Test drive Nissan Qashqai, Honda HR-V și Toyota C-HR

C-HR, HR-V, Qashqai

Cel mai vândut SUV compact din Europa, Nissan Qashqai, înfruntă doi nou veniți în segment: Honda HR-V și Toyota C-HR. Iar înfruntarea este cu atât mai interesantă cu cât în comparativ cele trei modele concurează cu motoare pe benzină accesibile ca preț. Test nissan Qashqai vs. concurența.

Nissan Qashqai

 

Cu 233.496 unități vândute în 2016, Nissan Qashqai este cel mai vândut SUV compact din Europa, fiind liderul incontestabil al categoriei, cu un avans apreciabil față de rivalii săi, chiar și acum la 3 ani de la lansarea celei de-a doua generații (un facelift a fost prezentat la Salonul de la Geneva luna trecută). De aceea, am considerat oportun un nou comparativ cu Nissan Qashqai cu două noi modele.

 

Honda HR-V

 

Teoretic, Nissan Qashqai face parte din clasa compactă, iar Honda HR-V aparține de clasa mică a SUV-urilor, fiind construită pe platforma modelului de clasă mică Honda Jazz. Însă oferta de spațiu din HR-V este comparabilă cu cea a lui Qashqai, motiv pentru care comparația are sens, mai ales în cazul de față în care Qashqai vine cu transmisie față și motor, având puterea comparabilă cu HR-V și C-HR.

 

Toyota C-HR

 

Pe de altă parte, Toyota C-HR este construită pe noua platformă compactă TNGA utilizată și la Prius. Însă în statistici, prin prisma gamei de motorizări, este încadrată tot în clasa mică. Teoretic, C-HR înlocuiește fostul Urban Cruiser, dar este mai spațioasă decât aceasta.

 

 

Caroserie și spațiu interior

Honda HR-VConceptul Magic Seats de la Honda merită apreciat încă o dată. Deși este mai scurtă cu 9 cm decât Qashqai, Honda HR-V utilizează mai bine spațiul interior, având cel mai lung interior și cel mai mare spațiu la genunchi și la cap în spate. Teoretic, HR-V este un SUV de clasă mică, dar oferă un spațiu în spate extrem de generos, demn de clasa superioară. Cineva ar putea crede că Honda a sacrificat portbagajul pentru a maximiza spațiul pentru pasageri, dar nu este așa. Luând în calcul volumul standard al portbagajului de 470 litri, cât și valoarea măsurată de colegii de la Quattroruote, de 508 litri, din care 87 de litri sub podea, HR-V are cel mai mare portbagaj din test.

 

Honda HR-VSistemul Magic Seats permite ridicarea șezutului banchetei la verticală și obținerea unei înălțimi de încărcare interioară fără rival în clasă. Poți să cari lejer o bicicletă sau un ficus înalt de 1,50 metri. Acest lucru este posibil deoarece rezervorul este plasat sub scaunul șoferului. Dacă la un hatchback ca Civic acest lucru poate fi deranjant pentru că generează o poziție de condus mai înaltă, în cazul lui HR-V poziționarea rezervorului sub scaunul șoferului nu are nicio implicație negativă asupra poziției de condus deoarece șoferul stă la doar 58 cm de sol, cu 1 cm și respectiv 5 cm mai jos decât în C-HR, respectiv Qashqai.
Nissan Qashqai HR-V și Qashqai sunt două mașini foarte practice pentru că prin rabatarea banchetei se obține o suprafață aproape plană de încărcare și volumele portbagajelor sunt suficiente pentru pretențiile clasei compacte. De partea cealaltă, C-HR pune mai mult accent pe lifestyle decât pe practicalitate.  Are portbagajul cel mai mic, marginea de încărcare situată la 79 cm de sol este mult prea sus, iar prin rabaterea banchetei se creează un prag nepractic la încărcare. Spațiul la genunchi în spate este ceva mai mic însă, în rest, C-HR oferă un interior aproape la fel de spațios ca și rivalii săi. În ciuda alurii foarte sportive a caroseriei, înălțimea interioară în față și spate este comparabilă cu a concurenților.

