TEST BMW Seria 7 versus Mercedes S-Class. Șah la rege?

TEST BMW Seria 7 versus Mercedes S-Class. Cu un arsenal tehnologic desprins parcă din Războiul Stelelor, noul BMW Seria 7 încearcă din nou să se impună în fața referinței Mercedes-Benz Clasa S. În exclusivitate prima comparație cu modelele de top V8 în versiuni cu ampatament lung, superechipate: BMW 750 Li xDrive și Mercedes S 500 4Matic. Foto: Bogdan Paraschiv

Clasa S este cel mai de succes model de lux din toate timpurile, iar în 2014 a bătut toate recordurile, fiind primul model din clasa sa vândut în peste 100.000 de unități la nivel global. Seria 7 a fost întotdeauna în urma rivalului său, mai aproape sau mai departe, deși întotdeauna a venit cu soluții inovatoare indisponibile la rivalul său. Noua generație nu se abate de la linia sa și oferă tehnologii demne de civilizații extraterestre în 2015 în producție de serie. De ce, totuși, Seria 7 nu este lider la vânzări? Pentru că a fost întotdeauna un driver’s car pe când S-Class a oferit confortul suprem în spate acolo unde călătoresc de obicei clienții acestei clase. Ce s-a schimbat acum?

Caroserie și interior

Lansat la doi ani după noua Clasa S, BMW oferă acum în spate aproape toate facilitățile de confort de la Clasa S și chiar și niște gadgeturi suplimentare. Scaunele Executive și pachetul „Șofer” din spate de la Clasa S au fost reproduse și de BMW ca și ideea încălzirii cotierei centrale și a cotierelor din uși. Ca și în Clasa S, Seria 7 oferă în spate scaune confort, ventilate, încălzite și cu masaj, unghiul maxim dintre spătar și șezut poate ajunge la 42,5 grade (43,5 grade la Clasa S), iar scaunul pasagerului față poate înainta electric 90 mm și din spătar coboară un suport pentru picioare. Ca și la Clasa S, acest veritabil lounge este disponibil doar la versiunile lungi. Prin comparație cu Mercedes-Benz, scaunul spate de la BMW din pachetul Executive Lounge nu are suport pentru gambe în schimb suportul pentru picioare este mai solid și mai practic, fiind mai lat.

test-seria7-sclass (21)

O rivalitate strânsă este și în privința funcțiilor de masaj, BMW oferind acum masaj pentru diferitele părți ale corpului în timp ce Mercedes oferă diferite programe. BMW a mers chiar mai departe cu Vitality Programme, care oferă programe de training active cu instrucțiuni pe displayurile de 10 inch ale sistemului de entertainment din spate. Ambele modele oferă un sistem de entertainment în spate, însă BMW vine în plus cu o tabletă multifuncțională Samsung care înglobează sistem iDrive pentru spate plus comanda pentru scaune. La versiunile lungi, spațiul în spate este extrem de generos în ambele cazuri cu un mic avantaj de 1 cm pentru BMW la distanța confort (Seria 7 are și un ampatament mai mare cu 45 mm). Per total însă, complet subiectiv, în Clasa S unghiul dintre spătar și șezut este mai optim în poziție normală și se stă o idee mai confortabil, scaunele fiind puțin mai moi.

test-seria7-sclass (10)

În față, Mercedes-Benz oferă mai mult confort. Scaunele au șezut și mai lat și mai lung decât la BMW chiar și după ce se extinde lungimea șezutului la Seria 7. Clasa S oferă adevărate fotolii, ideale pentru pretențiile acestui segment. BMW nu are aici un avantaj nici în privința configurației scaunelor deoarece scaunele multicontur dinamice de la Mercedes-Benz oferă o susținere excelentă, lateralele întărindu-se în funcție de presiunea corpului.

