Test drive Mazda MX-5 vs Mini Cooper S Cabrio

Mini vs Mazda

Dați unei reprezentante a sexului frumos cele două mașini și va face o alegere aproape instantanee spre Mini. Partenerul sau soțul ei în schimb, dacă are o înclinație spre mașini sportive se va repezi spre cheile de la MX-5. Dar au dreptul la o singură mașină…

Rareori putem găsi în industria auto mașini emblematice pentru ceva anume. Printre acestea putem găsi însă două aparte: Mazda MX-5 și Mini. Ambele sunt vehicule devenite de-a lungul timpului “cult-car”. MX-5 este cel mai vândut roadster din lume, iar Mini este pur și simplu acel vehicul chic care a atras din nou femeile să-și aleagă mașini cu sufletul, cu ochii, cu inima. Mașini pe care le doresc. Înainte să existe Mini unul dintre cele mai importante criterii era culoarea. Nu glumim, chiar așa era. Numele mărcii era undeva mai departe de top 5. Acum multe vor în primul rând un Mini și abia ulterior mai spun culoarea, transmisia sau motorizarea.

Mini vs Mazda
Caroserie și interior

Mini Cooper S Cabrio
Dacă am paria că vom vedea doar Mini Cooper S Cabrio pe stradă și doar MX-5 pe circuit atunci am pierde cu siguranță. Sigur, pentru că vom vedea mai multe MX5-uri pe piste decât Mini Cabrio, dar asta și pentru că există o cupă mono-marcă dedicată cabrioletului japonez în vreme ce marca britanică preferă să meargă la curse cu versiunea ne-decapotabilă. Pe stradă însă vom vedea ambele modele și ambele ne vor atrage atenția cu designul lor. MX-5 arată din start mai sportiv, iar Cooper S Cabrio mai elegant, mai șic.

Test Mazda MX-5

Mazda propune clar doar două locuri, precum roadsterele britanice din alte epoci, de unde s-a și inspirat ca design. Tot cu origini britanice, marca Mini a ajuns sub tutela BMW și a înflorit, iar versiunile decapotabile au fost bine primite pe piețele mondiale. Pe câtă vreme Mazda a dorit să realizeze o mașină adresată pasionaților de condus, Mini a făcut una adresată pasionaților de frumos, de modern, de șic. Ambilor le-a ieșit atât de bine rețeta încât au deja elemente comune: sunt deja “cult-car”, oferă performanțe dinamice bune, sunt plăcute la condus și sucesc capetele trecătorilor de pe stradă precum girofarurile de pe mașinile de intervenție.


Ca sisteme de decapotare, MX-5 a rămas fidelă sistemului manual care, cu puțin antrenament, permite șoferului să decapoteze sau să acopere mașina în câteva secunde (până în 5!) fără să se ridice de pe scaun. Doar că această operațiune ar putea periclita integritatea unor unghii mai lungi. La Mini Cabrio decapotarea este simplă, apăsând un buton. Durează mai mult, cam 15-20 de secunde, dar are avantajul că poate fi decapotată în trepte. Pe treapta 1 se descoperă doar locurile din față, rezultând un fel de targa și abia pe cea de-a doua se rabatează complet plafonul textil.


În viața de zi cu zi, la condusul urban, confortul este printre cele mai importante criterii de selecție a unei mașini. Aici, Mini va câștiga orice probă în fața celor de la Mazda. Pe lângă că are disponibilă o cutie de viteze automată, mai are și tot felul de accesorii și dotări care vor face viața la bord ușoară. La MX-5 nu este disponibilă o transmisie automată pentru că mașina este gândită ca un vehicul sport mai aproape de originile roadsterelor. Are toate necesarul unei călătorii corespunzătoare dar nu există decât suporturi amovibile pentru băuturi care vor sta în calea genunchilor pasagerului, iar compartimentele interioare ale mașinii sunt destul de greu accesibile fiind necesare unele contorsionări. De asemenea, pentru cei care vor dori să-și încarce bateriile telefoanelor de la priza de 12 volți a mașinii ar trebui să aibă un prelungitor destul de lung. La MX-5 aceasta este montată pe partea pasagerului, pe la picioare. Asta pe câtă vreme decapotabila din Marea Britanie are o priză de 12v și în portbagaj.


