TEST Skoda Superb 2.0 TDI versus Peugeot 508 și Hyundai i40

Modelul de top de la Skoda – Superb – a ajuns la a treia generație și beneficiază de avantajele platformei MQB. Test Skoda Superb în prima înfruntare cu Hyundai i40 facelift și Peugeot 508, toate echipate cu motoare diesel, cutii automate și echipări de top. Foto: Bogdan Paraschiv

Acum câțiva ani o revistă auto germană compara Škoda Superb cu Mercedes Clasa E și dădea câștig de cauză modelului ceh, ceea ce a stârnit multă rumoare. Chiar dacă acea publicație face mult PR Grupului VW, un sâmbure de adevăr tot există. Škoda Superb a oferit încă de la prima generație un mix fără concurență între interiorul generos, calitatea la nivel de VW și prețul atractiv. Iar la noua generație, Škoda Superb beneficiază de flexibilitatea și avantajele noii platforme MQB utilizată la VW Golf și Passat. Sunt acestea suficiente în fața unor rivali ca Peugeot 508 sau Hyundai i40, care teoretic vizează același profil de clienți?

În testul nostru se înfruntă versiunile diesel combinate cu transmisii automate în echipările de lux: Škoda Superb cu turbodieselul de 2 litri și 190 CP și cutie automată cu dublu ambreiaj cu 6 trepte în echiparea Laurin & Klement, Peugeot 508 cu turbodieselul de 2 litri și 180 CP combinat cu transmisie automată clasică cu 6 trepte în echiparea Allure și Hyundai i40 facelift cu turbodieselul de 1,7 litri cu putere crescută de la 136 la 141 CP combinat cu noua cutie automată cu dublu ambreiaj DCT7 în echiparea de top Supreme.

Caroserie și interior

Toate cele trei modelele oferă un spațiu interior foarte generos însă Škoda este pur și simplu uriașă în spate. Distanța confort între spătarul banchetei și cel al scaunelor față este de 84 cm, similar cu cea oferită de un model din clasa mare imediat superioară. Nu ne putem plânge însă de oferta de spațiu din Peugeot sau Hyundai, care oferă mult loc pentru pasageri în spate cu o mențiune suplimentară pentru Peugeot și Škoda care dispun de banchete excelent profilate. Și în față este mult loc, Hyundai oferind cea mai mare înălțime interioară, chiar dacă are cea mai înaltă poziție de condus. În această privință, cel mai bine se stă în Škoda și Peugeot cu o remarcă în plus pentru excelentele scaune sport cu reglaj al lungimii șezutului de la 508, extrem de confortabile la drum lung.
Cu o caroserie de tip fastback, Škoda oferă un acces extrem de generos la portbagaj grație hayonului cu deschidere imensă de 1.167 mm lățime și 1.082 mm lățime. Volumul portbagajului este o referință în segment măsurând 625 de litri și putând ajunge la 1.760 litri cu bancheta rabatată, care se poate acționa și clasic și din portbagaj.

test superb-508-i40 (28)

Însă marginea de încărcare de 711 mm este mai înaltă decât la Hyundai (593 mm) și niciunul dintre modele nu se remarcă printr-o modularitate deosebită. La niciunul nu se crează suprafață plană de încărcare prin rabaterea banchetei, iar la Hyundai deschiderea portbagajului spre interior este destul de mică. Trebuie totuși să remarcăm faptul că Škoda are un portbagaj cu o formă aproape perfect regulată, care ajută mult la organizarea bagajelor în timp ce la Hyundai și Peugeot suspensia spate multilink este destul de intruzivă. Însă cu toate acestea, Peugeot are cel mai lat portbagaj.

test superb-508-i40 (21)

Interiorul lui 508 are un aer teutonic la interior, inspirația germană fiind evidentă. Însă nu toate lucrurile sunt perfecte. Nu prea există spații de depozitare pe consola centrală, hărțile de navigație mai au nevoie de upgradări, meniul general al sistemului multimedia se activează doar de pe volan, ecranul tactil nu e foarte aproape, iar beculețele de la direcțiile de reglaj ale aerului condiționat sunt foarte mici.

test superb-508-i40 (34)

La i40, climatizarea și sistemul multimedia formează un bloc comun în câmpul vederii, dar temperatura de la climatizare este afișată doar pe display în partea superioară cu cifre mici. La ambele modele, destinațiile de navigație se introduc doar prin apăsare pe ecranul tactil ceea ce nu e prea confortabil în timpul mersului.
Noul Superb oferă cea mai bună ergonomie grație noului sistem multimedia de origine VW cu senzor de proximitate și Mirror Link. Totul este foarte clar și aerisit.

Dinamică

Menirea acestor limuzine de familie lungi de circa 4,80 metri și cu o masă la gol de circa 1,6 tone este să ofere în primul rând confort. Însă în cazul nostru vorbim de caractere diferite. Hyundai vine cu un tren de rulare moale și catifelat, în timp ce Peugeot are un tren de rulare mai rigid înclinat spre sportivitate. Peugeot este mai plăcut la condus, iar Hyundai este mai confortabil, dar se înclină mai mult în viraje. În schimb, Škoda îmbină ambele deziderate, mai ales atunci când este echipată cu trenul de rulare adaptiv DCC care permite și reglajul suspensiei, standard la echiparea de top Laurin&Klement.

test superb-508-i40 (4)