Dacă la confortul și configurarea scaunelor Mercedes-Benz rămâne referința în materie, în schimb, ergonomia de la Seria 7 pare avansată tehnologic cu 10 ani înaintea Clasei S deși nu se poate spune că sistemul multimedia Comand sau sistemele de asistență active de la Clasa S nu sunt de ultimă generație. Sistemul iDrive include acum în premieră display tactil, comenzi prin gesturi (mărești de exemplu volumul executând un cerc complet cu degetul în sensul acelor de ceasornic), head-up displayul are o suprafață mai mare cu 75%, iar rezoluția displayului sistemului iDrive este demnă de iPhone6 fiind absolut de senzație. Sistemul se mișcă atât de repede, iar grafica clădirilor din sistemul de navigație este aproape de imaginile reale. Zici că sunt fotografiate de vreun satelit american de mare precizie. Ce nu are BMW este ecranul de tip Splitview de la Mercedes-Benz pe care poți urmări imagini de la două surse diferite.

test-seria7-sclass (2)

Dinamică

De la bun început trebuie precizat că BMW era încălțat cu jante de 20 inch (standard se oferă unele de 19 inch), iar Mercedes-Benz avea jantele standard de 18 inch cu pneuri cu talon mai înalt. De aici trebuie pornită judecata noastră.

În materie de dinamică a trenului de rulare, BMW dă o lecție de superioritate evidentă rivalului din Stuttgart, mai ales atunci când dispune de sistemele opționale cum a fost cazul mașinii de test. Cu direcție integrală care se combină în premieră cu tracțiune integrală și cu pachetul Executive Drive Pro care include bare stabilizatoare active (cu acționare electromecanică și nu doar mecanică ca înainte) și detectarea iregularităților din calea de rulare luată în calcul la reglarea tăriei amortizoarelor, 750 Li xDrive este un rege al dinamicii.

test-seria7-sclass (7)

În virajele rapide, grație roților spate care se rotesc cu un unghi de circa 3 grade în același sens cu cele față, rezervele trenului de rulare sunt incredibile mai ales când la bord există și tracțiune integrală, iar barele stabilizatoare active reduc spectaculos ruliul. BMW trece cu viteze mai mari prin virajele rapide, iar acolo unde BMW mai are ceva rezerve roțile spate de la Mercedes-Benz încep să chițăie. Sigur, trebuie să ținem cont de pneurile cu talon mai înalt de la Mercedes-Benz dar este evident că BMW este mai dinamic și are aderență mai bună la limită.

Problema este că mulți posesori de Clasa S nu vor aborda niciodată un viraj cum o face un tester auto și pentru majoritatea dintre ei confortul la rulare și cel acustic reprezintă principalele deziderate.

test-seria7-sclass (5)

La aceste capitole, BMW nu l-a putut detrona pe Mercedes-Benz în ciuda tehnologiilor de avangardă. Față de vechea generație, BMW are acum suspensie pneumatică la toate roțile, Driving Experience Control are și un mod Adaptive care adaptează trenul de rulare la stilul de condus, iar pachetul Executive Drive Pro reglează amortizoarele în funcție de denivelările pe care le “vede” camera din față. Deși sistemul similar Magic Body Control nu este disponibil la versiunile 4Matic cum era și versiunea noastră de test, Clasa S absoarbe mai bine denivelările scurte din asfalt pentru că trenul de rulare este reglat ceva mai moale. Acolo unde la trecerea peste o șină de tramvai, trenul față la Seria 7 are o ușoară tresărire chiar și pe modul Comfort Plus, Clasa S trece ca și cum ar fi așternut o pernă de aer peste acea șină de tramvai. Sigur, ca revers la medaliei, trenul mai moale al Clasei S generează un ruliu mai mare în viraje decât la Seria 7.

seria7 (4)

Mercedes-Benz se lăuda la lansarea Clasei S că înglobează o cantitate mai mare de materiale fonoabsorbante decât a avut vreodată în istorie. Până la 150 km/h nu sunt diferențe între cele două modele, dar la 200 km/h, pasagerii din Clasa S beneficiază, subiectiv, de un confort acustic mai bun, deși și BMW a redus substanțial nivelul de zgomot la viteze foarte mari față de vechea generație. Există și un revers aici. S 500 4Matic lung este cu 80 kg mai greu decât 750 Li xDrive. Diferența nu provine doar din cantitatea mai mare de materiale fono-
absorbante utilizată de Mercedes-Benz ci și din construcția revoluționară a caroseriei noii Seria 7 care are 13 subansamble din plastic ranforsat cu fibră de carbon cum sunt printre altele montantul central, tunelul median, montantul față și traversele din acoperiș. Iar construcția ușoară are avantaje nu doar în materie de dinamică ci și în materie de consum.

