Test Volvo XC40 T5 AT8 AWD R-Design

Test Volvo XC40 T5 AT8 AWD R-Design

Prima tentativă a companiei suedeze de a păși în atât de apreciatul segment al SUV-urilor compacte este încununată de succes: Volvo XC40 a devenit Car of the Year în Europa. În testul de azi, ne concentrăm pe cel mai puternic motor pe benzină în echiparea de top: T5 AT8 AWD R-Design.

 

Test Volvo XC40 T5 AT8 AWD R-Design

Test Volvo XC40 T5 AT8 AWD R-Design

Un pas făcut în direcția corectă poate influența major situația  financiară a unei companii: odată cu intrarea în cel mai prolific segment de SUV-uri, Volvo a înregistrat o creștere cu 14,1% în primul trimestru din 2018, în condițiile în care XC40 a început să fie livrat în luna februarie, deci influențând doar parțial creșterea. Să ne așteptăm, așadar, la recorduri de vânzări în continuare.

În ediția trecută a revistei, am pus sub lupă noul XC40, echipat cu cel mai puternic motor diesel, iar acum am vrut să aflăm cum se comportă cel mai spectaculos XC40 din ofertă, așa că iată-ne la volanul celei mai puternice și luxoase versiuni, T5 AT8 AWD R-Design. Astfel echipat, „roboțelul” sare din prima secundă în ochi: carcasele oglinzilor, ornamentele geamurilor laterale și barele longitudinale de pe plafon, toate „Glossy Black”, accentuează sportivitatea. Le susțin și grila față „R Design”, ca și cele două țevi de eșapament integrate în spoilerul spate. Adevăratele piese de rezistență sunt însă jantele opționale de 20 inci (1.120 euro), care le înlocuiesc pe cele de serie, cu diametrul de 18 inci. Per total – o desfătare pentru ochi, care îmi derulează în minte filme cu cai-putere și viraje strânse.

Deschid ușa și admir interiorul tineresc, sportiv, cu suprafețe portocalii și plafon negru, o combinație izbitoare, demnă de performanțele mașinii. Mă așez comod în scaunele cu tapițerie Nubuk textil/piele Nappa, cărora le pot regla inclusiv susținerea lombară (electric) și lungimea șezutului (manual) totul standard pe versiunea R-Design. Inspir pregnantul miros de piele fină, privind instrumentarul de bord digital configurabil cu diagonala de 12,3 inci (standard) și sistemul multimedia cu ecran tactil de 9 inci, în timp ce sistemul se sunet premium Harman/Kardon (750 euro) mă înconjoară cu tonuri clare, bine detaliate.

Privesc în spate: și pasagerii sunt tratați cu aceeași grijă, primind un spațiu la genunchi minim/maxim de 15-51 cm și o înălțime interioară de 94 cm, valori neatinse de alte SUV-uri compacte premium. Și nu, portbagajul nu a avut de suferit, ci oferă 460 litri, o valoare bună pentru zona premium a segmentului. Arătos, bine dotat, dar cât de performant? Am pornit testul cu versiunea Volvo XC40 T5 AT8 AWD R-Design la drum întins, unde transmisia automată cu 8 trepte m-a surprins cu un rulaj relaxat la viteză constantă: astfel, la 130 km/h, turometrul indică 2.100 rpm. O simplă apăsare a accelerației în modul Sport și cutia retrogradează instantaneu, asemenea uneia cu dublu ambreiaj, iar după o jumătate de secundă necesară amorsării turbinei, SUV-ul țâșnește cu forță înainte și se turează cu poftă până după 5.500 rpm.

Chiar și în modul Eco, culcarea accelerației dezlănțuie aceeași forță de tracțiune, dar timpul necesar retrogradării mai adaugă încă o secundă reprizei. Însă nu este necesară accelerarea la podea, pentru că motorul turbo pune la șosea 350 Nm de la 1.800 rpm, de aceea, în modurile Eco și Comfort, transmisia preferă să mențină treapta, păstrând consumul în limitele decenței. Dar cel mai bine suedezul se simte pe viraje: platforma CMA, nu foarte ușoară, însă extrem de rigidă, combinată cu suspensia Sport disponibilă standard la echiparea R-Design (240 euro la echipările Momentum și Inscription), cu jantele opționale de 20 inci și cu tracțiunea integrală fac o echipă fabuloasă: anvelopele Pirelli Scorpion 245/45 R20 se agață încăpățânat de fiecare centimetru de asfalt, refuzând să rupă aderența până când intervine instinctul de conservare.

Senzația este extrem de intensă și bine susținută de direcția care capătă „greutate” în modul Sport, adăugând dramul de încredere care face ca experiența să fie completă. O perioadă am tins să o învinuiesc pentru feedback-ul scăzut din volan, dar, după mai mulți kilometri în forță, am realizat că, pur și simplu, aderența este mult prea mare, iar direcția transmite exact ce se întâmplă pe șosea, în timp ce eu refuzam să cred că așa ceva se poate în realitate. Am căpătat un asemenea grad de încredere, încât am frânat deliberat în viraj, iar mașina și-a păstrat trasa în cel mai firesc mod posibil.

 

Dinamica de excepție ar fi meritat și un sunet pe măsură, pe care însă motorul turbo nu îl oferă: Volvo a preferat să păstreze limitele decenței, iar la accelerație maximă motorul rămâne liniștit și inofensiv, în habitaclu pătrunzând mai ales „fâșâitul” turbinei când, de fapt, cred că un sunet agresiv era cheia către o experiență sportivă completă. Probabil v-ați aștepta ca această combinație rigidă să „rupă rinichii” la trecerea peste denivelări. Surprinzător, Volvo XC40 T5 AT8 AWD R-Design se păstrează suficient de confortabil în oraș, fără însă a excela la acest capitol. După o zi petrecută la volanul turbo-roboțelului, consumul indicat a fost de 9,8 l/100 km, în condiții de rulare… distractive.

Verdict AutoExpert

Experiențe intense la volanul unui „bad boy” rasat: XC40 oferă senzații sportive, împachetate într-un exterior spectaculos. Sportivii pentru care consumul nu reprezintă o problemă nu greșesc alegându-l.

  • Dinamică de excepție
  • Frâne extrem de echilibrate
  • Dotări complete în standard
  • Spațiu interior și portbagaj mari
  • Consum relativ mare, în ton cu dinamica
  • Sunet inofensiv al motorului

 

 

Foto: Bogdan Paraschiv

DATE TEHNICE

Volvo

Model

XC40 T5 AT8 AWD R-Design

Motor/nr.cilindri

L4, turbo

Cilindree (cmc)

1.969

Putere maximă/turație (CP/rpm)

247/5.500

Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)

350/1.800-4.800

Transmisie

integrală

Cutie de viteze

automată, 8 trepte

L/l/h (mm)

4.425/1.863/1.652

Ampatament (mm)

2.702

Masă la gol/sarcină utilă (kg)

1.718/445

Volum portbagaj (l)

460

Accelerație 0-100 km/h (s)

6,5

Viteză maximă (km/h)

230

Consum u./extr./mixt (l/100 km)

8,9/6,0/7,1

Emisii CO2 (g/km)

164

Preț (euro cu TVA)

47.005

Adaugati comentariu