N-are rost să mai pomenim că Mini vine cu patru locuri și Mazda cu două. Ce-i drept, locurile din spate sunt destul de incomode. Suficient de incomode astfel încât orice drum mai lung de jumătate de oră să se transforme în chin și orice drum de o oră în supliciu. Dar sunt patru locuri ce pot fi folosite, spre exemplu, pentru ca două cupluri să meargă la un film în oraș. Vizibilitatea din ambele mașini nu este tocmai strălucită spre înapoi, dar la parcare camera dedicată din Mini rezolvă multe impedimente. MX-5 are doar senzori de parcare. Ce-i drept, teoretic la cât sunt de mici cele două mașini nu prea văd rostul unor astfel de dotări dar… unele persoane au nevoie. Ca și portbagaje, sunt destul de apropiate ca volume și ca guri de acces. Dacă aveți de băgat două genți de sport, clar va fi mai comod să le băgați în portbagajul mașinii japoneze. În plus, Mini are o sarcină utilă aproape dublă.
Dinamică și confort


Tehnic vorbind, cele două sunt concepte total opuse: MX-5 este cu motor longitudinal, admisie naturală, tran–smisie pe puntea spate și diferențial cu alunecare limitată (LSD). Mini în schimb are un motor transversal și tracțiune față. Nu are diferențial autoblocant sau așa ceva ci doar sisteme electronice de control decuplabile. Ce are în plus Mini, dar nu este disponibil pentru Mazda este trenul de rulare adaptiv pentru reglajul răspunsului direcției și cutiei în modurile Sport, Green și MID (285 euro extra) și suspensia cu amortizoare reglabile (opțional 509 euro). La MX-5 există un set de amortizoare sport opționale (foarte bune, de altfel), dar atâta tot. O suspensie sport este disponibilă și la Mini separat de cea adaptivă pentru doar 204 euro.

Mini Cooper S Cabrio

Motorizarea turbo de la Mini oferă ceva mai multă putere, dar mult mai important este că are un cuplu motor mult mai mare. În sistem de over-boost ajunge mai mare cu 50% decât la MX-5! Astfel, chiar dacă este mai greu decât concurentul japonez cu 260 kg, Mini câștigă în cursele de sprint urban pentru găsirea unui loc de parcare. Loc pe care l-ar și ocupa destul de ușor datorită lungimii mai mici, doar că nu brachează la fel de mult ca Mazda așa că va parca în locuri mai scurte, dar nu mai repede.

Test Mazda MX-5
Adevărata față a Mazdei se va observa însă înainte de ieșirea din oraș. Agilă și fără întârziere în răspunsul pedalei de accelerație, Mazda MX-5 a reușit să se strecoare abil prin ambuteiaje și trafic aglomerat. Chiar dacă nu putem să ne încredem totdeauna în datele computerului de bord, acesta ne-a arătat un consum urban de 7,2 l/100 km. până la ieșire, în timp ce Mini a obținut în același timp 8 l/100 km. Ce-i drept, să conduci un Mini cu cutie de viteze automată în oraș este atât de simplu și de relaxant încât ai putea să-ți bei și cafeaua în paralel. În Mazda, în schimb, există un suport de băuturi amovibil care se instalează pe partea pasagerului, fixat de tunelul transmisiei. Nu este foarte confortabil și nici practic. În Mazda poți găsi relaxare doar dacă-ți place condusul. Dacă ești una dintre persoanele cărora le face plăcere să conducă chiar și 2 kilometri prin oraș, aunci este o alegere urbană bună.

Mini Cooper S Cabrio
La drum întins, Mini își menține supremația confortului. Cu suspensia adaptivă prezentă pe mașina de test, Mini oferă compromisul perfect inclusiv pe drumuri cariate. Sunetul motorului nu este excesiv și se manifestă pe un ton baritonal la viteze decente, legale, de autostradă. Odată intrat pe serpentine, Mini se trezește brusc la realitate și își aduce aminte că părinții lui au fost campioni de curse. Precum calul din poveste care a mâncat jăratec, Mini se transformă brusc odată ce se trec transmisia, direcția și suspensia pe modul Sport. Viraj după viraj, pe urcări sau coborâri, Cooper S Cabrio înghite cu plăcere fiecare curbă abordată mai mult sau mai puțin cu viteză. Oferă o senzație de siguranță excelentă și nu se simte torsionarea caroseriei. Față de generația anterioară, noul cabriolet Mini este mult mai rigid și mai plăcut la condus.

