Ce ai să-i reproșezi versiunii electrice a Mazdei MX-30? Dacă autonomia este cea care te sperie, atunci vin cu vești bune din Germania. Am condus, în premieră, versiunea hibridă plug-in, e-Skyactiv R-EV, care anulează teama de autonomie electrică scăzută. Foto: Mazda
Ei zic că e o electrică cu range extender. Nu-i contrazic, pentru că, tehnic, doar motorul electric antrenează roțile, iar benzina curge în camera de ardere doar ca să nu rămâi în pana prostului. Cam la fel cum era BMW i3 REX, doar că aici rezervorul are 50 l ( nu 9, ca la i3), deci extinde enorm autonomia. Practic, eu îți spun doar că o poți asimila cu conceptul de PHEV, pentru că autonomia electrică de 85 km nu e tipică unei electrice, ci unui hibrid plug-in. Iar cea totală, de 645 km, nu e tipică unui range extender, ci… tot unui PHEV.
Cum s-a ajuns la versiunea e-Skyactiv R-EX? Păi, inginerii au dezbrăcat MX-30-ul electric de motor și de jumătate din baterie. Apoi, au redistribuit celulele jumătății de baterie rămase, ca să facă loc rezervorului.
R-EV are motor electric nou
Au sunat alți furnizori de componente pentru motorul electric. Au comandat rotorul și statorul, le-au integrat într-o carcasă și au reglat ansamblul pentru a dezvolta 170 CP, cu 25 peste cei ai motorului versiunii electrice. Apoi, privind golul rămas, au dezvoltat o bijuterie de motor termic compact. Dar nu unul cu cilindri și pistoane, ci unul rotativ, Wankel. Este mult mai mic decât cel emblematic de pe RX-8 și are un cu totul alt scop. Să ofere eficiență maximă, nu senzații incitante. Oricum dezvoltă doar 75 CP și e folosit doar ca să producă curent pentru motorul electric, nu ca să antreneze roțile.
Poți să-ți imaginezi sistemul ca fiind asemănător cu cel de la Nissan Qashqai e-POWER (doar că la Mazda are priză de alimentare, bateria fiind de 10 ori mai mare). Sau cu cel de la Honda CR-V PHEV, doar că acolo, la viteze de autostradă, un ambreiaj cuplează motorul termic la roți. La Mazda, nu. Aici e doar generator. Și e Wankel, ceea ce incită și gâdilă ego-ul oricărui petrolhead.
Proba practică
Și pe mine m-a instigat, firește, deci abia așteptam s-o conduc. Am pornit în test cu bateria și rezervorul pline. Apropo, durează 25 de minute să încarci între 20 și 80% cei 17,8 kWh bruți ai bateriei, dacă ai la dispoziție o priză de curent continuu, de 36 kW. Și încă 3 minute pentru rezervorul de benzină. La plecare, autonomia electrică indicată de computerul de bord a fost de 76 km, iar cea totală, de 433 (fața de cifrele oficiale, de 85, respectiv 645 km).
Există trei moduri de funcționare a sistemului. “EV” permite rularea pur electrică până la golirea bateriei, apoi sistemul intrând automat în mod de funcționare hibrid. “Normal” permite rularea fără emisii până când bateria se descarcă la 45%, alternând apoi motoarele termic și electric, pentru o funcționare hibridă. SoC (State of Charge, sau nivelul de încărcare a bateriei) alternează continuu între 40 și 50%. În sfârșit, “Charge” permite utilizarea motorului termic pentru a încărca bateria în mers. Ignoră-l, pentru că saltă mult consumul de benzină. Oricum, ca să mergi economic cu MX-30 R-EV e musai să bagi ștecăru-n priză cât mai des.
Consumuri și autonomii
Noi am pornit în “Normal” și, pe un traseu mixt, cu sate, drum național și o porțiune de autostradă, consumul a fost de 18,5 kWh/100 km. Dacă estimăm capacitatea netă a bateriei la 15 kWh, atunci autonomia electrică reală este de 81 km. Cei 76 indicați la plecare erau cauzați de faptul că mașina ne aștepta cu sistemul de propulsie pornit. Când SoC a ajuns la 45%, a pornit motorul termic și am resetat computerul de bord. Astfel, restul călătoriei s-a desfășurat în regim hibrid, funcționarea celor două motoare alternând. După un traseu mixt, consumul a fost de 8 l/100 km. Bateria a ajutat cu 14,6 kWh/100 km, dar asta nu este relevant decât pentru a măsura eficiența sistemului, pentru că am resetat computerul la SoC 45% și am terminat tura cu același nivel de încărcare. Deci, am consumat doar benzină, de fapt, nu și curent.