 

Nissan Qashqai

Bancheta spate de la C-HR este poziționată destul de jos și pasagerii stau cu genunchii în aer în timp ce în HR-V și Qashqai poziția șezutului banchetei este mai bine optimizată. În schimb, C-HR oferă un spătar mai bine profilat în spate decât Qashqai și HR-V însă aici trebuie să ținem cont că Toyota a fost prezentă în test echiparea de top C-lassy în timp ce HR-V și Qashqai erau în echipări intermediare Elegance (în România Elegance este echiparea de bază pentru că nu se oferă nivelul Comfort) și respectiv Acenta.
Toyota C-HRÎn schimb, vizibilitatea în C-HR este mai slabă decât a rivalilor, mai ales în spate din cauza montantului spate foarte înclinat și a lunetei foarte mici. Designul extravagant nu face niciodată casă bună cu cerințele inginerilor și întotdeauna există un compromis mai mic sau mai mare. Unghiul întunecat de jur împrejur este cel mai mare în Toyota conform măsurătorilor colegilor de la Quattroruote. Diferențele de echipări ne îngreunează și aprecierile despre calitate. Versiunea de top C-lassy de la C-HR avea scaune îmbrăcate într-o combinație piele cu textil, o textură frumoasă și originală pe fețele de uși și o planșă de bord îmbrăcată în piele în partea centrală și deasupra bordului. Însă spre parbriz se vede plasticul tare, iar la versiunile de bază bordul nu mai este acoperit cu piele. Qashqai oferă încă din echiparea a doua, Acenta, materiale moi pe bord inclusiv în zona inferioară. Doar sub volan sunt plastice mai tari.

 

 

Toyota C-HRHonda a făcut ceva economii la materiale, plasticul fiind tare peste tot cu excepția zonei centrale a bordului, iar materialul de pe volan nu este prea atrăgător. Și Honda nu este mai ieftină decât Nissan. Nissan are și cele mai mari buzunare pe consola centrală în timp ce Honda oferă mai multe posibilități de conectare: 2 mufe USB, 1 HDMI, priză 12V în față și în portbagaj. Păcat însă că mufele USB și HDMI sunt ascunse sub tunelul median și accesul la ele este greoi.

 

 

Ergonomia celor trei modele este destul de diferită. Honda vine cu un nou concept interesant la HR-V cu comenzi tactile foarte bine ilustrate pentru climă și un sistem multimedia cu ecran tactil de 7 inch. Tot un display tactil, dar de 8 inch are și Toyota, însă la C-HR este poziționat mai sus, deasupra consolei centrale. Teoretic, este mai în câmpul vederii, dar pe de altă parte obturează vizibilitatea prin parbriz. Ca și HR-V, și C-HR suferă din cauza butonului de volum tactil cu + și – care nu este deloc practic de acționat. Nissan are o ergonomie simplă cu butoane mari și clare, dar inclusiv a doua versiune de echipare Acenta vine fără sistem multimedia cu ecran tactil. Însă sistemul multimedia cu navigație este inclus într-un pachet complet care include și sistemele de asistență importante și costă numai 1.050 euro. HR-V vine standard la Elegance cu navigație în timp ce la C-HR navigația este standard pe echiparea de top C-Classy, fiind opțională pe versiunile mai ieftine. Pentru ca cititorii să își facă o imagine de ansamblu asupra unui preț comparat la versiuni echivalente am luat în calcul la Toyota C-HR în tabelul de prețuri versiunea C-enter, comparabilă ca preț cu a rivalilor din test.
Dinamică și confort
Toyota C-HRLa condus am avut o surpriză majoră. Toyota C-HR este incredibil de dinamică și de vioaie, fiind și singura din test cu punte multilink pe spate. C-HR confirmă impresiile noastre de după testul cu versiunea hibridă. Este cel mai agil SUV Toyota pe care l-am condus vreodată. Nu se înclină aproape deloc pe viraje, direcția răspunde prompt și se simte foarte incisivă. Menționăm încă o dată că, pentru o comparație corectă de preț, în tabel am pus versiunea 4×2, dar în test a fost prezentă versiunea 4×4 cu transmisie CVT.
Honda HR-V

Honda HR-V se conduce extrem de ușor și se simte ușoară ca un fulg la condus. Nu este o simplă impresie pentru că HR-V este cu 80 kg mai ușoară decât rivalii lui.  Acest lucru are implicații favorabile din mai multe puncte de vedere. Însă în viraje, HR-V se înclină mai mult decât C-HR și direcția nu este la fel de incisivă.

