TEST Noua gamă Dacia Stepway, Dokker şi Lodgy – Crossover Mania

De la arta best-buy, la arta versatilității. Dacia asezonează cele mai practice modele din panoplia sa, Dokker și Lodgy, cu elemente de lifestyle, reunite sub umbrela noilor versiuni Stepway, o declarație de stil închinată curentului crossover. Primul test.

După ce a dus filozofia low-cost sau best-buy, așa cum le place oficialilor mărcii să o descrie, la rang de artă, Dacia țintește noi nișe. Succesul lui Sandero Stepway i-a dat constructorului de la Mioveni curajul de a aplica aceeași rețetă și în alte segmente, iar modul de preparare este unul cât se poate de simplu. Se iau cele mai versatile modele din gamă, Dokker și Lodgy, se adaugă un strop de aer șic, câteva accente de crossover și rezultă doi cărăuși inteligenți, cu priză la publicul tânăr, dornic de ceva diferit.

Surprinzător sau nu, fuziunea inedită dintre spiritul utilitar și noile descoperite valențe de lifestyle, i se potrivesc cel mai bine lui Dokker. Cu silueta sa pătrățoasă, chiar spartană pe alocuri, acesta pare să readucă la viață spiritul unui off-roader de modă veche. Comparațiile cu lumea cățărătorilor de carieră se opresc, însă, aici, Dacia Dokker Stepway mimând avantajele unui crossover strict la nivel de design.

dacia-dokker-stepway (6)Diferențele față de versiunea convențională sunt minime și se rezumă la ornamentele exterioare cu rol de protecție – cel puțin la nivel declarativ; a caroseriei și la tapițeria rezistentă la uzură, cu textură specială și, bineînțeles, titulatura Stepway, gravată la loc de cinste, pe spătarul scaunelor. Lungimea totală a crescut cu 27 mm, avans pur teoretic explicat de apariția extensiilor din plastic pentru barele de protecție față/spate. Tracțiunea integrală nu este oferită nici măcar opțional, iar garda la sol de 153 mm este identică cu cea a unui Dokker obișnuit. În fond, Dokker Stepway este, în primul rând, o declarație de stil, amatorii de escapade off-road putând apela cu încredere la Duster.

Ceea ce nu poate oferi, totuși, Duster este spațiul interior pur și simplu enorm, de care se bucură pasagerii lui Dokker. Accesul este, de asemenea, la cote înalte, grație celor două uși culisante, ideale în lupta cu locurile de parcare înguste din jungla urbană. Geamurile pivotante și bancheta spate nu tocmai confortabilă sunt detalii ce trădează originile utilitare ale mașinii. Aceleași rădăcini care aduc și avantaje de ordin practic, de la portbagajul imens (800-1.300 litri) și ușile posterioare batante cu deschidere amplă la 180 grade, până la colecția impresionantă de spații de depozitare inteligente, presărate în cele mai diverse extremități ale habitaclului – deasupra parbrizului sau a bordului.

dacia-dokker-stepway (5)

Versatilitatea este atuul pe care mizează și fratele mai mare și mai rafinat, Lodgy Stepway. Așa cum îi stă bine unui monovolum veritabil, șapte pasageri pot călători în condiții excelente de confort, chiar și persoanele înalte având loc suficient la cap și picioare, inclusiv pe scaunele din rândul trei, incluse în echipare de serie. Contrar tendințelor, Dacia a preferat soluția economică a montării unor banchete posterioare și nu a unor scaune complet individuale care se rabat complet în podea. Rândul central dispune de spătar fracționabil în format 1/3-2/3 și poate fi pliat în plan vertical spre față, cu tot cu șezut, în timp ce bancheta de pe rândul trei poate fi scoasă complet, operațiune facilitată de prezența a două mânere integrate, binevenite. Portbagajul este ceva mai mic decât la Dokker, volumul său fiind cuprins între 207 litri (cu toate locurile pe poziție) și 2.617 litri, cu bancheta din rândul doi pliată și cea din rândul trei demontată.