Sigur că omologul termic CX-30 cu motorul Skyactiv-G ar fi consumat mai puțin, chiar și fără nivelul de hibridizare al lui MX-30 R-EV, tocmai de aceea recomand hibridul plug-in doar dacă ai priză să-l încarci cât mai des.
Senzații la volan
Per total, sistemul se simte fin. Adică nu percepi pornirea Wankelului în volan sau pedale, pentru că este complet decuplat de la roți. Forța de tracțiune este dezvoltată liniar, ca la electrice, fără smucituri. În mod “Normal” sistemul este mai reactiv la culcarea accelerației, pentru că e pregătit să pornească motorul termic când e nevoie de putere. Dacă alegi EV, atunci va dura o secundă până se va trezi termicul și vei primi toată puterea. Apropo, forța de tracțiune este suficientă pentru depășiri, dar nu te lipește de spătar. Poți alege din 5 niveluri de frânare regerativă, folosind padelele din spatele volanului (2, 1, 0, -1 și -2). Chiar și la cea mai puternică, -2, decelerarea este moderată, nu bruscă precum e-Pedal de la Nissan.
Per total, conducerea lui R-EV e o senzație “dulce”, de la forța accelerării și a decelerării, la reglarea direcției și suspensiei. Wankelul se aude ca un zumzăit (tipic Mazda), iar în combinație cu sunetul simulat pentru motorul electric creează o senzație de sound de navetă spațială. În orice scenariu, nivelul de zgomot este redus.
Preț și alte detalii
Prețul de pornire al lui R-EV este identic cu cel al versiunii electrice, adică 37.790 euro fără discount Rabla. Pe măsură ce urci în gamă, diferenț a de preț crește un pic, R-EV fiind mai scump cu până la câteva sute de euro.
➡ Click pentru clipul cu diferențele față de versiunea electrică 💡
Mai am o mulțime de ”dedesubturi” și finețuri. Pe ele le voi devoala în articolul din revista AutoExpert. Acolo, voi publica și un interviu cu unul dintre inginerii care au dezvoltat sistemul de propulsie. Mi-a mărturisit cât de dese sunt reviziile, ce fel de ulei se folosește, cât de complicat e să repari un astfel de motor. Mi-a zis și cum este dispusă bateria, și dacă vom mai vedea motoare Wankel în gama Mazda. Și multe altele.
Verdict AutoExpert
Se simte ca o electrică la accelerări, dar nu te lasă în pană de curent. În plus, are în pântece vestitul motor Wankel, care, deși are doar rol de generator, trezește emoții. Per total, MX-30 R-EV este echilibrată și plăcută. Doar să încarci la priză cât de mult poți. Altfel, consumul de benzină te poate debusola, ca la orice plug-in hybrid.Date tehnice | Mazda |
---|---|
Model | MX-30 R-EV |
Sistem de propulsie | Plug-in hybrid |
Motor termic | Wankel, 1 rotor |
Cilindree (cm3) | 830 |
Putere max./turaţie (CP/rpm) | 75/4700 |
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm) | 116/4000 |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 170 |
Cuplu maxim (Nm) | 260 |
Putere totală ansamblu (CP) | 170 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 260 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | reductor cu o treaptă |
L × l × h (mm) | 4395 x 1795 x 1555 |
Ampatament (mm) | 2655 |
Volum portbagaj (l) | 332-1137 |
Masă la gol (kg) | 1853 |
Capacitate baterie (kWh) | 17,8 |
Autonomie electrică (km) | 85 |
Putere max. încărcare DC/AC (kW) | 36/11 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 9,1 |
Viteză maximă (km/h) | 140 |
Consum mixt (l/100 km) | 1 |
Emisii CO2 (g/km) | 21 |
Preț de bază (euro) | 37.790 |