 

 

 

 

Nissan QashqaiPe lângă cele două modele amintite mai sus, Qashqai pare un blindat ușor și se simte ceva mai masiv. Ca și Honda, are un ruliu mai mare decât C-HR, iar direcția este ceva mai moale.
Când vine însă vorba de confort, Qashqai este idealul pentru o mașină de familie. Însă și în acest caz, C-HR reprezintă din nou surpriza, oferind un confort excelent chiar și pe denivelări scurte în ciuda jantelor de 18 inch prezente pe mașina de test în echiparea de top.

 

 

Nissan Qashqai

În Honda se simt mai mult denivelările scurte decât în Qashqai în condițiile în care Honda avea jante mai mici, de 16 inch. În schimb, Honda face o figură aparte cu motorul său aspirat de 1,5 litri. Acesta dezvoltă o putere mai mare decât rivalii turbo cu motoare de 1,2 litri dar cuplul este mai mic și este obținut la o turație cu 2.500-3.000 rpm mai sus.

 
Honda HR-VMotorul aspirat împreună cu masa mică a lui HR-V au avantaje incontestabile în privința eficienței, Honda consumând sensibil mai puțin în viața reală (măsurătorile la C-HR sunt pentru versiunea cu transmisie 4×2 și cutie manuală). HR-V este cu 0,6 l/100 km, respectiv 1 l/100 km mai economică decât C-HR, respectiv Qashqai. Datorită masei mici și micului plus de putere, HR-V accelerează mai repede până la 100 km/h. Însă pentru a obține performanțe bune, motorul trebuie ținut în ture. La condus place și schimbătorul de viteze mic cu o cursă mai scurtă care dă impresia de dinamică, însă între treapta a doua și a treia este o distanță destul de mare. Masa mai mică a lui HR-V are și un revers. Honda a făcut economii la materialele pentru izolarea fonică și modelul japonez este mai zgomotos în accelerări decât rivalii săi care sunt mai rafinați.

 

Toyota C-HR
Motoarele lui Nissan și Toyota sunt mai vioaie la turații mici și oferă accelerații și reprize comparabile. Toyota C-HR de test avea cutie CVT și deși nu sutem fani ai acestei cutii, nu putem să nu remarcăm progresul făcut de japonezi în acest domeniu prin atenuarea aproape totală a efectului neplăcut de bandă elastică produs de cutiile cu variație continuă CVT. Aceasta oferă acum mult confort și motorul nu se mai turează inutil la
accelerări.

 

Costuri
Luând în calcul la C-HR o versiune apropiată ca dotări de rivalii din test și anume C-enter, avem o egalitate aproape perfectă. Honda e cea mai bine echipată standard, dar chiar configurat cu sistemul opțional care include navigație și sistemele de asistență, Qashqai este cu 200 euro mai ieftin decât Honda. Luând în calcul o echipare comparabilă, Toyota C-HR este cea mai scumpă însă diferența față de rivali nu e mare, fiind de numai câteva sute de euro. În schimb, versiunea de top din test C-Lassy e scumpă.

 

Concluzii

Nissan Qashqai

Nissan Qashqai 1.2 Dig-T

Are un interior mare și de calitate, este confortabil, bine echipat dacă se comandă pachetul Connect și are un preț atractiv. La condus nu este cel mai incisiv, iar micul motor de 1,2 litri a consumat cel mai mult în test.

 

 

 

image049Toyota C-HR 1.2 Turbo

Revoluție la Toyota: C-HR impresionează prin dinamica excepțională îmbinată de asemenea cu un confort surprinzător de bun pentru un crossover sportiv. Este doar puțin mai mic la cap în spate și portbagajul e mai mic. Este cea mai scumpă dar nu cu mult.