În afară de modurile Sport, Comfort, Eco sau Normal, există și un mod Individual care reglează individual nu doar răspunsul cutiei, al direcției și al accelerației, ci și pe cel al farurilor adaptive și al pilotului automat adaptiv. Iar între modurile Sport și Confort Superb face un șpagat foarte larg acoperind practic toate cerințele unui șofer. Însă pe drumurile cu asfalt cariat și condusă mai sportiv, rigiditatea caroseriei lui Superb nu este la nivelul celei a lui VW Passat. Modelul Superb de test avea și tracțiune integrală, dar pentru o comparație corectă în tabelul de date tehnice și prețuri am publicat valorile versiunii cu tracțiune față. Și Hyundai are un buton Drive Mode, dar acesta modifică doar răspunsul cutiei automate și al direcției în modurile Eco,Normal și Sport. Iar Peugeot are doar un mod Sport și Winter pentru cutia de viteze.

test superb-508-i40 (10)

Škoda și Peugeot au motoare de 2 litri, în timp ce Hyundai se bazează doar pe un motor de 1,7 litri. De multe ori ne-am întrebat de ce Hyundai oferă pe i40 un diesel de maximum 1,7 litri cilindree atât timp cât coreenii au în gama de motoare un diesel propriu de 2 litri în două trepte de putere – 136 și 185 CP – pe care îl utilizează cu succes în noul Tucson. Un i40 cu un diesel de 2 litri și 185 CP ar fi o mașină mult mai dezirabilă care s-ar putea bate cu arme egale cu Passat &Co.

test superb-508-i40 (15)

La condus, se simte cuplul inferior al motorului Hyundai, de 340 Nm față de cei 400 Nm ai concurenței. În plus, surprinzător, motorul lui Hyundai nu consumă mai puțin decât rivalii săi cu cilindree mai mare. Așadar, în acest caz, avantajul downsizingului nu există. Există în schimb avantajul prețului, i40 fiind mai ieftin decât rivalii săi. Dar despre asta la capitolul costuri.

Peugeot și Škoda au motoare cu performanțe apropiate, puternice și economice. De altfel, ambele au același cuplu maxim, obținut cu 250 rpm mai repede la Škoda. Nu acesta este motivul pentru care Škoda accelerează puțin mai repede de la 0 la 100 km/h, ci faptul că Škoda are o cutie cu dublu ambreiaj mai rapidă. Clasica cutie automată a lui Peugeot are întârzierea tipică unor cutii cu convertizor de cuplu.

test superb-508-i40 (12)

În schimb, motorul lui Peugeot este cel mai rafinat și nici la rece nu are acel sunet supărător de diesel. În plus, cu un rezervor de 72 litri, Peugeot 508 are o autonomie extrem de mare, care ajunge teoretic la peste 1.600 km. Un consum sub 6 l/100 km în condiții reale în acest segment este un rezultat foarte bun. Hyundai i40 beneficiază de noua cutie DCT7 cu dublu ambreiaj și șapte trepte, care schimbă extrem de lin și de rapid, fiind o reușită din toate punctele de vedere.

test superb-508-i40 (6)

Costuri

Hyundai i40 este de departe cel mai ieftin și are cele mai bune condiții de garanție. În plus, de banii plătiți primești o echipare standard foarte bună care include tapițerie din piele, scaune față electrice, încălzite și ventilate și sistem de navigație. Peugeot este mai scump cu aproape 7.000 de euro la prețul comparat, dar include aici și faruri cu LED adaptive. Rămâne totuși o diferență de circa 5.500 euro pentru cei 39 CP în plus. Noul Superb este foarte scump în echiparea de top Laurin&Klement și cu toate acestea, scaunele încălzite și ventilate și navigația se pl[tesc extra, iar faruri cu LED nu se pot comanda. Un Passat Highline cu același motor de 2 litri și 190 CP și cutie DSG costă cu 1.300 euro mai puțin. Škoda mizează probabil pe oferta de spațiu și consideră că Superb ar trebui poziționat o clasă mai sus. Chiar și așa, prețul e prea optimist.

test superb-508-i40 (2)

Verdict AutoExpert

Peste 10.000 de euro între două limuzine de clasă medie este o diferență uriașă. Škoda Superb vine cu argumente foarte solide dar la această diferență de preț decizia de cumpărare nu mai depinde doar de tehnologia de ultimă oră mai ales că și Hyundai i40 este o mașină modernă. Între cele două extreme, Peugeot vine cu o ofertă de mijloc dar destul de apropiată de VW Passat. Dar Škoda Superb este chiar mai scumpă decât Passat.
DATE TEHNICE Hyundai Peugeot Skoda Superb
Model i40 1.7 CRDi DCT Supreme508 2.0 BlueHDI 180 Allure2.0 TDI DSG L&K
Motor/nr.cilindriL4, turbodieselL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.6851.9971.968
Putere maximă/turație (CP/rpm)141/4.000180/3.750190/4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)340/1.750-2.500400/2.000400/1.750-3.250
Transmisiefațăfațăfață
Cutie de vitezeaut. dublu ambreiaj 7 tr.automată, 6 trepteaut. dublu ambreiaj, 6 trepte
Tip anvelopeNexen N'Fera SU1Michelin Primacy HPPirelli Cinturaop P7
Dimensiuni anvelope215/50 R17215/55 R17 98W235/40 R19
Sistem de frânare față/spatediscuri ventilatexxxdiscuri ventilate/discuri
L/l/h (mm)4.745/1.815/1.4704.830/xxx/1.4564.861/1.864/1.468
Ampatament (mm)2.772.8172.841
Diametru de bracaj (mm)xxxx12,011,0
Masă la gol/sarcină utilă (kg)1.661/5931.540/6051.555/545
Volum portbagaj (l)525473625-1.760
Acelerație 0-100 km/h (s)10,88,57,7
Viteză maximă (km/h)203230235
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)5,5/4,4/4,95,2/4,0/4,4nc/nc/4,5
Volum rezervor (l) 707266
Normă poluare/emisii CO2 (g/km)EU6/130EU6/116EU6/118
Preț de bază 26.35430.05136.033

Adaugati comentariu