Test Mini Cooper SE: Dinamic și electrizant

L-am așteptat cu mult interes pentru o bună bucată de vreme. Mini are acum în ofertă un Cooper S complet electric Rezultatul este un automobil electrizant și dinamic, din care cobori cu zâmbetul pe buze.

Foto: Bogdan Paraschiv

Acum mai bine de 10 ani, călătoream la Munchen pentru a pune la încercare un automobil experimental. În împrejurimile orașului bavarez, reprezentanții grupul BMW ne-au pus atunci la dispoziție primul Mini propulsat de un motor electric.

Mini E 2009
Mini E 2009

Bazat pe a doua generație a modelului Mini Hatch, Mini E era automobil gândit pentru testare și dezvoltarea unui viitor model electric BMW, informațiile obținute din testarea modelului Mini E fiind apoi folosite pentru dezvoltarea viitorului model BMW i3.

Însă, chiar de la primul contact cu acel Mini electric experimental, mi-am imaginat mereu cum ar fi un Mini Cooper electric. O idee care până nu de mult părea incompatibilă cu imaginea mărcii britanice, una construită pe agilitate și sportivitate.

Acel Mini E experimental era greoi, dar accelerația de la zero era impresionantă, la fel și decelerarea pentru recuperarea energiei. A fost prima experiență de acest gen la volanului unui automobil.

Primul Mini E avea să fie produs și într-o serie limitată la 600 exemplare. Modelul nu s-a vândut niciodată, toată flota fiind folosită în sistem leasing de diverși operatori. Prima încercare a venit și cu o serie de compromisuri serioase: modelul din 2009 nu avea banchetă spate, portbagajul era minuscul, iar partea electrică adăuga 350 kg.

10 ani mai târziu, Mini pune pe piață primul său model full-electric. Anunțat deja de ceva vreme, Mini Cooper SE, pe numele său complet este deja disponibil la dealerii mărcii din Oxford.

Dimensiunile exterioare sunt aproape identice cu cele ale unui Mini Cooper S hatch cu trei portiere la prima privire. Dacă studiem, însă, fișa tehnică constatăm că modelul electric este puțin mai mare în lungime (+5 mm) și mai înalt (+13 mm), dar designerii grupului BMW au mascat perfect aceste mici diferențe.

Proporțiile par identice cu cele ale unui Mini cu motor termic, însă se remarcă o serie de elemente diferite, cel puțin pentru echiparea L în care noul model electric s-a prezentat la testul nostru. Jantele cu design special sunt primul lucru care atrage privirea. Numite Corona, jantele au 17 inch în diametru și un design asimetric specific modelului Mini electric. Mini și-a denumit nivele de echipare după modelului mărimilor unui tricou: S, M, L și XL.

Caroserie și interior

Încă de la primul contact, știi că ai în față un Mini veritabil. Specialiștii grupului BMW au vrut ca primul lor model electric să aibă acel spirit al mărcii și le-a reușit pe deplin. Aceleași dimensiuni compacte, același aer retro. Interiorul este familiar pentru cei care au mai avut contact cu modelul Mini hatch de ultimă generație.

Singurul element diferit este un display digital amplasat pe coloana volanului, unde sunt afișate cele mai importante informații pentru șofer: puterea folosită, viteza de rulare și nivelul de încărcare al bateriei.

Display-ul are un ecran mat, dar care uneori în bătaia soarelui este dificil de citit. Avem informații despre nivelul de încărcare al bateriei, autonomie și consum.

Materialele folosite la interior sunt de cea mai bună calitate, iar inserțiile de carbon și elementele de culoare galbenă scot în evidență latura electrică a noului model.

Spațiul în portbagaj este specific modelelor Mini hatch, volumul de încărcare fiind de 211 litri. Dacă rabatăm bancheta, volumul crește la 731 litri. Teoretic este loc pentru patru pasageri, dar cei care vor lua loc pe banchetă au spațiu limitat la picioare.

Dinamică și confort

Noul Mini Cooper SE folosește motorul electric pe care îl cunoaștem deja de la modelul BMW i3S. Spre deosebire de i3, motorul electric folosit de Mini este amplasat pe puntea față și oferă tot 184 CP și 270 Nm. Bateria, însă este mai mică. Mini a preferat acest compromis, utilizarea unei baterii cu o capacitate mai mică pentru a păstra greutatea în limite acceptabile, precum și spațiul interior și un volum decent pentru portbagaj. Bateria are forma literei T și este amplasată sub bancheta spate.