 

 

image050

Honda HR-V 1.5i

Foarte ușoară, HR-V se conduce plăcut și are de departe cel mai economic motor din test. Conceptul Magic Seats îi conferă o modularitate excelentă, iar interiorul și portbagajul sunt uriașe pentru gabaritul său. Este relativ zgomotoasă și unele materiale puteau fi mai bune la prețul cerut.

 

 

 

Verdict AutoExpert

C-HR, HR-V, QashqaiAvem în față trei mașini foarte diferite însă la final, prețul este aproape același și la fel și oferta de spațiu. Pentru cei ce caută un crossover de familie, Qashqai reprezintă oferta cea mai potrivită. La polul exact opus se află Toyota C-HR, o mașină de lifestyle care ne arată o față complet nouă a mărcii Toyota. Niciodată o Toyota de mare serie nu a fost atât de incisivă și sportivă la condus. Între ele se află micul, doar pe exterior, Honda HR-V. Construit pe platforma lui Jazz, HR-V este un campion al spațiului iar masa redusă îi conferă o agilitate plăcută.
DATE TEHNICEHonda HR-VNissan QashqaiToyota C-HR
Model1.5i Elegance1.2 DIG-T Acenta1.2 Turbo 4x2 C-enter
Motor/nr.cilindriL4, aspiratL4, turboL4, turbo
Cilindree (cmc)1.4981.1971.197
Putere maximă/turație (CP/rpm)130/6.600115/4.500116/5.600
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)155/4.600190/2.000185/1.500
Transmisiefațăfațăfață
Cutie de vitezemanuală, 6 treptemanuală, 6 treptemanuală, 6 trepte
L/l/h (mm)4.294/1.772/1.6054.377/1.806/1.5904.350/1.790/1.570
Ampatament (mm)2.612.6462.64
Diametru de bracaj (m)10,611,211,2
Tip pneuriVredestein Wintrack ExtremeContinental Winter ContactVredestein Wintrack Extreme
Dimensiuni pneuri215/60 R16215/60 R17225/50 R18
Masă la gol (kg)1.2411.3181.32
Volum portbagaj (l)470-1.533430-1.585377-1.160
Accelerație 0-100 km/h (s)10,210,910,9
Viteză maximă (km/h)192185190
Consum urban/extraurb./mixt (l/100 km)7,0/4,8/5,66,6/5,1/5,67,4/5,1/5,9
Emisii CO2 (g/km)130129135
Volum rezervor (l)505550
Măsurători
Accelerații
0-80 km/h (s)6,97,17,2
0-100 km/h (s)10,110,710,9
0-130 km/h (s)18,118,619,2
Repriză
Repriză 60-100 km/h (tr. V)6,56,26,4
Repriză 80-120 km/h (tr. VI)8,88,68,3
Frânare de la 100 km/h
La gol, rece (m)35,234,833,6
Consum
Consum în test (l/100 km)6,77,77,3
Autonomie (km)746714684
Zgomot interior
La 130 km/h (dB(A))726970
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)604848
Interval revizii (km)20.00020.00015.000
Costuri revizii pentru 60.000 km3.4053.2923.076
Garanție3 ani sau 100.000 km3 ani sau 100.000 km3 ani sau 100.000 km
Garanție împotriva coroziunii12 ani12 ani12 ani
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Preț de bază21.58820.34021.182
Airbaguri frontale/laterale/cortinăserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Airbag genunchi--serie
Climatizare automatăserieserieserie
Radio/Bluetoothserie/serieserie/serieserie/serie
Sistem de navigațieserie1.050 (1)-
Asistare frânare de urgență viteze miciserieserieserie
Asistent de bandă pasiv/activserie/-serie/-serie/-
Asistent unghi mort---
Pilot automat/adaptivserie/-(1)/--/serie
Sistem recunoaștere semne circulațieserie-1serie
Cameră luat vederi marșarier--1serie
Senzori parcare față/spateserie/serie(1)/(1)serie/serie
Asistent fază lungăserie-1serie
Faruri halogen/LEDserie/-serie/-serie/-
Jante aliaj 16/17 inchserie/--/serie-/serie
Vopsea metalizată468490416
Preț comparat (euro cu TVA)22.05621.88021.598

Adaugati comentariu