Test Mercedes-Benz GLS 400d 4Matic: All inclusive

Cel mai mare SUV de la Mercedes-Benz este impunător, extrem de luxos și de spațios și garnisit cu o echipare standard foarte bogată. Primele impresii despre versiunea GLS 400 d 4Matic.

Foto: Mercedes-Benz, Răzvan Măgureanu

Lansat în 2006, Mercedes-Benz GL (X164), precursorul actualului GLS, a inaugurat segmentul SUV-urilor luxoase cu opțiune de șapte locuri. La primele două generații s-a numit GL și abia la faceliftul celei de-a doua generații în 2016, când Mercedes-Benz a redenumit modelele după o nouă logică, s-a adăugat și particula S care semnifică faptul că GLS aparține familiei de lux al cărui port drapel este limuzina Clasa S.

Iar la a treia generație, prezentată anul trecut la salonul de la New York și lansată acum pe piață, denumirea GLS nu respectă doar noua logică de nume de la Mercedes-Benz ci și certifică faptul că GLS este un adevărat SUV de lux sau cu alte cuvinte SUV-ul Clasei S. Principalul său concurent este noul BMW X7.

Caroserie și interior 

În primul rând, noul GLS este un SUV mare și impunător, cu o lungime de 5.207 mm, fiind cu 82 mm, respectiv 273 mm mai lung decât Clasa S cu ampatament scurt respectiv GLE.

Iar ampatamentul de 3.135 mm este cu 100 mm respectiv 140 mm mai mare decât la modelele amintite mai sus. În Europa vine cu șapte locuri standard îmbrăcate în piele Lugano și banchetă spate cu spătar fracționabil 40/20/40%.

Toate scaunele sunt acționate electric standard de la cinci butoane din portbagaj, trei în stânga și două în dreapta. În stânga avem butonul All prin apăsarea căruia se culcă spătarele scaunelor din rândul al doilea și al treilea, 2L pentru rabatarea segmentului de 60% din stânga de pe al doilea rând și 2R pentru rabatarea segmentului de 40% din dreapta de pe al doilea rând.

Similar, în dreapta portbagajului avem 3L și 3R pentru rabatarea spătarelor scaunelor din rândul al treilea. Un al treilea buton în dreapta permite coborârea suspensiei cu 50 mm pentru încărcarea obiectelor grele.

Prin acționarea butonului All se degajă un volum imens de 2.400 litri și se obține o suprafață perfect plană. Și pe rândul al treilea pot lua loc persoane înalte de peste 1,80 metri, iar cu toate scaunele montate rămâne un volum decent în portbagaj, de 355 litri (890 litri cu cinci scaune montate).

Opțional, pachetul Rear Comfort Plus care include o tabletă de 7 inci în cotiera spate ce controlează toate funcțiile sistemului multimedia MBUX poate fi combinat cu pachetul Rear Seat Comfort package și cu pachetul MBUX Rear Seat Entertainment System cu două ecrane de 11,6 inci pe rândul al doilea.

În față regăsim planșa de bord similară cu cea de la GLE cu cele două ecrane de 12,3 inci, volanul cu cele două minitouchpad-uri și sistemul MBUX cu touchpad și comandă vocală. Opțional se poate comanda noul head-up display cu grafică modernă și rezoluție mai bună, de 720 x 240 pixeli.

Dinamică și confort
Gama de motoare cuprinde două versiuni pe benzină cu tehnologie mild-hybrid și rețea de 48V GLS 450 4Matic (6 în linie, 367 CP, disponibil doar în afara Europei) și GLS 580 4Matic (V8 bi-turbo, 489 CP) și două dieseluri cu 6 cilindri în linie GLS 350 d 4Matic (286 CP) și 400 d 4Matic (330 CP). Ultima dintre ele am avut-o și pentru test, cutia automată cu 9 trepte, tracțiune integrală 4Matic și suspensia pneumatică adaptivă fiind standard.

Noul motor OM656 turbodiesel cu 6 cilindri în linie este fabulos. 700 Nm sunt disponibili încă de la 1.200 rpm, astfel că în niciun moment nu simți masa destul de mare, de 2.420 kg. Motorul impinge cu aceeași vigoare la orice turație, cuplul maxim păstrându-se pe un palier larg până la 3.200 rpm.

Pe modurile Eco și Comfort se simte o oarecare întârziere în schimbul de trepte, dar dacă se comută modul Sport, întârzierea dispare aproape cu totul. La viteză stabilizată de 130 km/h, consumul nu trece de 10 l/100 km, iar în consum combinat pe traseul de test București-Rucăr-Bran-Cheia-București am înregistrat 11,7 l/100 km. Rezultatul e bun pentru acest transatlantic al șoselelor și la acest lucru contribuie și Cx-ul în scădere, de la 0,35 la 0,32.

