Test Škoda Fabia 1.0 TSI 110 CP & 1.0 MPI 80 CP

Skoda Fabia autoexpert.ro

Škoda Fabia a fost și este unul dintre modelele preferate de români. O mașină accesibilă până nu de mult, Fabia a dispărut din configuratorul mărcii. Chiar și așa, am ales să publicăm acest ultim test pe care l-am realizat cu modelul ceh. Deci, dacă vei opta pentru un exemplar de ocazie, vei ști ce-ți oferă. Foto: Bogdan Paraschiv

 

Škoda Fabia a rescris istoria în clasa mică a modelelor accesibile din Europa. Celor care își doreau ceva mai mult decât un automobil de producție autohtonă, le-a oferit o alternativă încă din 1999, când era unul dintre primele modele dezvoltate de marca din Cehia sub umbrela Grupului Volkswagen.

Când Škoda lansa prima generație a Fabiei, acum mai bine de 22 ani, punea pe piață un model occidental ce înlocuia hatchbackul Felicia, care încă avea un aer cehoslovac. Fabia avea să permită multor est-europeni să își cumpere un model modern, iar această filosofie avea să fie păstrată.

➡ Vezi aici configuratorul Skoda! 💡

Cu excepția unor serii speciale, ca Fabia RS de exemplu, modelul de clasă mică din Mladá Boleslav mereu s-a dorit a fi un automobil corect. Fără a oferi emoție, fiind mai degrabă o alegere rațională, Fabia a încercat întotdeauna să ofere un pachet corect pentru prețul plătit. Acest lucru a început să se schimbe odată cu repoziționarea mărcii Škoda din marcă entry-level în brand dezirabil. De câțiva ani buni, a investit în design, sisteme tehnologice de ultimă oră, devenind un brand preferat de mulți, inclusiv în detrimentul altor mărci din cadrul Grupului Volkswagen. Acest lucru s-a reflectat și în preț, modelele Škoda nemaifiind atât de accesibile cum erau acum 22 de ani.

Hatch mic autoexpert.ro

Dar să revenim la Fabia noastră, de a patra generație. După ce precedenta a trecut prin viață relativ neobservată, fiind un model care a pierdut teren în extrem de disputatul segment european al mașinilor de clasă mică din cauza accentului pus de Škoda pe modelele SUV de toate dimensiunile, noua generație vrea să revină din nou în atenția publicului. Și acum, are foarte multe atuuri de partea sa.

➡ Acesta este Skoda Vision 7S! 💡

Importatorul din România a simplificat la minimum oferta modelului Fabia pentru piața noastră. Sunt oferite doar două niveluri de echipare, Ambition și Style, și poți configura o Fabie simplă, pentru uzul profesional al unei firme de exemplu, sau una atrăgătoare, pentru uzul personal. Noua generație se bazează platforma MQB A0, deja folosită de modele ca VW Polo și SEAT Ibiza.

Hatch mic autoexpert.ro

Să începem cu modelul atractiv, Škoda Fabia Style 1.0 TSI cu transmisie automată DSG cu șapte trepte. În superba culoare Phoenix Orange cu plafon negru, care te va costa 703 euro în plus față de o nuanță standard, și cu jantele opționale negre, de 16 inchi, cu design Proxima, care mai adaugă 471 de euro la prețul final al mașinii, Fabia atrage multe priviri pe stradă. Dar, mai important, datorită designului Fabia a ieșit din anonimatul generației anterioare, având o siluetă familiară, dar cu o parte frontală dominată de grila trapezoidală de dimensiuni generoase, încadrată de blocuri optice cu design mai agresiv.

Designul, în detaliu

Toată partea din față este bine integrată în ansamblul unitar al noii caroserii. Stilul atrăgător continuă în spate, unde au dispărut stopurile plictisitoare și aproape pătrate, în favoarea unui design elaborat, ce se prelungește pe hayon. A dispărut și sigla Škoda, preferându-se numele mărcii scris pe toată lungimea hayonului. Astfel, Fabia este acum o apariție mult mai atrăgătoare, cu linii interesante, accentuate de culoarea bine aleasă.