Test Mazda MX-5
MX-5 în schimb se simte de parcă ar fi o prelungire a șoferului. Poziția mai joasă de conducere oferă o conexiune mai bună cu mașina și se simte ca un tot unitar ce permite celui de la volan să meargă mai rapid și să abordeze virajele cu mai multă încredere. Masa mică a mașinii (doar 1.090 kg în test) este un avantaj, dar poate fi și un inconvenient pentru că la accelerări puntea spate poate rupe aderența. ESP-ul intervine permițând însă glisade controlate de 30 de grade. Dar, în ciuda raportului de compresie neobișnuit de ridicat pentru un motor cu benzină (13:1) totuși turația se duce doar până la 6.500 rpm. În schimb, sunetul mai ascuțit al motorului delectează șoferul. În mod clar, Mazda MX-5 este mai antrenantă pe viraje, mai plăcut de condus de către un șofer mai experimentat. Mini pleacă de pe loc ceva mai tare datorită cuplului mai mare, dar pe viraje nu se poate spune că poate menține același aplomb ca și Mazda. În schimb este mai ușor de condus tare chiar și de către șoferii cu ceva mai puțină experiență.

Mini vs Mazda

 

Concluzii

 

Mazda MX-5

Este una dintre mașinile care oferă cea mai mare satisfacție a condusului pentru fiecare euro investit. Consumă puțin și are un farmec al său. Dintre punctele negative amintim spațiile de depozitare de la bord și lipsa cutiei de viteze automate.

 

Mini Cooper S Cabrio

Are o imagine premium bună și oferă confort ridicat pentru două persoane. Câștigă clar la capitolul lifestyle și habitabilitate. Dar, la capitolul sport, pierde teren în fața Mazdei. De asemenea, are costuri mai ridicate de achiziție decât MX-5.

 

Verdict AutoExpert

Mini Cooper S CabrioMatematic și din punctul de vedere al unui pasionat de condus, Mazda MX-5 este câștigătoarea testului, mașina care te va îmbia să o conduci în fiecare zi, cu un consum modest de carburant. Pentru cei care-și doresc mai mult lifestyle și confort însă, Mini va fi cu siguranță pe primul loc, chiar cu diferența de preț dintre cele două.
DATE TEHNICEMazda MX-5Mini
ModelG160 RevolutionCooper S Cabrio
Motor/nr.cilindriL4, aspiratL4, turbo
Cilindree (cmc)1.9981.998
Putere maximã/turație (CP/rpm)160/6.000192/5.000-6.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)200/4.600280 (300)/1.250-4.600
Transmisiefațãfațã
Cutie de vitezemanualã, 6 trepteaut, 6 trepte
L/l/h (mm)3.915/1.735/1.2253.850/1.727/1.415
Ampatament (mm)2.3102.495
Diametru de bracaj (m)10,410,8
Tip pneuriBridgestone PotenzaPirelli P Zero
Dimensiuni pneuri205/45 R17205/45 R17
Masã la gol (kg)1.0901.370
Volum portbagaj (l)130160-215
Accelerație 0-100 km/h (s)7,37,1
Vitezã maximã (km/h)214228
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)8,7/5,4/6,67,1/4,8/5,6
Emisii CO2 (g/km)154131
Volum rezervor (l)4544
MÃSURÃTORI AutoExpert
Dimensiuni interioare
Înãlțime fațã/spate (cm)93/-93-105/99
Lãțime fațã/spate (cm)141/-141/111
Spațiu genunchi spate (cm)-8-27
Lungime șezut fațã/spate (cm)50/-52/49
Înãlțime șezut fațã/spate (cm)63/-63/66
Înãlțime portbagaj (cm)4749-62
Lungime/lãțime portbagaj (cm)53/90-10849/75-101
Înãlțime margine de încãrcare (cm)8475
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)180180
Interval revizii (km)20.00020.000
Costuri revizii pentru 60.000 km2.8832.096
Garanție5 ani sau 150.000 km2 ani fãrã limitã km
Garanție împotriva coroziunii12 ani12 ani
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Preț de bazã26.49029.400
Airbaguri frontale/lateraleserie/serieserie/serie
Aer condiționat/Climatizare automatã-/serieserie/377
Cutie automatã--1.731
Radio/CD/Bluetoothserie/serie/serieserie/serie/153
Sistem de navigațieserie815
Pilot automatserie407
Senzori parcare spateserieserie
Scaune sportserieserie
Scaune încãlzite fațãserie295
Tapițerie de pieleserie1.467
Suspensie adaptivã--509
Jante aliaj 16/17/18 inch-/serie/-serie/611/1.528
Faruri xenon/LED-/serie-/805
Deflector vântserie295
Vopsea metalizatã390509
Preț comparat (euro cu TVA)26.88035.134

Adaugati comentariu