seria7 (6)

Ambele modele au sub capotă motoare V8 nobile bi-turbo cu aproximativ aceeași putere, însă Mercedes-Benz oferă un cuplu cu 50 Nm mai mare obținut de la aceeași turație joasă ca și la BMW, de 1.800 rpm. Surplusul de cuplu nu se simte însă datorită masei mai mici a Seriei 7 și cutiei automate cu răspuns mai prompt decât al celei cu nouă trepte de la Mercedes-Benz, ce a înlocuit din această vară vechea transmisie cu șapte trepte. Noua cutie cu nouă trepte Mercedes-Benz, ce se va fabrica și la Sebeș, în România, din aprilie 2016, are o plajă mai largă decât vechea cutie, contribuie la obținerea unui consum mai mic și are un răspuns mai bun dar nu este chiar la fel de rapidă ca și cea de la BMW. În contrapartidă, schimbă foarte lin, lucru apreciat de un proprietar de Mercedes-Benz care utilizează modul Comfort în majoritatea deplasărilor. BMW este și o idee mai eficient, consumul mediu oficial fiind cu 0,2 l/100 km mai redus la 750 Li xDrive. La eficiența foarte bună a Seriei 7 își aduce contribuția și sistemul Air Breather care îmbunătățește sensibil aerodinamica, ca și grila activă cu un nou design.

test-seria7-sclass (3)

Costuri

În acest segment, prețurile de bază joacă doar un rol marginal pentru că gama de opțiuni este foarte largă și nimeni nu își cumpără o mașină standard. Totuși, noi am făcut socoteala. BMW pleacă de la un preț cu aproape 5.000 de euro mai mare, dar are standard head-up Display, climă pe patru zone și jante mai mari care la Mercedes-Benz se plătesc. La final, prețurile comparate se egalizează și depăseșc 150.000 de euro însă se pot configura și mașini de 170-180.000 de euro. La ambele modele trebuie plătită taxa de lux de 1 euro/cmc, ceea ce înseamnă o sumă destul de însemnată de 24.524 lei la BMW și 26.020 lei la Mercedes-Benz. BMW oferă programul de revizii gratuite de bază pentru 100.000 km și 5 ani, în timp ce la Mercedes-Benz reviziile de bază costă extra.

verdict

Verdict AutoExpert

Cu toate sistemele dinamice la bord, BMW a mărit ecartul de dinamică în fața lui Mercedes-Benz, cu excepția motorului unde ambele modele oferă performanțe comparabile. De asemenea, sistemul de infotainment de la BMW este superior în materie de facilități și ergonomie. Însă în ciuda eforturilor și tehnologiilor unice utilizate de BMW, Mercedes-Benz rămâne regele confortului. Oferă cele mai bune scaune, cel mai confortabil tren de rulare și cel mai redus nivel de zgomot. Iar asta contează mult în acest segment.
DATE TEHNICE BMW Mercedes
Model 750 Li xDriveS 500 4Matic lung
Motor/nr.cilindriV8, bi-turboV8, bi-turbo
Cilindree (cmc)4.3954.663
Putere maximă/turație (CP/rpm)450/5.500-6.000455/5.250-5.500
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)650/1.800-4.500700/1.800-4.000
Transmisieintegrală, dir. Integralăintegrală
Cutie de viteze8 trepte, automată9 trepte, automată
Tip anvelopeBridgestone PotenzaPirelli Cinturato P7
Dimensiuni anvelope245/40 R20 - 275/35 R20245/50 R18
Sistem de frânare față/spatediscuri ventilatediscuri ventilate
L/l/h (mm)5.238/1.902/1.4855.246/1.899/1.494
Ampatament (mm)3.213.165
Diametru de bracaj (mm)12,9*12,3
Masă la gol/sarcină utilă (kg)1.990/7002.070/680
Volum portbagaj (l)515530
Accelerație 0-100 km/h (s)4,54,8
Viteză maximă (km/h)250250
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)11,9/6,5/8,511,8/6,8/8,7
Volum rezervor (l) 7880
Normă poluare/emisii CO2 (g/km)EU6/197EU6/202
Preț de bază 125.922121.036

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top