Hatch mic autoexpert.ro

Stilul pragmatic, dar stilat se regăsește și la interior. Te simți bine de la primul contact cu layoutul practic și ergonomic al planșei de bord. O inserție de material textil în planșa de bord îți dă senzația de clasă superioară, iar plasticul tare, deși încă prezent, a fost bine disimulat în habitaclu. Pe protecția superioară a tabloului de bord, designerii mărcii au pus inscripția Fabia, un element ce aduce un plus de imagine.

Exemplarul de test a venit echipat cu bordul digital Virtual Cockpit adaptat modelului Škoda. În cele două părți laterale, indicatoarele pentru nivelului carburantului și temperatura lichidului de răcire sunt afișate în stil Škoda, cu gradații orizontale. Displayul poate fi configurat, iar un al doilea ecran central grupează comenzile multimedia. Sistemul oferă Apple CarPlay wireless și Android Auto. Grafica este plăcută, layoutul e intuitiv, iar viteza de reacție este mai mult decât optimă.

Trei cilindri dopați

Să trecem și la motorizare. Propulsia mașinii de test, în echipare Style, e asigurată de 1.0 TSI-ul cu trei cilindri care dezvoltă 110 CP la 5500 rpm, iar cuplul micului motor turbo este de 200 Nm între 2000 și 3000 Nm. Alături de propulsor, cutia automată DSG cu șapte trepte și două ambreiaje trimite cuplul către puntea din față.

Motorul se achită cu brio de sarcina care i-a fost încredințată, oferind accelerații decente, sprintul de la 0 la 100 km/h realizându-se în 9,9 secunde, astfel că poți depăși fără emoții, mai ales dacă treci cutia automată în modul Sport. Dacă se dorește preluarea controlului și schimbarea manuală a treptelor, pe volan există padele pentru așa ceva.

Hatch mic autoexpert.ro

Škoda a îmbunătățit semnificativ ținuta de drum, Fabia simțindu-se acum ca un automobil mult mai matur – îți dă încredere, suspensia este bine reglată, cu un plus de rigiditate, iar direcția e precisă. Feelingul în volan este însă prea asistat, dar, dacă alegem modul Sport, senzația dispare.

În ceea ce privește consumul de benzină, Fabia 1.0 TSI 110 CP a înghițit 6,8 l/100 km la drum lung și a urcat la 9 l când am folosit-o doar în oraș, în condițiile în care consumul mediu oficial este 5,6.

Simply Clever

Ca de obicei, Škoda a pus accent pe soluțiile inteligente oferite. În cazul modelului Fabia, filosofia Simply Clever, așa cum o numește producătorul ceh, se traduce printr-o serie de accesorii practice oferite. Avem umbrela ascunsă în portiera șoferului, racleta de sub capacul bușonului de alimentare, numeroase cârlige în portbagaj, pentru ancorarea obiectelor, o plasă care poate fi folosită ca un minihamac pentru transportarea unor obiecte în portbagaj și un spațiu special pentru lucrurile care au tendința să se plimbe prin zona de încărcare. Portbagajul are un volum de 380 de litri, cu 50 litri mai mare decât al generației anterioare.

Mai este Škoda Fabia un model abordabil? Dacă privim imaginea de ansamblu a industriei și prețurile care au crescut constant în ultima vreme, da, încă este. În echiparea de bază, Ambition, și cu motorul aspirat 1.0 MPI, noua Fabia are un preț de pornire de 15.175 de euro. Dacă alegem nivelul Style, prețul de bază urcă la 17.910, iar cu propulsorul 1.0 TSI 110 CP și cutia DSG7, prețul de la care pornim configurarea este de 20.125 de euro.

