TEST Opel Astra 1.6 CDTI 136 CP – Vântul schimbării

TEST Opel Astra. Proaspăt încoronată Mașina Anului în România, a cincea generație Astra dă startul unei noi ere pentru constructorul din Russelsheim. O eră dominată de mașini mai ușoare, mai plăcute la condus. Primul test cu top-modelul diesel 1.6 CDTi de 136 CP. FOTO: Bogdan Paraschiv

Opel este unul dintre puținele branduri care insistă să se reinventeze constant, model după model, generație după generație. Așa cum a făcut-o și noua Astra, care se delimitează de greutatea excesivă a unui predecesor lipsit de strălucire și se transformă într-o mașină incomparabil mai ușoară și mai dinamică.

test_opel_astra (2)

Puterea de seducție a avut și ea, se pare, un loc pivotal în caietul de sarcini. Opel Astra este o mașină frumoasă și nu ne ferim să spunem asta. Proporțiile neglijente, ușor Rubensiene, ale vechiului model au fost date uitării, noua generație afișând o caroserie cu linii zvelte și console față/spate extrem de scurte, care inspiră încredere și dinamism. Farurile fine, cu tehnologie adaptivă full LED, câte opt fascicule separate de lumină și fază lungă inteligentă (IntelliLux LED Matrix, 1.060 euro) – partener de încredere pe drumurile slab iluminate, tipic autohtone; desăvârșesc amprenta vizuală puternică a unei părți frontale agresive, ce completează în mod fericit alura de coupe. Cu adevărat inedit este montatul C „invizibil”, plafonul plutind parcă independent de suprafața vitrată minimalistă.

Caroserie și interior

Vremea exceselor a apus, Opel Astra fiind cel mai bun exemplu că, în zilele noastre, mai puțin înseamnă mai mult. Sub designul avangardist, se ascunde o platformă la fel de modernă. Mai ușor cu până la 200 kg (vezi caseta de la pagina 31), în funcție de versiune, noul Astra este primul Opel construit pe arhitectura D2XX dedicată modelelor de clasă compactă ale concernului GM. Aceasta a permis generarea unui habitaclu mult mai încăpător, în directă antiteză cu reducerea dimensiunilor exterioare și a masei la gol.

test_opel_astra_plansabord

Însă, nu doar cura de slăbire importantă prin care a trecut Astra reflectă politica consecventă de downsize îmbrățișată de Opel. Aerodinamica joacă și ea un rol important, caroseria noului Opel Astra fiind nu doar mai scurtă (4,37 m) și mai scundă (1,49 m) cu 5, respectiv 2,5 cm, în raport cu vechea generație, ci și posesoarea unui Cx excelent de numai 0,28. Totul a fost simplificat: motorizările nu depășesc cilindreea de 1,6 litri, nici în versiunile cele mai potente, iar roțile se laudă cu un diametru neobișnuit de cumpătat (maximum 17 sau, opțional, 18 inch).

test_opel_astra_intellilink

Interiorul este un adevărat tur de forță creativă, simplitatea reconfortantă a noului concept ergonomic IntelliLink fiind mult mai ușor de asimilat de viitorii proprietari ai lui Astra. Comenzile clasice, care sufocau odinioară consola centrală, au fost reduse la minimum, iar funcțiile de bază sunt concentrate acum în jurul unui touchscreen de 8 inch (IntelliLink RF900, 490 euro), înnobilat cu grafică 3D și un meniu curat și simplist, divizat în șapte capitole esențiale. Numărul butoanelor fizice a fost mult redus, sub display-ul central regăsindu-se doar câteva scurtături și un controller rotativ. În mod inspirat, comenzile climatizării, grefate ceva mai jos pe consolă, rămân independente de sistemul multimedia. Volanul cu trei spițe și un diametru „provocator” de 37 cm, integrează, la rândul său, o colecție de scurtături utile către funcțiile multimedia sau către setările pilotului automat cu funcție de frânare de urgență (Pachet asistență la condus 1, standard la Innovation și Dynamic).

Finisarea transcede dincolo de barierele filozofiei de downsizing, planșa de bord și fețele ușilor fiind capitonate cu materiale moi, plăcute la atingere, impresie susținută de inserțiile cu aspect high-tech, din metal aparent. Din nefericire, există și excepții. Zonele mai discrete, precum cele din partea inferioară a habitaclului, ascund plastice nedemne de pretențiile emise de Opel, iar cromatica generală a interiorului ar avea nevoie de o infuzie de culoare.

test_opel_astra_locuri_fata

Șoferul și pasagerul din dreapta vor fi încântați să descopere o pereche de scaune comode, cu o bună susținere laterală și cea mai largă plajă de reglaj pe înălțime din clasă, 65 mm. Opțional, sunt disponibile reglaje electrice pe 18 direcții, ventilație și funcție de masaj, unice în segment (scaune ergonomice certificate AGR, 2.230 euro, indisponibile pe mașina de test). Opel oferă și o alternativă mai accesibilă: pachet scaun șofer Sport (320 euro), cu reglaje pe opt direcții pentru setările șezutului, spătarului și suportului lombar. Poziția la volan este suficient de coborâtă pentru a imprima acea senzație de sportivitate tipică școlii germane, dar vizibilitatea este departe de a fi perfectă, montanții C masivi și geamurile laterale înguste accentuând, mai mult decât era necesar, unghiurile moarte.

