Model de referință și bestseller printre limuzinele de volum de clasă medie, a opta generație Passat se uită amenințător și spre clasa premium medie față de care nu este cu nimic inferior. Test cu noul 2.0 TDI bi-turbo de 240 CP cuplat cu o cutie DSG cu 7 trepte și tracțiune integrală 4Motion.
Passat este un best seller mondial. Aproape 22 milioane unități VW Passat vândute în 41 de ani din care peste 1,1 milioane unități numai în 2013. Este cel mai vândut model de clasă medie, fie că vorbim de Europa, China sau România.
A opta generație VW Passat este un model complet nou iar versiunile de motorizare mai puternice nu mai concurează doar cu modelele de volum tradiționale gen Mondeo, Insignia, ci atacă fără menajamente clasa medie premium dominată de Mercedes Clasa C, Audi A4 sau BMW Seria 3, nefiind inferior la niciun capitol unei limuzine premium tradiționale.
Iar punctul forte este chiar mult mediatizata platformă MQB utilizată și la VW Passat. Răutăcioșii ar putea spune că din punctul de vedere al platformei, noul Passat este doar un Golf XXL, dar în fapt tocmai flexibila și inovatoare platformă MQB este cea care aduce beneficii cruciale noului VW Passat.
Și fosta generație Passat era o mașină foarte bună dar parcă prea conservatoare. Acum însă, noile proporții fac din Passat o prezență mult mai atractivă. La o lungime totală cu doar 2 mm mai mică ampatamentul a crescut cu 79 mm la 2.791 mm. Puntea față a fost mutată cu 29 mm spre înainte iar cea spate cu 17 mm spre înapoi, celula pasagerilor fiind alungită cu 33 mm. Apoi, consolele sunt mai scurte, cu 67 mm în față și 13 mm în spate, iar mașina este mai scundă cu 14 mm și mai lată cu 12 mm.
Practic, de creșterea ampatamentului de aproape 8 cm beneficiază în primul rând spațiul interior pentru pasagerii din spate. Aceștia au mai mult loc decât în oricare din modelele premium Clasa C, A4 sau Seria 3 și stau mai confortabil pe bancheta cu șezut mare, spătar excelent profilat și îmbrăcată într-o combinație de Alcantara și piele a versiunii de top testate Highline. Spațiul la genunchi este aproape la nivelul lui Skoda Superb cu mențiunea că Passat are și o lățime interioară mai mare. Practic, distanța medie între spătarele scaunelor din față și din spate – o valoare care dă măsura reală a mărimii spațiului pentru genunchi în spate – este de 790 mm, cu aproape 10 cm mai mult decât la Mercedes Clasa C. Și volumul portbagajului este o referință în clasă, cu o valoare de 586 litri, plus 21 de litri față de vechiul model. Nu doar volumul este de apreciat, ci și forma foarte practică, perfect regulată a portbagajului, datorată faptului că suspensia multilink cu patru brațe, revizuită, este foarte compactă. Practic: bancheta spate se rabate nu doar în mod tradițional, ci și de la două leviere din portbagaj. Opțional, se poate comanda acționare electrică a portbagajului (339 euro) sau pachet Easy Open (652 euro) care include și Keyless Access. Mai puțin practic: prin rabatere se creează un mic prag la încărcare, care dispare dacă se comandă pachetul managament portbagaj care include podeaua variabilă (360 euro).
Planșa de bord este foarte asemănătoare până la un punct cu cea de la Golf. Acesta este unul din efectele globalizării. Dar pe de altă parte de ce să schimbi ceva care funcționează foarte bine? Modelul de test era echipat cu sistemul multimedia cu navigație de top Discover Pro cu display tactil de 8 inch, gard disc de 64 GB, cititor de carduri, interfață Bluetooth (1.707 euro la Highline) echipat cu câteva funcții foarte utile cum ar fi senzor de proximitate, comandă vocală și funcție Mirror Link care permite transferul informațiilor și aplicațiilor din telefonul mobil în sistemul multimedia.