Capacitatea bateriei folosite de modelul Mini Cooper SE este de 32.6 kWh (brut) din care pot fi utilizați 28.9 kWh. Acest lucru se traduce printr-o autonomie ceva mai redusă față de concurența actuală. BMW comunică oficial o cifră optimistă măsurată în ciclul NEDC: 235 km. Însă, bateria de dimensiuni mici permite o autonomie reală de 185 km.

În ziua când am preluat mașina la test, vremea era rece, ceea ce a penalizat și mai mult autonomia. Scoasă de la încărcat cu bateria încărcată 100%, autonomia indicată de computerul de bord era 165 km.

Cifrele relativ mici sunt o problemă doar pentru cei care suferă încă de range anxiety. Mini Cooper SE este însă gândit în special pentru uz urban, iar pentru oraș autonomia este suficientă. Consumul oficial de energie electrică este 15 kWh/100 km, cifră obținută și de noi în timpul testului.

Ca termen de comparație, BMW i3S folosește același motor, amplasat pe puntea spate, împreună cu o baterie de 42.2 kWh (brut) sau 37.9 kWh (net). Ceea ce în permite modelului BMW o autonomie reală de 230 km.

Reversul medalie și partea bună în ceea ce privește alegerea inginerilor Mini pentru o baterie mai compactă este latura dinamică a noului model electric. Mini Cooper S în versiune electrică este la fel de agil și sportiv ca și omologul său cu motor pe benzină. Mai mult, datorită cuplului disponibil de la zero, accelerațiile sunt fulminant, mai ales dacă alegem modul de rulare Sport. Cooper SE are nevoie de 7.3 secunde pentru a atinge 100 km/oră, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este de 150 km/oră. Cel de la volan mai poate alege și modurile de rulare Green+, Green și Mid pentru o setare mai echilibrată între performanțe și uzul resurselor.

Suspensia este rigidă și gândită pentru sportivitate, iar jantele de 17 inch nu ajută la acest capitol. Mini Cooper SE simte orice denivelare din suprafața de rulare, iar trecerile pentru speedbumps sunt chiar dureroase. Personal, aș alege jantele de 16 inch pentru un confort ceva mai bun pentru cel de la volan și pasageri.

Mini și-a dota modelul electric cu port de încărcare Combo CCS, amplasat în partea din spate a mașinii, acolo unde normal era bușonul rezervorului de carburant.

Bateria poate fi încărcată de la stațiile rapide DC cu maxim 50 kW, unde bateria poate atinge 80% în puțin peste 30 minute. Dacă alimentăm de la o stație AC cu un cablu Type 2, mașina poate trage maxim 11 kW, având nevoie de peste trei ore pentru o încărcare completă. Cei care doresc să încarce acasă au la dispoziție și un cablu ce poate fi conectat la o priză casnică de 230 V.

Mini Cooper SE are și două trepte pentru recuperarea energiei prin decelerare, una mai puternică similară cu modul de rulare al modelului BMW i3 și una mai moderată, ce permite și rularea din inerție. Un buton amplasat pe consola centrală permite schimbarea între cele două trepte.

Pentru a își avertiza pietonii de apropierea sa, Mini Cooper SE folosește un sunet virtual similar cu cel emis și de Renault Zoe.

Pentru un exemplar Mini Cooper SE, prețul de pornire este de 33.082 euro, iar exemplarul nostru de test în echiparea L, are un preț de listă de 39.142 euro, fără prima oferită de stat prin programul Rabla Plus.

 

Verdict AutoExpert

Mini oferă acum un automobil electric fun to drive, exact așa cum recomandă spiritul mărcii britanice. Chiar dacă autonomia totală este redusă față de modelele concurente, Mini Cooper SE este un automobil dinamic cu o direcție extrem de precisă.
  • Dinamică impecabilă
  • Aspect discret
  • Accelerație impresionantă
  • Baterie mică
  • Autonomie redusă
  • Spațiu redus pentru pasagerii din spate
DATE TEHNICEMini
ModelCooper SE
Motorelectric
Putere maximă/turație (CP(kW)/rpm)215 (160)
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)270
Transmisiefață
Cutie de vitezeautomată monoraport
L/l/h (mm)3.845/1.727/1.432
Ampatament (mm)2.495
Volum portbagaj (l)211
Masă la gol (kg)1.440
Accelerație 0-100 km/h (s)7,3
Capacitate baterie brut/net (kWh)32,6/ 28,9
Viteză maximă (km/h) 150
Timp încărcare baterie DC 50 kWh/ AC 11 kWh (h)30 min / 3h 15m
Consum mixt (kWh/100 km)15,5
Autonomie WLTP (km)185
Preț (euro cu TVA)33.082

Adaugati comentariu