În ceea ce privește spațiul, Astra se revanșează, însă, copios. Paradoxal, în pofida caroseriei și a ampatamentului mult mai compacte, în spate, Opel oferă la nivelul capului și al picioarelor aproape la fel de mult loc precum referința Skoda Octavia. Distanța confort dintre spătarele scaunelor față și spate este acum mai generoasă cu 15 mm, iar libertatea de mișcare în zona genunchilor s-a amplificat cu 35 mm.

test_opel_astra_portbagaj

Capacitatea de încărcare a portbagajului măsurată de Quattroruote este de 319 l, specificațiile oficiale fiind ceva mai optimiste: 370-1.210 l. În mod uzual, Astra poate acomoda 290 l de bagaje, diferența de 29 l fiind accesibilă abia după ridicarea podelei duble, acolo unde se ascunde un spațiu de depozitare suplimentar – independent de compartimentul dedicat roții de rezervă opționale (40 euro). Aceeași podea elimină diferența de nivel creată odată cu plierea spătarului, înlesnind, astfel, generarea unei suprafațe plane de încărcare.

  • Construcție ușoară, cu avantaje lesne de sesizat
  • Motor economic, curat și extrem de rafinat
  • Rezerve generoase de putere
  • Setare a suspensiei orientată spre dinamică
  • Ergonomia minimalistă, un real succes
  • Spațiu excendentar, pe ambele rânduri de scaune
  • Nivel de zgomot redus
  • Ţinută de drum sigură
  • Portbagaj cu volum limitat
  • Etajare precisă, dar lungă a cutiei 
  • Amortizare relativ rigidă
  •  Nivelul de comunicativitate al direcției, perfectibil

Dinamică

Astra este plină de surprize și la acest capitol, orice comparație cu predecesorul său stârnind zâmbete de compasiune pentru acesta. Construcția ușoară și puntea spate cu bară de torsiune și conexiune de tip Watt, amplu revizuită, conferă o ținută de drum plăcută și sigură, imprimând noii compacte din Russelsheim o agilitate de invidiat. La finele unui tur de circuit pe pista de la Vairano, cronometrul s-a oprit la 1 minut și 27 secunde, cu doar o zecime de secundă în urma lui VW Golf, echipat cu un motor mai mare, de 2 litri și 150 CP.

Și dinamic, Astra se apropie de rivalul din Wolfsburg. Subvirarea intervine doar in extremis, Opel delimitându-se și de stigmatul ruliului neplăcut în viraje, în schimbul unei amortizări ceva mai rigide, fără a compromite, totuși, iremediabil confortul. Un nesperat strop de savoare este dat și de incisivitatea direcției ce pare să ia, din nou, în serios semnificația legăturii complet personale dintre șofer și mașină, dar care ar trebui să urce cel puțin o treaptă în materie de comunicativitate, pentru a fi cu adevărat ideală. Efortul depus pentru rotirea volanului este, în schimb, redus considerabil, așa cum arată și măsurătorile colegilor de la Quattroruote.

Cea mai potentă Astra diesel este înzestrată cu un motor rafinat și plin de vervă, creditat cu 136 CP. Cu un raport de compresie de 16,0:1 și o putere specifică excelentă de 85 CP/litru, unitatea 1.6 CDTi cu patru cilindri se remarcă prin elasticitate și discreție. Glasul său se face auzit la pornirea la rece sau la relanti, la viteze de croazieră, atunci când Astra plutește nestingherită în treapta a șasea, la turații ce abia trec de 2.500 rpm, timbrul său contopindu-se cu zgomotele ambientale.

test_opel_astra (9)

Plăcerea pilotajului este amplificată de armonizarea inspirată dintre motor și cutia precisă cu șase trepte, tandem ce garantează reprize excelente, demne de un motor mai mare, sensibil mai gurmand. Accelerația de la 0 la 100 km/h, estimată la 9,0 secunde, reușește să se impună drept noua referință a segmentului, cel puțin la acest nivel de cilindree, Astra fiind, inexorabil, un partener abil în depășirile rapide. Să nu uităm însă, că eficiența este țelul suprem. Consumuri medii reduse, de 5-5,5 l/100 km, sunt inventariate în mod uzual de computerul de bord, astfel că o autonomie ipotetică de 850 km nu e deloc insolită.