 

Škoda Fabia 1.0 MPI

Škoda România ne-a oferit și varianta de bază a noului model Fabia, un lucru mai rar întâlnit. De obicei, exemplarele de test sunt extrem de bine echipate, pentru a putea vedea majoritatea sistemelor pe care constructorul le oferă clienților săi. De data aceasta însă, am putut testa și o Fabia în echiparea de bază, Ambition, cu motorul 1.0 MPI de 80 CP. Este o configurație ce va fi aleasă de firmele care au nevoie de o flotă de mașini corecte sau de cei care au permis de conducere de puțin timp, fiind o mașină ideală pentru un începător, simplă și ușor de folosit.

foto: Dragoș Băltățeanu

În varianta Ambition, Fabia nu mai întoarce capete pe stradă, dar este un automobil mai mult decât corect. Chiar și în culoarea argintie și echipată cu jante de aliaj de 15 inchi, designul noii generații este plăcut și atrăgător. Culoarea și jantele sunt echipamente opționale, iar exemplarul de test avea și pachetul Ambition, de 650 de euro (cruise control, senzori de parcare spate, proiectoare de ceață, scaune față cu reglaje extinse), volan multifuncțional îmbrăcat în piele (116 euro), pachet Comfort & Function, de 417 euro (pornire de la buton, cotieră centrală față, douaă porturi USB-C în spate, materiale de material textil).

Fabia autoexpert

Multimedia

Este foarte util și sistemul Smartlink (193 de euro). Acesta aduce Apple CarPlay wireless și un ecran central de 6,5 inchi. Poate părea un display mic, dar în practică nici nu îți trebuie mai mult. Afișajul și viteza de răspuns sunt foarte bune. Ecranul e încadrat de butoane mari pentru accesarea diverselor meniuri și are buton de volum rotativ. În echiparea de bază, Fabia are volan cu două spițe. Climatizarea este manuală, cu aer condiționat. Geamurile sunt acționate electric doar pentru ocupanții locurilor din față. Cei din spate trebuie să se mulțumească cu manivele.

Fabia autoexpert

Cea mai interesantă surpriză este însă motorul aspirat de un litru, cu trei cilindri. Propulsorul a beneficiat de o serie de îmbunătățiri. Raportul de compresie a fost mărit de la 10,5:1 la 12:1, ceea ce a adus un plus de 5 CP. Acum, dezvoltă 80 CP la 6300 rpm și un cuplul de 93 Nm între 3700 și 3900 rpm. Cutia de viteze este manuală și are cinci trepte. Spre deosebire de motorizările turbo, acest propulsor nu are un răspuns foarte bun la turații joase. Totuși, se simte mai bine când este turat cu simț de răspundere.

După ce te obișnuiești cu exploatarea corespunzătoare, este chiar distractiv să îl utilizezi. Sunetul specific motoarelor cu trei cilindri e prezent, dar nu te aștepta la niciun fel de sportivitate. Pentru a accelera de la 0 la 100 km/h, Fabia 1.0 MPI are nevoie de 15,5 secunde. La drum întins, înghite în medie 5 l/100 km, iar în oraș, consumul urcă spre 8 l.

Verdict AutoExpert

Škoda Fabia a ajuns la a patra generație și rămâne o alegere bună, fie că ești la început în tainele șoferiei, fie că îți dorești un model atrăgător din clasa mică. Fabia oferă ceva pentru fiecare.
  • Look nou atrăgător
  • Suspensie excelentă
  • Soluții inteligente pentru portbagaj
  • Interior ergonomic
  • Direcție supraasistată
  • Geamuri manuale în spate pentru versiunea de bază
DATE TEHNICE Škoda FabiaŠkoda Fabia
Model1.0 MPI Ambition1.0 TSI Style
Motor/nr. cilindri L3L3
Cilindree (cm3)999999
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)80/6300110/5500
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)93/3700–3900200/2000–3000
Tracțiunefațăfață
Cutie de vitezeautomată, 7 trepteautomată, 7 trepte
L × l × h (mm)4108 × 1780 × 14594108 × 1780 × 1459
Ampatament (mm)25642564
Volum portbagaj (l)380380
Masă la gol (kg)11161187
Acceleraţie 0–100 km/h (s)15.59.9
Viteză maximă (km/h)179205
Consum mixt (l/100 km)5,15,6
Emisii CO2 (g/km)116128
Preț (euro) 15.17520.125

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top