dacia-dokker-stepway (1)

Finisarea denotă simplitate. Organizarea planșei de bord este identică în cazul ambelor modele. Funcționalitatea acesteia nu dezamăgește, senzație amplificată de ergonomia salutară și de poziționarea intuitivă a comenzilor principale. Notăm migra-rea butoanelor pentru geamuri pe portiere și sistemul Media Nav cu touchscreen de 7 inch și navigație cu hărți 3D, una dintre cele mai accesibile (300 euro plus 100 euro harta Europei) soluții de profil din segment.

dacia-dokker-stepway (13)Familiștii de carieră se vor simți ca acasă și la volanul lui Lodgy Stepway. Trenul de rulare este un exemplu de relaxare, mai ales pe drumurile deteriorate, acolo unde buna dispoziție a pasagerilor rămâne intactă, grație cursei relativ lungi a suspensiei. Înclinările nu tocmai minimale ale caroseriei, reversul inerent al medaliei, vor fi, cel mai probabil, trecute ușor cu vederea de publicul țintă, atent la confort și mai puțin la incisivitatea mașinii în viraje. Centrul de greutate sensibil mai ridicat al lui Dokker Stepway atrage, inevitabil, un ruliu ceva mai pronunțat, traiectoria fiind totuși ușor de corectat, la limită. Diferențele sunt notabile și la nivelul motorizărilor. Deși pe hârtie diesel-urile 1.5 dCi par să fie despărțite doar de avantajul de putere de 20 CP afișat de Lodgy, în realitate cutia de viteze cu șase trepte inspirat etajate a acestuia contribuie decisiv la obținerea unor reprize și acce- lerații net superioare. Dokker se revanșează cu un consum redus, ce depășește cu numai 1-1,5 l/100 km, în practică, media oficială de 4,1 l/100 km.

Din fericire, Dacia nu se dezminte nici la capitolul costuri. Reorientarea către segmentul de lifestyle și creșterea implicită a pretențiilor nu se reflectă și în prețul final. Comparativ cu un Dokker sau Lodgy obișnuit, modelele Stepway sunt mai scumpe cu circa 400 euro, diferență amortizată de prezența jantelor din aliaj de 16 inch standard. Iată că aerul șic costă mai puțin de 100 euro!

DATE TEHNICEDokker StepwayLodgy Stepway
Model1.5 dCi 901.5 dCi 110
Motor/Nr. cilindriL4, turbodieselL4, turbodiesel
Supape/Axe cu came4/24/2
Cilindree (cmc)1.4611.461
Putere maximă/Turație (CP/rpm)90/3.750110/4.000
Cuplu max./Turație (Nm/rpm)200/1.750240/1.750
Transmisiefatafata
Cutie de viteze5 trepte, manuală6 trepte, manuală
L/l/h (mm)4.390/1.767/1.8044.522/1.767/1.661
Ampatament (mm)2.8102.810
Masă la gol/sarcinã utilă (kg)1.280/4281.280/501
Volum portbagaj (l)800-3.000207-2.617
Accelerație 0-100 km/h13,911,6
Viteză maximă (km/h)162175
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)5,2/4,1/4,55,3/4,0/4,4
Normă poluare/Emisii CO2 (g/km)118/Euro 5116/Euro 5
Preț de bază (euro cu TVA)14.12015.200
dacia-dokker-stepway (11)

Verdict AutoExpert

Dacia propune o încrucișare inspirată între conceptul de utilitară/monovolum și cel de crossover. Păstrând nealterat ADN-ul mărcii, noile Dokker și Lodgy Stepway pun la dispoziția românului de rând o imagine șic, acompaniată de prețuri accesibile, un spațiu interior imens și echipamente moderne precum motorizările turbo pe benzină sau navigația de ultimă generație.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top