Downsizing, de la a la z

Politica de downsize adoptată de Opel pentru noul Astra dă roade. Noua generație nu este doar mai ușoară, ci și mai compactă decât modelul pe care îl înlocuiește, fiind, în același timp, semnificativ mai mare la interior, performanță demnă de toată admirația. Cu o lungime de 4,37 m, Astra K este cu 5 cm mai scurtă, greutatea reală măsurată de Quattroruote fiind de 1.450 kg. Acul cântarului indică, așadar, o reducere importantă a masei la gol, estimată la 90 kg, cotație valabilă pentru versiunea testată 1.6 CDTi de 136 CP. Nu mai puțin de 77 kg au fost economisite grație noii caroserii autoportante ce înglobează oțeluri de înaltă și ultra-înaltă rezistență într-o proporție mult mai ridicată decât în trecut, afișând doar 280 kg, față de cele 357 kg ale generației anterioare. Alte 50 kg au fost eliminate odată cu adoptarea unui tren de rulare cu suspensii reproiectate, a unui sistem de evacuare și de frânare mai eficiente și a unor roți cu diametru redus, la masa mai mică contribuind, de asemenea, noua structură a scaunelor, transmisia și blocul din aluminiu al motorului, fiecare dintre ele cu 10 kg mai ușoare.

test_opel_astra (11)

Podeaua nu mai este capsulată, panourile suplimentare devenind redundante prin prisma coeficientului aerodinamic excelent (Cx 0,28). Motorul diesel de 1,6 litri, în iterația sa de top cu 136 CP, este un alt exemplu de eficiență. Echipat cu distribuție pe lanț și injectoare piezo-electrice de ultimă generație ce lucrează la o presiune de 2.000 bari, acesta consumă 5,5 l/100 km, în traficul real, conform măsurătorilor Quattroruote și emite doar 99 g/km CO2. Aditivii de uree nu sunt utilizați, un convertizor catalitic LNT asigurând un nivel scăzut de emisii NOx.

test_opel_astra_detalii (2)

Calitatea, sub lupă

În ton cu întreaga filozofie de downsizing din spatele noii Astra, Opel înclină balanța calității de asamblare în favoarea unui raport optim între costurile de producție și consistența reală a produsului finit. Fără a apela la artificii inutile, Astra este o mașină robustă, bine finisată, inclusiv la nivel de detaliu. Prima impresie pozitivă este indusă chiar de vopseaua aplicată la exterior, strălucitoare și consistentă, chiar și în zonele ascunse privirii, precum compartimentul motor.

test_opel_astra_detalii (3)

Asamblarea diferitelor elemente ale caroseriei este, de asemenea, de înaltă clasă, așa cum dovedesc rosturile uniforme (circa 3,5 mm) dintre acestea. Etanșeitatea ușilor și izolarea fonică bună sunt alt semn al calității onorante. Planșa de bord este făurită dintr-un mix constrastant de plastice moi și tari, însă, precizia îmbinării nu lasă loc de comentarii. Tapițeria scaunelor nu transmite, însă, impresia unei durabilități ieșite din comun, o altă critică vizând lipsa inexplicabilă a reglajului pe înălțime pentru centurile de siguranță și capitonajul relativ firav al plafonului, flexibil la o atingere mai fermă.

verdict

Verdict AutoExpert

Ajunsă la cea de-a cincea generație, Astra reflectă suma eforturilor imense depuse de Opel în încercarea de reveni pe podiumul clasei compacte. Modelul de căpătâi al casei germane s-a maturizat repede și frumos, devenind o mașină infinit mai agilă, mai eficientă și mai spațioasă, înzestrată cu un design superb, un confort de top și un motor rafinat și economic. O ofertă greu de refuzat, mai ales prin prisma prețului avantajos în raport cu eternul rival VW Golf.
DATE TEHNICE Opel
Model Astra 1.6 CDTi 136 CP
Motor L4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.598
Putere maximă/turație (CP/rpm)136/3.500-4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)320/2.000-2.250
Transmisiemanuală, 6 trepte
L/l/h (mm)4.370/1.871/1.485
Ampatament (mm)2.662
Masă la gol (kg)1.350
Volum portbagaj (l)370-1.210
Accelerație 0-100 km/h (s)9,6
Viteza maximă (km/h) 205
Consum u./ex./mixt (l/100 km)4,5/3,5/3,9
Normă poluare/emisii CO2 (g/km)EU6/103
Preț (euro cu TVA)20.880

Adaugati comentariu