Test Suzuki Jimny: Un tip dur dar mai șic și mai rafinat

Suzuki Jimny este tot ce ai nevoie dacă îți place aventura. Iar acum micul japonez joacă două cărți atractive: o injecție de tehnologie și un design care întoarce capete. Test cu Jimny cu singura motorizare disponibilă, un 1.5 litri aspirat de 102 CP.

Îl mai țineți minte pe micuțul Jiminy din fimul Pinocchio? În esență, cam asta este și Jimny. Un liliputan într-o lume de uriași care se numesc Mercedes-Benz G-Class, Jeep Wrangler sau Land Rover Defender. Aceste trei modele fac parte dintr-o nișă îngustă a elitei automobilelor care au rămas impasibile la trecerea timpului și la curentele din modă. Iar între acești monștri sacri îl avem și pe micuțul Jimny care pare un model la scara 1:2 comparativ cu modelele enumerate mai sus.

Concept de off-road pur cu șasiu separat, punți rigide și reductor mecanic

Spre deosebire de Defender care a renunțat la șasiul separat, Suzuki a rămas fidel conceptului său păstrându-și caracterul dar evoluând în pas cu tehnologia. A patra generație Jimny, care apare la 20 de ani după cea de-a treia, păstrează neschimbate reperele sale tehnice istorice: șasiul separat cu traverse, punțile rigide, tracțiunea integrală nepermanentă și reductorul comandat din manetă clasică. Adică toate soluțiile tehnice care îți garantează un potențial maxim în off-road.

Noua generație Jimny are un design care îi va atrage chiar și pe aceia care nu au pus niciodată piciorul în noroi. În primul rând, Jimny arată original și nu seamănă cu niciun SUV de clasă mică de pe piață. Formele pătrățoase și muchiile ascuțite sunt inspirate de la versiunea LJ10 din 1970 și îl diferențiază clar de orice alt SUV de pe piață. Șoferul stă într-o poziție de condus înaltă de unde vede capota dreaptă și înaltă ce ne aduce puțin aminte de celebrul Nissan Patrol.

Și din față grila simplă cu cinci fante și farurile rotunde atrag multe simpatii. Apoi, notăm injecția de tehnologie pentru că micul Jimny primește atât sistemul multimedia cu ecran tactil de 7 inci de la Vitara și Ignis (opțional) cât și sistemele de asistență moderne cum ar fi frânarea automată de urgență, asistentul de bandă sau recunoașterea semnelor de circulație. Dar în ciuda acestor inovații, Jimny este un obiect care trebuie interpretat având în minte misiunea sa: aceea de off-roader pur și nu de crossover la modă.

O planșă de bord originală care te îndeamnă la aventură

Și totul este desenat și la interior având în minte această poziționare. Noua planșă de bord se remarcă prin funcționalitate, este spartană și utilizează plastice tari care sunt foarte ușor de curățat după utilizarea în off-road. Merită însă să ne aplecăm puțin în detaliu asupra unor elemente de design.

Ne-au plăcut foarte mult formele pătrățoase ale bordului pentru cadranele de bord, pentru sistemul audio (sistemul multimedia cu ecran tactil de 7 inci este opțional), pentru comenzile aerului condiționat, tipice unui off-roader clasic, șuruburile cu cap imbus utilizate la prinderea unor elemente ale bordului și bara de sprijin din dreptul pasagerului, un must la acest gen de mașini.

Butoanele pentru sistemele de asistență sunt grupate în stânga volanului, volanul cu comenzi pentru radio, computer de bord și pilot automat este preluat de la Swift, iar sub comenzile aerului condiționat se regăsesc comenzile pentru geamurile electrice, sistemul de asistare la coborârea pantelor și cel pentru decuplarea ESP-ului.

Gabarit similar cu vechiul model dar loc mai mult în spate și portbagaj mai mic 

În ceea ce privește gabaritul, Jimny a rămas un model ultracompact, având aceeași lungime cu predecesorul său (fără a lua în calcul și roata de rezervă montată în exterior pe ușa portbagajului) față de care este mai lat cu 5 cm și mai înalt cu 6 cm. Amplasarea longitudinală a motorului mai răpește încă câțiva centimetri din spațiul interior.

Deși ampatamentul este mai mic cu 2 cm, Suzuki a rearanjat spațiul interior în sensul că în spate este mai mult loc la genunchi și chiar și persoane înalte stau mai bine decât în vechea generație pentru că au și mai mult loc la cap. Accesul în spate este foarte lejer, dar doar de pe partea pasagerului față, al cărui scaun este singurul care culisează spre înainte când vrei să urci la bord.

 

Însă portbagajul este mai mic, valoarea oficială fiind de 85 litri față de 113 litri înainte. Colegii de la Quattroruote au măsurat un volum și mai mic, de numai 58 litri. Practic, portbagajul are doar 23 cm adâncime. În schimb, dacă se rabatează bancheta, volumul portbagajului crește la 830 litri față de 816 litri înainte.

Motor aspirat nou

Dacă platforma și soluțiile tehnice nu diferă de ale versiunii precedente, în schimb motorul este nou. Propulsorul aspirat de 1,5 litri cu 102 CP și 130 Nm înlocuiește fostul 1,3 litri cu 85 CP și 110 Nm, dar toată lumea se aștepta ca Jimny să beneficieze de modernul trei cilindri turbo Boosterjet de 1 litru cu 115 CP.

