Test Mercedes-Benz C 300 d 4Matic: Uzina de forță

Cel mai vândut model Mercedes a trecut printr-un facelift în urma căruia s-a schimbat instrumentarul de bord, sistemul multimedia, sistemele de asistență au fost aduse la nivel de Clasa S și a debutat o nouă gamă de motoare printre care noul mild hybrid pe benzină de 1,5 litri, noul Plug-In Hybrid diesel și noul diesel de 2 litri. Test cu versiunea C 300 d 4Matic.

Foto: Bogdan Grigorescu

Lansată în 2014, a patra generație Mercedes-Benz Clasa C este în continuare cel mai de succes model Mercedes-Benz și cel mai bine vândut model premium de clasă medie în Europa cu un avans considerabil față de rivalii BMW Seria 3 și Audi A4. Anul trecut, după 4 ani, Clasa C a trecut printr-un facelift important care a adus numeroase modificări la interior, sisteme de asistență și multimedia și la gama de motoare.

Notăm noul mildhybrid pe benzină C 200 în care un motor pe benzină de 1,5 litri este combinat cu un mic motor electric de 14 CP și noul Plug-In Hybrid diesel, o premieră în industrie.

Noi am luat un prim contact cu Mercedes-Benz C 300 d 4Matic, echipat cu noul turbodiesel bi-turbo de 2 litri și 245 CP.

Planșa de bord a păstrat arhitectura de dinainte de facelift cu forma ei scobită având inserția cromată centrală și consola centrală lată cu inserții de lemn lucios sau mat. Noi sunt indicatoarele de bord virtuale afișate de un ecran de 12,3 inci care vin cu aceeași grafică de la alte modele Mercedes, având trei stiluri diferite: Classic, Progressive și Sport.

Ecranul de 12,3 inci nu arată ca o tabletă, nefiind perfect dreptunghiular și fiind încadrat de alveolele vitezometrului și turometrului. Și sistemul multimedia Comand a primit un nou ecran, mai mare și mai elegant, de 10,25 inci, în format 16:9, cu o rezoluție mai bună, de 1920 x 720 pixeli, care este prins în consolă la fel ca și cel vechi.

Forma bordului nu a permis amplasarea în linie a celor două ecrane la fel ca la E-Class. Comanda sistemului multimedia a păstrat sistemul vechi cu controller rotativ, care este mai practic și mai precis decât noul touchpad de pe A-Class. În schimb, sistemul multimedia nu poate fi comandat tactil și la unele comenzi simți nevoia unei comenzi tactile care este mai rapidă și mai directă.

Există însă mini touchpad-urile de pe volan ce compensează într-o oarecare măsură lipsa comenzii tactile și care permit comanda indicatoarelor de bord virtuale (cel din stânga) și al sistemului multimedia (cel din dreapta) fiind foarte practice.

 

De asemenea, sistemul de pornire din buton cu look de turbină este standard. Ne-a plăcut foarte mult și noua tapițerie de piele maro saddle pentru pachetul AMG Interior care se combină elegant cu inserția de lemn de nuc mat de pe consola centrală.

Pe Mercedes-Benz C 300 d 4Matic a debutat și o nouă gamă de motoare diesel și benzină. Noi am luat contact cu cel mai puternic diesel, noul 2 litri turbodiesel cu două turbine care furnizează 245 CP și 500 Nm fiind cuplat exclusiv cu noua transmisie automată cu 9 trepte. Este unul dintre cele mai puternice motoare turbodiesel de 2 litri cu 4 cilindri de pe piață și are un cuplu senzațional.

La accelerații te lipește în scaun și face inutil un eventual diesel cu 6 cilindri. Cuplul este omniprezent de la turații reduse însă în ciuda celor două turbine montate în serie există un mic gol turbo. La rece își trădează puțin originea de diesel și nu este chiar atât de silențios ca în E-Class, dar se încadrează în standardele Mercedes de rafinament și nivel redus de zgomot.

Cutia automată cu 9 trepte își aduce o contribuție importantă la economia de combustibil pentru că ultimele trepte sunt lungi și, de exemplu, la 130 km/h turometrul arată numai 1.600 rpm în treapta a noua, iar la 160 km/h sunt 1.900 rpm.

Astfel se explică și consumul din test de 6,4 l/100 km care demonstrează încă o dată că motorul diesel este în continuare cea mai eficientă soluție pentru drumuri lungi. Motorul de 2 litri face parte din noua familie de dieseluri cu 4 și 6 cilindri în linie, având catalizatorul foarte aproape de motor și de aceea, are emisii reduse corespunzând normelor Euro 6d.

Între suspensia clasică și cea pneumatică Air Body Control este disponibilă și o suspensie adaptivă clasică (1.071 euro), prezentă pe mașina de test, cu trei moduri de reglaj: Comfort, Sport și Sport+. Șoferul poate alege din Dynamic Select cinci moduri de răspuns pentru cutie, motor, direcție: Eco, Comfort, Sport, Sport+ și Individual. Pe modul Sport+ suspensia se întărește vizibil, cutia schimbă mai sus și direcția devine mai incisivă dar ne-am fi dorit o direcție puțin mai grea în acest mod Sport.

Tracțiunea integrală 4Matic conferă o siguranță suplimentară în conducere sportivă, iar puntea față multilink cu patru brațe, care separă direcția de amortizare, asigură o precizie remarcabilă pe traiectorie și un efect subvirator mult redus.

Nu în cele din urmă, pe modul Comfort, C 300 d 4Matic oferă un confort la rulare foarte bun, la nivelul care te aștepți de la un Mercedes dar ar fi fost și mai bun fără jantele AMG de 19 inci încălțate cu pneuri mixte care arată superb și sunt foarte elegante, dar nu favorizează confortul.

Verdict

Noul motor bi-turbodiesel de 2 litri are un cuplu fenomenal și oferă performanțe superbe de dinamică și consum realizând un mariaj perfect cu transmisia automată cu 9 trepte. Interiorul a fost modernizat, dar sistemul multimedia nu are încă comandă tactilă. Iar proverbialul confort la rulare Mercedes-Benz este puțin afectat de jantele mari de 19 inci.

  • Cuplu fenomenal
  • Consum redus raportat la performanțe
  • Ergonomie îmbunătățită
  • Sistem multimedia nou
  • Lipsă comandă tactilă la sistemul multimedia
  • Confort afectat de jantele mari de 19 inci
DATE TEHNICE Mercedes-Benz
Model C 300 d 4Matic
Motor/nr.cilindriL4, bi-turbodiesel
Cilindree (cmc)1.95
Putere max./turație (CP/rpm)245/4.200
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)500/1.600-2.400
Transmisie integrală
Cutie de vitezeautomată, 9 trepte
L/l/h (mm)4.686/1.810/1.452
Ampatament (mm)2.84
Volum portbagaj (l)455
Masă la gol (kg) 1.705
Accelerație 0-100 km/h (s)5,8
Viteză maximă (km/h)250
Consum extr./urban/mixt NEDC (l/100 km)4,7/6,2/5,3
Emisii CO2 (g/km)139
Preț (euro cu TVA) 49.398