Navigarea prin meniuri este intuitivă și logică, sistemul fiind la fel de ușor de utilizat ca și iDrive de la BMW, care este o referință în materie. Activarea sistemelor de asistență este integrată elegant în meniul de la bord și este de apreciat că s-a păstrat soluția butoanelor clasice pentru comenzile primare ale climatizării și încălzirea scaunelor. Doar afișajele cifrelor pentru temperatura aerului stînga/dreapta sunt cam mici. Lângă schimbător, în aceeași poziție cu cea de la BMW Seria 3 găsim butonul Mode pentru selectarea reglajului trenului de rulare, versiunea de top de 240 CP avînd standard și suspesnia adaptivă DCC. Șoferul are la dispoziție modurile Eco, Normal, Comfort, Sport și Individual, care reglează nu numai răspunsul direcției, cutiei și motorului ci și pe cel al pilotului automat adaptiv, al luminilor dinamice de viraj și al suspensiei.
Am spus că planșa de bord este doar până la un punct asemănătoare cu cea de la Golf pentru că tabloul indicatoarelor de bord este complet diferit fiind preluat de la Audi TT. De fapt nu mai vorbim de indicatoare de bord, ci de un ecran TFT la care indicatoarele de bord se pot mări sau micșora dintr-un buton în caz că șoferul dorește să aibă în câmpul vederii o hartă de navigație mai mare. De asemenea, în funcție de modul ales pentru trenul de rulare, apar informații specifice fiecărui mod ales. Această opțiune costă însă 619 euro dar merită banii pentru că afișajele sunt foarte sugestive și practice, acest gen de afișaj fiind rezervat cu excepția lui Audi TT doar limuzinelor de lux de genul lui Mercedes Clasa S sau BMW Seria 7. Avem însă și o critică aici pentru că navigarea din meniurile de pe acest ecran nu este cea mai simplă posibilă, modurile de afișaj disponibile nefiind grupate într-un singur meniu.
Poziția de condus este joasă și confortabilă, scaunele din echiparea Highline îmbrăcate în alcantara și piele oferind o susținere laterală foarte bună și având standard reglaj electric al înclinației șezutului, spătarului și suportului lombar pentru șofer. Cine dorește mai mult confort poate opta pentru reglaje electrice pe 14 direcții (1.152 euro) și pentru scaune față ventilate și cu funcție de masaj pentru șofer (448 euro), scaunele încălzite fiind standard la Highline.
Și calitatea de fabricație solidă și materialele de foarte bună calitate contribuie la senzația de lucru bine făcut. Inserția din aluminiu natur de pe bord și fețele de uși și ornamentul negru piano de pe consola centrală se completează perfect.
Versiunea de top a lui Passat nu mai are un preț chiar popular. La 42.450 euro se pot găsi și modele premium rivale. Însă doar la prima vedere prețul pare exagerat pentru că în acești bani întră un întreg arsenal high-tech: motor biturbo diesel de 240 CP, cutie automată DSG cu dublu ambreiaj și șapte trepte, tracțiune integrală 4Motion cu cuplaj Haldex și suspensie adaptivă.
După o ușoară lentoare la pornire, explicabilă prin dorința lui VW de a proteja cutia de cuplul generos de 500 Nm, motorul își pune valoare resursele. Se turează ușor și spontan iar de la 1750 rpm este disponibil tot cuplul de 500 Nm. Întâi intră în funcțiune turbina mică care diminuează la maxim inerția specifică unui motor turbo iar la peste 3000 rpm pornește și turbina de dimensiune mai mare. Reprizele de la 80 la 120 km/h sunt fulminante și fără a fi deloc subiectivi, noul motor bi-turbodiesel de la Passat este mai rafinat și mai silențios decât cele omoloage de 2 litri bi-turbo, respectiv 2,2 litri de la BMW 325d sau Mercedes C 250 BlueTec.
Și cu toată lentoarea la pornire, această minune bi-turbo diesel accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 6,3 secunde, cu 0,5 respectiv 0,6 secunde mai repede decât BMW 325d și Mercedes C 250 BlueTec 4Matic. VW anunță un consum oficial de 5,3 l/100 km, ceva mai mare decât cei 4,9 l/100 km afișați de BMW 325d fără tracțiune integrală și cei 4,8 l/100 km promiși de C 250 BlueTEC 4Matic. În practică însă, consumul ajunge la circa 7,5 l/100 km. Însă pentru o limuzină de 1715 kg, cu motor turbo de 240 CP, tracțiune integrală și cutie automată poate fi considerat totuși un rezultat bun.