Iată însă că cei de la Suzuki au ales altfel poate și pentru faptul că era nevoie de un motor simplu care se întreține ușor deoarece Jimny se vinde în multe regiuni ale globului, unele dintre ele fără acces la service-uri moderne.

Însă motorul aspirat cu 4 cilindri de 1,5 litri și 102 CP demonstrează că există viață și fără turbo. Acesta este elastic și are suficientă vigoare la turații mici oferind o dinamică bună fără a fi nevoie să fie turat dincolo de 3-4.000 rpm.

Dinamica bună a motorului se explică și prin cutia foarte scurt etajată și treptele apropiate. Nu doar prima treaptă este scurtă ci toate cele cinci trepte. Acest lucru este extrem de benefic în off-road. În schimb, pe șosea, cutia scurtă are limitele ei.

Astfel, în treapta a cincea, motorul toarce deja cu 3.000 rpm la numai 100 km/h ceea ce afectează consumul împreună cu forma nu prea aerodinamică a caroseriei. Pe autostradă am simțit nevoia celei de-a șasea trepte, care ar fi redus turația la viteze de autostradă. Din cauza cutiei scurte, consumul pe autostradă atinge 10 l/100 km la 130 km/h în timp ce consumul mediu este de 7,9 l/100 km, identic cu cel oficial comunicat de Suzuki.

Gardă la sol mare și unghiuri de trecere foarte bune

Însă Jimny nu e mașină de autostradă și hai să vorbim puțin și de ce știe mai bine să facă în off-road. Garda la sol de 210 mm este foarte practică și în realitate pare mai mare pentru că nu există elemente de suspensie sau de transmisie amplasate mai aproape de sol. Iar roțile sunt plasate în colțurile caroseriei și astfel consolele față/spate sunt extrem de scurte.

De aceea, unghiurile de trecere nu au rival, fiind de 37 grade în față și 49 grade în spate. Iar datorită ampatamentului scurt, și unghiul ventral de 28 grade este extrem de competitiv. Apoi, sistemul 4×4 nepermanent este cel mai fiabil posibil având acționare mecanică simplă pentru cuplarea punții față și a reductorului. În mod normal merge cu 4×2, caz în care doar puntea spate este motoare, iar la nevoie din maneta din spatele schimbătorului se poate cupla puntea față în 4×4 H sau 4×4 Low cu reductor.

În off-road, Jimny se simte foarte solid și rigid grație șasiului separat foarte solid realizat din două traverse longitudinale rigidizate în X, traversele cu o secțiune generoasă pentru acest gabarit fiind
vizibile prin pasajele roților.

Ca și la alte off-roadere clasice, suspensia este suplă, fiind confortabilă în off-road și având o cursă lungă care permite menținerea contactului cu solul. Pe șosea suspensia soft generează mult ruliu însă față de vechea generație, noul Jimny este mult mai confortabil mai ales la trecerea peste denivelări scurte când nu mai scutură pasagerii din spate la fel de tare. Însă per total Jimny este un tip dur.

La relanti sunt ceva vibrații în schimbător, iar la viteze de autostradă produce destul de mult zgomot, dar mai puțin totuși decât în vechea generație. Terenul lui preferat de joacă rămâne însă off-road-ul unde se simte ca peștele în apă.

Verdict

Foarte simpatic și original noul Jimny care rămâne fidel concepției de off-roader pur cu punți rigide, șasiu separat și reductor. Designul exterior și interior este extrem de atrăgător, confortul și insonorizarea sunt în net progres, pasagerii din spate au mult loc și noul motor e net mai performant și mai rafinat. Volumul portbagajului e în scădere și pe șosea are ruliu mare.

  • Spațiu generos în spate raportat la gabarit
  • Design interior de off-roader pur
  • Finisare robustă
  • Cutie etajată scurt
  • Confort la rulare în mare progres
  • Echipare standard decentă
  • Foarte capabilă în off-road
  • Vizibilitate foarte bună
  •   Nivel de zgomot general în scădere
  • Portbagaj minuscul
  • Lipsa celei de-a șasea trepte
  • Ruliu mare în viraje
  • Consum relativ ridicat pe autostradă
DATE TEHNICE  
Suzuki
ModelJimny 1.5 VVT Clear
Motor/ nr. cilindri L4, aspirat
Cilindree (cmc)1.462
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)102/6.000
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)130/4.000
Transmisieintegrală
Cutie de viteze5 trepte, manuală
L/l/h (mm)3.480/1.645/1.720
Ampatament (mm)2.25
Volum portbagaj (l)85-830
Masă la gol (kg)1.165
Acceleraţie 0-100 km/h (s)nc
Viteză maximă (km/h)145
Consum mixt (l/100 km)6,7/9,3/7,9
Emisii CO2 (g/km)154
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s) 5,2
0-100 km/h (s)12,2
0-130 km/h (s)23,9
1 km cu start de pe loc (s)34,7
Reprize
Repriză 70-90 km/h (s)7,6
Repriză 70-120 km/h (s)23,0
Frânare de la 100 km/h
La gol, rece (m)51,6
Consum
La 90/100/130 km/h (l/100 km) 6,45/7,29/10,63
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km)7,46/6,36/10,10
Consum în test (l/100 km)7,9
Autonomie (km)504
Masă
Masă măsurată (kg)1.203
Zgomot interior
La 50 km/h (dBA)61,1
În accelerare maximă (dBA)80,8
Preț (euro cu TVA)21.206

Adaugati comentariu