2.500 rpm în treapta a șasea a cutiei automate, mașina a consumat 7,5 l/100 km. Am apreciat din plin noile materiale fonoabsorbante, chederele ameliorate și geamurile laterale laminate pe care japoneza le-a primit odată cu faceliftul și care scapă călătorii de zgomotele la vânt prezente la varianta precedentă.

 

Test Mazda 6Apoi am intrat pe DN1A, unde coloana infinită de mașini mi-a prilejuit câteva depășiri din scurt, susținute din plin de cutia de viteze, atâta vreme cât modul Sport este selectat. Dacă se rulează în modul Normal, cutia de viteze funcționează în treptele superioare, pentru a menține consumul scăzut, iar de la deschiderea bruscă a gazului, până la retrogradare se pierd momente prețioase. Soluția ideală este rularea în modul manual al transmisiei, folosind padelele din spatele volanului și retrogradând înainte de a iniția depășirea.

 

Test Mazda 6

 

Motorul de top de 2.5 litri și 192 CP este suficient de rafinat pentru a funcționa la turații foarte mici fără vibrații, însă se cere turat până spre 6.000 rpm pentru a da totul, devenind oarecum zgomotos. Depășirile la turații medii nu dezvăluie un cuplu impresionant, mai ales dacă sunteți obișnuit cu propulsoarele turbo, însă motorul trage liniar și susținut, iar cuplul de 256 Nm se dovedește suficient pentru a scoate șoferul din situații dificile.

 

 

Test Mazda 6

Am abordat în forță serpentinele de la Cheia, unde proaspăt introdusul sistem G-Vectoring și-a făcut treaba senzațional. Pe suprafețele umede, nu l-am simțit nici măcar o dată intervenind, însă am avut permanent senzația că mașina virează mai bine decât m-aș fi așteptat și, cel mai important, și-a păstrat trasa fără cel mai mic efort din partea mea. Am preferat totuși să cobor precaut, în frână de motor, schimbând manual treptele și readucând consumul la valori sub 7 l/100 km.

 

Test Mazda 6Drumurile naționale m-au condus în Iași, unde suspensia revizuită, deși mai confortabilă, n-a primit mare sprijin de la roțile de 19 inch, mai ales la trecerea peste șinele de tramvai. Pasagerii însă primesc suficient spațiu pentru genunchi și cap și o vizibilitate excelentă, grație geamurilor generos dimensionate. Din păcate, șoferul suferă puțin din cauza cotierei scurte, care nu susține corect antebrațul drept. Finisările interioare, în cazul versiunii Revolution Top, sunt exemplare, iar bordul, fețele de uși și lateralele tunelului central sunt acoperite cu piele cusută. Portbagajul rămâne însă în urmă, din cauza volumului de 480 litri, mai mic decât la concurență și a decupajului îngust.

 

Test Mazda 6Totuși, sistemul comod de rabatare fracționată a spătarului banchetei, cu clapete aflate în portbagaj, creează o suprafață perfect plană. În dimineața următoare, cu termometrul din bord indicând -1°C, am pornit spre București, urmând același traseu. După doar 15 secunde, încălzirea din volan a început să-și facă efectul, urmată la trei minute de cea în scaune (disponibilă și pentru banchetă), iar peste încă două minute aerul cald pătrundea prin gurile de ventilație în habitaclu. Pe porțiunile de retur, la viteză constantă de 100 km/h, consumul afișat a fost de doar 5,3 l/100 km.

 

Sistemul G-Vectoring pe înțelesul tuturor

Test Mazda 6Sistemul G-Vectoring este complet electronic și citește poziția volanului la fiecare cinci milisecunde, limitând în funcție de aceasta cuplul motorului cu până la 30 Nm (în mod uzual cu 10 Nm). Efectul este imperceptibil din interior și constă într-o decelerare insesizabilă, de maximum 0,01 g, fără a acționa frânele, deci fără a transmite forțe în volan. Astfel, la înscrierea pe viraj, puntea față se încarcă suficient pentru a-și crește aderența, masa fiind transferată spre puntea spate la ieșirea din viraj. Transferul de mase se desfășoară lin și face ca tensiunea la nivelul mușchilor gâtului ocupanților să scadă, ridicând gradul de confort.

 

Verdict AutoExpert

Odată cu cel mai recent facelift, Mazda6 primește un aport tehnologic important, în frunte cu sistemul G-Vectoring. Motorul pe benzină de 2,5 litri este echilibrat și se dovedește extrem de economic. Cutia de viteze nu se armonizează cu motorul în toate situațiile, de aceea o recomandăm pe cea manuală.
DATE TEHNICEMAZDA
Model6 SKYACTIV-G 2.5 G192 Revolution Top AT6
Motor/nr.cilindriL4, aspirat
Cilindree (cmc)2.488
Putere maximă/turație (CP/rpm)192/5.700
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)256/3.250
Transmisiefață
Cutie de vitezeautomată, 6 trepte
L/l/h (mm)4.865/1.840/1.450
Ampatament (mm)2.830
Masă la gol/sarcină utilă (kg)1.365
Volum portbagaj (l)480
Accelerație 0-100 km/h (s)7,8
Viteză maximă (km/h)223
Consum u./extr./mixt (l/100 km)8,5/5,0/6,3
Normă poluare/emisii CO2148
Preț (euro cu TVA)de la 31.490

Adaugati comentariu