- Confort de înaltă clasă
- Motor rafinat și silențios
- Spațiu interior foarte generos
- Calitate de fabricație și materiale de top
- Echipare standard peste medie (Highline)
- Cutie DSG precisă și rapidă
- Portbagaj imens
- Așteptam o revoluție la consum
- Meniuri relativ complicate la volanul multifuncțional
Fără nicio exagerare, sistemul de tracțiune integrală 4Motion este excepțional, conferind un comportament neutru și o aderență foarte bună pe zăpadă. La limită, Passat împinge ușor pe roțile față, efectul subvirator fiind diminuat de diferențialul blocabil electronic pe față, după care sistemul Haldex transferă cuplu progresiv spre spate până la 50%. Sistemul ESP intervine progresiv și în niciun moment spatele nu scapă de sub control, lucru crucial pentru un utilizator normal. Poate că sistemul 4Motion bazat pe cuplajul Haldex nu produce spectacol la condus cum este cazul celui Quattro de la Audi, dar în materie de eficiență nu are rival. Passat este plăcut și sigur la condus și datorită direcției care oferă un feddback foarete bun. Cutia DSG cu 7 trepte asigură un flux neîntrerupt de putere, reacționează spontan și știe să retrogradeze la intrarea în viraje. Este evident o soluție mai bună decât cutia automată cu 7 trepte de la Clasa C spre exemplu.
Trenul de rulare standard oferea deja un confort la rulare excepțional, așa cum am putut constata pe versiunea de 140 CP pe care am condus-o cu câteva zile înaintea celei bi-turbo diesel. Cu trenul de rulare adaptiv, lucrurile sunt aproape de perfecțiune chiar dacă diferențele între modul Comfort și Normal nu se simt aproape deloc iar pe modul Sport, doar drumurile mai proaste scot în evidență reglajul mai ferm al amortizoarelor. Însă pe modul Sport se mai întâmplă și alte lucruri: cutia trece în mod Sport, motorul răspune mai spontan și direcția devine mai incisivă.
Passat bifează toate sistemele de asistență care se întâlnesc în segmentele premium de la sistemul de detectare a oboselii, de frânare automată Multi Collision brake, City Emergency Brake până la pilotul automat adaptiv oferite standard la Highline, la care se adaugă farurile LED High, standard la versiunea de 240 CP (1.507 euro la celelalte versiuni Highline). Sistemul de asistare a parcării (laterală și perpendiculară), Lane Assist (cu corecții din direcție și avertizare dacă se iau mâinile de pe volan prea mult timp) și Side Assist sunt opționale. Cu echiparea standard foarte bogată la Highline, Passat 2.0 biTDi 4Mot DSG costă 42.450 euro. Însă îmbunătățirea echipării standard, superioară rivalilor premium, justifică mărirea de preț, pentru că de exemplu doar pilotul automat adaptiv, acum standard, costă la rivali peste 1.000 de euro. Prin comparație, un Mercedes C 220 BlueTec este prețuit la 46.996 euro, iar la echipare echivalentă, diferența față de Passat ajunge la peste 15.000 de euro.
Verdict
Cu un habitaclu confortabil, spațios, excelent calitativ și foarte bine echipat standard, un confort de înaltă clasă și o propulsie rafinată oferite un raport preț/calitate imbatabil, noul Passat este o limuzină premium prin excelență. Iar versiunea de top cu noul biturbo diesel pune clar în umbră rivalii premium.
Date tehnice | VW |
---|---|
Model | Passat 2.0 biTDI 4Mot DSG |
Cilindree (cmc) | 1968 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 240/4000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 500/1750 |
Transmisie | automată, DSG, 7 trepte |
Tracțiune | integrală |
L/l/h (mm) | 4767/1832/1456 |
Ampatament (mm) | 2791 |
Masă proprie/sarcină utilă (kg) | 1715/545 |
Volum portbagaj (l) | 586 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,3 |
Viteza maximă (km/h) | 240 |
Consum u./ex./mixt (l/100 km) | 6,4/4,6/5,3 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | 135 |
Preț (euro cu TVA) | 42.450 |