Test Mazda CX-30, model 2025

Mazda CX-30 AutoExpert

Mi-e greu să cred că un alt crossover compact aflat acum pe piață poate fi mai plăcut decât Mazda CX-30, mai ales după faceliftul din 2024. În test, noua ediție specială, Nagisa. Foto: Bogdan Grigorescu

Nagisa, un termen japonez care poate fi tradus prin „mare calmă“. Practic, opusul lui Homura, un nume care provoacă fiori, atribuit mai multor personaje fictive din desenele anime manga. Mazda CX-30 le are pe ambele în ofertă, așa că ține doar de tine să alegi dacă vrei să fii de partea bună sau de cea întunecată.

Mazda CX-30 AutoExpert

 

Atmosferă relaxantă

Eu am ales să fiu zen, deci iată-mă conducând o Nagisa, îmbrăcată în noua culoare Zircon Sand și cu un interior din Alcantara și imitație de piele cu o combinație cromatică de vis, Terracota cu negru, tipic acestui nivel de echipare. Un exemplar configurat cu grijă, afișând cea mai liniștitoare alăturare de culori și creând o stare de bine tipică culturii japoneze.

Dar, dincolo de ambianță și aspect, Mazda a intervenit mai adânc și a înzestrat CX-30-ul cu un ecran mai mare pentru sistemul multimedia, de 10,2 inchi, în locul celui de 8,8, cu mufe USB-C pe lângă vechile USB-A și cu un sistem de navigație mai precis, care utilizează inclusiv un senzor giroscopic pentru a localiza mașina.

Per total, progresul este evident, singura rezervă pe care o am fiind legată de fluența cu care răspunde sistemul multimedia, uneori neconvingătoare, mai ales când în ecuație intră și telefonul conectat prin Android Auto. Pe de altă parte, mi-a plăcut că, de-acum, head-up display-ul proiectează pe parbriz inclusiv indicațiile Waze-ului.

Armonie pe șosea

În mers, mașina e o poezie, așa cum a fost întotdeauna. Reglajele armonioase ale ansamblului, cu suspensia și direcția setate echilibrat, dar înclinate un pic spre sportivitate, sunt bine sprijinite de perechea Skyactiv-X – cutie automată. În lumea mea ideală însă, cutia automată de origine Aisin ar trebui înlocuită cu cea manuală, pe care o consider a fi cea mai bună de pe piață, atât ca ușurință în utilizare, cât și ca etajare.

Dacă la Mazda3 motorul Skyactiv-X se mai aude „ronțăind“ când funcționează cu amestec de trei ori mai sărac decât la motoarele convenționale, adică până la aproximativ 4000 rpm indiferent cât de tare apeși accelerația și chiar până la 5000 când nu culci pedala, la CX-30 zgomotul este aproape insesizabil, datorită antifonării excelente. Când urci spre zona roșie cu pedala la podea, motorul trece din regimul SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) în HCCI, adică uită complet de consum și dă totul pentru performanță, dar trecerea este imposibil de simțit și o remarci numai dacă urmărești grafica displayului central.

Electrificare minimă

Firește, conform canoanelor moderne există și un motoraș electric antrenat prin curea. Are 7 CP, e conectat la o baterie Li-Ion de 0,22 kWh, care lucrează la 24 V și pune umărul la scăderea consumului, mulțumindu-se cu consumuri de 8,5 l/100 km în București și de 5,2 în regim extraurban. Și mai face ceva, pornește motorul fără nicio vibrație, pentru că motorul electric îl aduce instantaneu la turația de ralanti, nu ca un electromotor convențional, care învârte la 2–400 rpm, lăsând motorul pradă vibrațiilor până la atingerea turației de ralanti.

Mazda CX-30 AutoExpert

Nu trebuie privit ca un urmaș al propulsorului turbo de 2,3 l al MPS-ului, dar trage bine mai ales de la peste 4000 rpm până la 6250, unde intră limitatorul de turație, având un sunet realmente incitant. A câștigat patru cai și 16 Nm care nu se simt la turații medii, dar de la 3500 rpm încep să facă diferența față de fosta versiune, de 180 CP. Deși stilul dulce al dezvoltării puterii a rămas neschimbat, forța de tracțiune s-a mărit.

➡ Configurează aici o Mazda CX-30! 💡

Într-un efort unic în segmentul crossoverurilor compacte, Mazda îți permite să optezi pentru tracțiune față sau integrală combinată cu transmisia manuală sau automată. Exemplarul meu, cu tracțiune față și cutie automată costă 35.190 de euro și vine standard cu jante din aliaj de 18 inchi, tapițerie mixtă, acces și pornire keyless, încărcare wireless pentru telefon, climatizare automată pe două zone, hayon electric, senzori de parcare față-spate, deci singura opțiune rămâne vopseaua metalizată de 450 de euro.

 

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuDoar japonezii știu cum să se joace cu forme, culori, materiale și tehnologii de așa natură încât să atingă armonia perfectă, iar Mazda CX-30 Nagisa este un exemplu clar.
  • Elegantă până la cel mai mic detaliu
  • Motor cu tehnologie avansată, dar cu senzații pure, de modă veche
  • Consum decent
  • Reglaje armonioase ale întregului ansamblu
  • Sistemul multimedia se mai poticnește când este activ Android Auto.
Date tehniceMazda
ModelCX-30 2.0 E-Skyactiv X Nagisa FWD 6AT
Motor termic
Configurație/nr. cilindriL4, aspirat
Cilindree (cm3)1998
Putere maximă/turație (CP/rpm)186/6000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)240/4000
Motor electric
Putere maximă (CP)7
Cuplu maxim (Nm)nc.
Putere totală ansamblu (CP)186
Cuplu total ansamblu (Nm)240
Tracțiunefață
Cutie de vitezeautomată, 6 trepte
L × l × h (mm)4395 × 1795 × 1540
Ampatament (mm)2655
Masă la gol (kg)1427
Volum portbagaj (l)422–1398
Capacitate baterie (kWh)0,22
Accelerație 0–100 km/h (s)8,7
Viteză maximă (km/h)204
Consum mixt (l/100 km)6,1
Emisii CO2 (g/km)138
Preț de bază (euro)34.740
Preț exemplar testat (euro)35.190

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top