Dieselul în șase cilindri este extrem de bine echilibrat, foarte silențios și rafinat chiar dacă sub capota lui GLS 400 d 4Matic se aude mai mult decât în limuzina S 400 d 4Matic. Comparația e puțin dezavantajoasă pentru GLS deoarece S-Class este cea mai silențioasă limuzină de lux din segmentul ei.

În ciuda masivității sale, GLS se conduce ușor și este destul de manevrabil. Suspensia pneumatică adaptivă este reglată mai ferm chiar și pe modul Comfort pentru a limita ruliul, iar în combinație cu jantele de 21 inci încălțate cu pneuri late cu talon îngust 275/45 R21 pe față și 315/40 R21 pe spate, confortul nu e chiar la nivelul unui S-Class, dar este o referință printre SUV-urile de lux.

Trebuie să precizăm că versiunea testată era cu pachet AMG (4.177 euro) care include și jantele de 21 inci amintite mai sus. Dacă se comandă pachetul off-road (2.261 euro) care vine și cu reductor, atunci pe modul off-road suspensia este mai suplă și pe macadam absoarbe foarte bine denivelările.

Pe modul Sport, ruliul se reduce și mai mult și cutia schimbă mai repede. Opțional (vezi caseta) se poate comanda suspensia E-Active Body Control care include și funcția Curve.

Pe autostradă, GLS oferă o ambianță silențioasă demnă de segmentul premium chiar și la viteze de 150-160 km/h. În ciuda oglinzilor mari și a suprafeței frontale mari, zgomotul la vânt este redus pentru acest segment. GLS 400d 4Matic începe de la 92.925 euro, iar cu linia AMG și pachetul off-road se apropie de 100.000 euro.

Tehnica în clar

Dansând în off-road

Pentru 7.735 euro, Mercedes-Benz oferă suspensia E-Active Body Control care este singurul sistem de pe piață ce controlează individual forța de amortizare pe fiecare roată. Acesta este alimentat la rețeaua de 48V, iar suspensia hidropneumatică generează forțe mai mari decât forța gravitațională permițând suspensiei să danseze sau să se modifice cursa suspensiei individual la fiecare roată. Șoferul are la dispoziție două butoane din meniul sistemului MBUX:

– Free Riding (mod de rulare liberă) în care mașina practic dansează pe cele patru roți, funcție care este de mare ajutor când vrei să ieși din nisip sau noroi adânc, acest dans conducând practic la un balans al mașinii care variază presiunea aplicată la sol de fiecare roată.

– Reglajul individual al suspensiei pe fiecare roată prin care poți să ridici sau să cobori caroseria care este de ajutor la trecerea peste bolovani sau obstacole mari.

Pe lângă aceste funcții care ajută în off-road, suspensia E-Active Body Control vine la pachet și cu sistemul de scanare a drumului și adaptarea suspensiei în funcție de calitatea drumului Road Surface Scan și cu funcția de înclinare în viraje Curve pentru a contracara forța centrifugă.

 

Verdict

Noul Mercedes-Benz GLS este luxos, foarte spațios, iar dieselul cu 6 cilindri de 330 CP este suficient de rafinat și de silențios ca să nu te mai gândești la opțiunea pe benzină. În plus, surprinde plăcut echiparea standard extrem de bogată pentru acest segment în care opțiunile importante sunt scumpe. 

  • Spațiu interior generos pe rândul al treilea
  • Portbagaj mare
  • Modularitate foarte bună (reglaje electrice la toate scaunele)
  • Diesel nobil, rafinat și silențios
  • Echipare standard foarte bogată
  • Suspensie puțin prea fermă cu linia AMG
  • Suspensie E-Active Body Control foarte scumpă
Date tehniceMercedes-Benz
ModelGLS 400d 4Matic
Motor/nr. cilindriL6, turbodiesel
Cilindree (cmc)2.925
Putere maximă/turație (CP/rpm)330/3.600-4.200
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)700/1.200-3.200
Transmisie integrală
Cutie de vitezeautomată, 9 trepte
L/l/h (mm)5.207/1.956/1.823
Ampatament (mm)3.135
Volum portbagaj (l)355/890/2.400
Masă la gol (kg)2.490
Accelerație 0-100 km/h (s)6,3
Viteză maximă (km/h)238
Consum mixt (l/100 km)8,7
Emisii CO2 (g/km)228
Preț (euro cu TVA)92.925

Adaugati comentariu