TEST Renault Kwid – Viitoarea Dacia MINI SUV

Renault a înregistrat un mare succes cu Duster peste tot în lume și a început asaltul și într-un segment care abia acum se dezvoltă, cel al SUV-urilor de clasă mini. Prezentăm în exclusivitate primul test cu Renault Kwid (Dacia MINI SUV) care se vinde deja în India, realizat de colegii noștri de la revista AutoX.

SUV-urile compacte și cele de clasă mică sunt în mare vogă. SUV-ul de clasă compactă Duster, vândut sub mărcile Renault și Dacia, și SUV-ul de clasă mică Renault Captur, vândut și sub brandul Samsung (QM3) ocupă locurile 2 și 5 în clasamentul celor mai vândute modele ale Grupului Renault în 2015 cu 331.238 unități respectiv 245.126 unități.

dacia-mini-suv-1

Însă sub SUV-urile de clasă mică și compactă mai există o nișă neexplorată încă de aproape nimeni. Aici,
Renault a fost mai agil decât concurența și a venit cu un model din gama entry level numit Kwid, care a început să se comercializeze în India urmând a ajunge și pe Bătrânul Continent în 2017. În același segment, Suzuki pregătește un nou Ignis, iar VW a înghețat proiectul Taigun construit pe baza lui Up, care este considerat prea scump.

În India, Kwid concurează direct cu Maruti Suzuki, liderul pieței, cu Hyundai Eon (model paralel cu i10 în Europa) și cu Datsun Go care nu au rupt gura târgului. Renault a cucerit cu Duster 2% din piața indiană și acum, că a dat de gustul succesului, vrea să ajungă la 5% cu ajutorul lui Kwid.

Renault Kwid (viitorul Dacia mini SUV) este un model absolut nou construit pe o platformă complet nouă. Și nu este un model clasic de clasă mini ci un “model cu alură de SUV” ca să folosim cuvintele lui Renault.

dacia-mini-suv-2

Renault încearcă de mult timp să construiască o mașină mică și ieftină pentru India și zonele emergente. Ei au explorat ideea dezvoltării unei mașini low-cost împreună cu Bajaj, beneficiind de avantajele unei platforme foarte simple (“frugal engineering”, cum i-a spus elegant Carlos Ghosn, Renault-Nissan CEO), dar nu au avut prea mare succes. Apoi, partenerul de alianță Nissan a lansat marca low-cost Datsun și modelul low-cost Datsun Go. Cu siguranță Renault-Nissan au învățat multe din dezvoltarea lui Go și s-au gândit serios înainte de a trece la dezvoltarea lui Kwid. Pe lângă designul de SUV care va atrage cu siguranță, sunt de menționat și alte lucruri importante. 98% din furnizorii lui Kwid sunt de pe piața indiană, iar modelul a fost dezvoltat în proporție de 80% de inginerii indieni de la Renault India. Așadar, cei care au proiectat Kwid au cunoscut particularitățile pieței locale și au dezvoltat un produs final care oferă un raport preț/calitate excelent. Un astfel de concept se potrivește foarte bine nu doar în India ci și pe toate piețele emergente inclusiv în România.

Carlos Ghosn a subliniat la lansarea care a avut loc la Chennai în septembrie 2015 că Renault ar fi putut face o mașină mai sofisticată şi mai bine echipată, dar ținta principală a fost ca prețul să se mențină în limitele a maximum 5.000 euro, pentru că peste acest nivel mașina ar fi fost neinteresantă pentru piață. Prețurile lui Kwid variază în funcție de echipare de la 3.550 euro la 4.970 euro.

Cu siguranță, apariția lui Kwid crează un impact puternic. Alura de SUV îi conferă o prezență solidă pe drum. Nu este o mașină mare, dar grila frontală lată și garda la sol de 180 mm combinată cu protecţiile de plastic la pasajele roţilor îi conferă o alură impunătoare care o diferenţiază de restul modelelor de clasă mini.
Renault a apelat la câteva trucuri şi pentru interior.

dacia-mini-suv-3

Deşi este o maşină low-cost, tabloul de bord este digital şi indicaţiile sunt foarte clare fiind plasate direct în câmpul vederii şoferului. Nu există un turometru, dar regăsim un indicator pentru schimbarea treptelor de viteze. Acesta ar fi putut fi mai mare şi mai vizibil dar, din nou, vitezometrul digital cu afişaj cu litere mari este cel care face diferenţa faţă de rivali. Mai mult, ceea ce domină interiorul la versiunile de top este displayul cu touchscreen de 7 inch amplasat în partea superioară a consolei centrale sub gurile de ventilaţie. Sistemul multimedia este preluat de la Duster şi dispune de conectivitate cu Bluetooth şi navigaţie, care reprezintă o premieră în acest segment. Per total, nivelul de calitate şi designul planşei de bord sunt impresionante pentru acest segment şi nivel de preţ.

dacia-mini-suv-5

Spaţiul în spate este generos, iar înălţimea interioară în spate este foarte mare. De asemenea, portbagajul oferă un volum de 300 litri, ceea ce reprezintă un record pentru o maşină de clasă mini. Luând în calcul că este o maşină de clasă mini, Renault a reuşit construiască o maşină foarte spaţioasă.

La pornirea motorului vei observa că motorul sună puţin strident la relanti. Dar acest lucru era de aşteptat la un motor în trei cilindri de 800 cmc. Dar în mers nivelul de rafinament este foarte bun şi nu se simt vibraţiile caracteristice unui motor cu trei cilindri.

dacia-mini-suv-6

De asemenea, Kwid este extrem de uşor cântărind exact 669 kg (smart forfour are 890 kg), astfel că este sprinten pe şosea. Însă la urcarea unor pante chiar cu înclinare mică motorul îşi arată limitele şi atunci realizezi că 53 CP şi 72 Nm nu sunt suficienţi. Însă pentru oraş, performanţele sunt adecvate. Stabilitatea la viteze mari este bună, dar unde Kwid străluceşte cu adevărat este în ceea ce priveşte manevrabilitatea foarte bună.
Modelele Renault sunt recunoscute pentru confort şi manevrabiliate foarte bune şi Duster nu face nici el excepţie de la aceste calităţi. Ei bine, aceste calităţi au fost translatate perfect şi către Kwid. Pe drumuri de macadam şi în off-road, Kwid este foarte confortabil şi se manevrează extrem de uşor.

dacia-mini-suv-8

Garda la sol mai înaltă de 180 mm înseamnă că poţi să îţi asumi să ataci şi terenuri denivelate cu Kwid, iar colegii de la AutoX din India au reuşit chiar să ajungă cu maşina pe plajă pentru a realiza câteva fotografii atractive.

Explicaţia pentru eficienţa deosebită conferită de consumul de numai 3,97 l/100 km – ceea ce îl face cel mai economic motor pe benzină disponibil pe piaţa indiană – şi pentru manevrabilitatea foarte bună este masa foarte redusă a lui Kwid. Blocul motor este din aluminiu dar întreaga conductă de admisie este din plastic ceea ce salvează 2 kg. Și baia de ulei este tot din plastic, ceea ce mai salvează încă 1 kg. De asemenea, Renault a lucrat intens pentru a reduce numărul de componente şi astfel numărul de nituri şi bolţuri. Nu are decât trei bolţuri la fiecare roată şi un singur ştergător la parbriz. Inginerul şef de la Kwid a declarat că acolo unde alte maşini
rivale utilizează 20 kg de nituri şi bolţuri, la Kwid acestea cântăresc doar 8 kg.

dacia-mini-suv-7

Cum rămâne atunci cu siguranţa? Ok, răspunsul standard este că Kwid corespunde tuturor normelor de siguranţă din India în acest moment care din păcate sunt la un nivel foarte scăzut. Numai că această maşină nu a fost proiectată doar pentru India ci pentru toate pieţele lumii. Aşa că a fost dezvoltată încă de la început pentru a face faţă normelor de siguranţă din Brazilia şi chiar Europa. Acest lucru va însemna că se vor adăuga nişte kilograme suplimentare, dar structura de bază va rămâne aceeaşi. În India, opţiunea pentru airbagul șoferului există doar la versiunea de top, celelalte neavând niciun airbag. De asemenea și în India nivelul de siguranță activă este la nivelul anilor 80 în România, neexistând ABS sau ESP pe nicio versiune nici măcar opțional.
În concluzie, Renault a reuşit să ofere prin Kwid un vehicul aspiraţional în segmentul mini şi acesta este punctul forte al maşinii. Renault oferă 60 de accesorii diferite şi şase pachete de opţionale predefinite astfel că poţi să îţi configurezi maşina după stilul tău de viaţă. Iar acest lucru dovedeşte că Renault a înţeles foarte bine piaţa indiană. Singura problemă pentru Renault în India este că cei 235 dealeri Renault vor putea cu greu să concureze cu reţeaua de aproape 1.500 dealeri ai lui Maruti Suzuki mai ales de când strategii de la Renault au realizat că Kwid are un potenţial uriaş mai ales în zona rurală a Indiei. Însă în Europa Renault nu va avea această problemă, iar în România nici atât, astfel că modelul paralel de la Dacia poate deveni un hit în România. Din prisma produsului în sine, Renault are o carte câştigătoare în mâinile sale. Şi nu doar în India ci pe toate pieţele emergente.

Verdict AutoExpert

Alura de SUV a lui Kwid este un atu decisiv în fața rivalilor săi cu design convențional. Kwid nu arată doar ca un SUV ci are și o gardă la sol practică, iar spațiul interior este generos pentru acest segment.Motorul de 800 cmc nu are prea mult cuplu, dar în Europa va veni cu alte propulsoare. 
DATE TEHNICE Renault
Model Kwid
Motor L3, aspirat
Cilindree 799
Supape/cilindru4
Putere maximă/turație (CP/rpm)53/5.678
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)72/4.386
Transmisiefață
Cutie de vitezemanuală, 5 trepte
L/l/h (mm)3.679/1.579/1.478/
Ampatament (mm)2.422
Gardă la sol (mm) 180
Volum portbagaj (l)300
Masă la gol (kg)669
Consum mediu (l/100 km)3,97

Adaugati comentariu