Toyota democratizează hibridul

Auris este primul model compact de serie care include în gama de motoare o variantă full hibrid. Ca de obicei, Toyota conduce ofensiva electrică.

Aproape că nu mai este ieșită din comun lansarea unui nou model hibrid marca Toyota. Japonezii au fost atât de perseverenți cu această nișă (deocamdată) de motoare neconvenționale, încât nu ar fi de mirare dacă peste câțiva ani profanii vor pune semnul egal între Toyota și hibrid, așa cum este astăzi cazul celebrelor mărci Jeep = jeep, adică orice SUV / 4×4, sau Xerox = xerox, adică orice copiator.

Dar cazul de față este oarecum diferit și reprezintă un punct de referință în dezvoltarea modelelor hibride. Auris HSD este primul model compact, deja existent în multe variante de motorizare, care primește o propulsie hibridă, fără să fie evidente modificări ale mașinii. Este o dovadă incontestabilă a evoluției tehnologiei Hybrid Synergy Drive (Toyota a vândut până acum peste 2,5 milioane de vehicule hibride), care în scurt timp va fi disponibilă pe întreaga gamă europeană Toyota. Global, Toyota va lansa 10 noi modele hibride în 2010, dorind ca în 2020 toate modelele mărcii să aibă o variantă hibridă.

Pentru toți marii constructori generaliști de automobile, segmentul compact definește evoluția și forța de penetrare a mărcii. Tocmai de aceea, Toyota a ales Auris pentru a-i adăuga pe listă versiunea hibrid, odată cu un ușor face lift general. Până acum, port-drapelul hibrid a fost Prius, un model aparte, atât ca design, cât și ca preț, pe care unii l-au cumpărat mai mult pentru a fi altfel decât din rațiuni ecologice sau economice. Dar Auris este gândit din start pentru a deveni primul hibrid democratic, accesibil unui potențial client de segment compact.

Firesc, aici contribuie și politicile ecologice din majoritatea statelor europene, care acordă prime pentru cumpărarea unui hibrid (de exemplu Franța – 2000 euro sau, mai ales, Olanda – 4000 euro). Ca urmare, chiar dacă prețul unui Auris HSD pleacă de la aproximativ 21.000 de euro, după toate aceste avantaje ajunge comparabil cu un model diesel cu transmisie automată.

HSD pe scurt

Motor convențional cu benzină, 1,8 litri VVT-i, motor electric, generator, baterie cu performanțe ridicate, unitatea de control și sistemul de gestiune a fluxului de putere între motorul termic, motorul electric și generator, în funcție de situația existentă – cam așa arată schema simplificată a unui sistem  Hybrid Synergy Drive. Dar măiestria inginerilor de la Toyota se dovedește în soluția găsită pentru a introduce toate aceste elemente (cu excepția bateriei) într-un spațiu limitat de dimensiunile unui model compact. Bateria, plasată pe fundul portbagajului, deși ocupă un volum considerabil, lasă aproape 300 de litri pentru bagaje.
[_newpage_]
Motorul electric, acționat de baterie, funcționează în tandem cu motorul termic, modurile de lucru variind de la asigurarea unei deplasări total electrice (premieră în gama Toyota HSD), trecând la suplimentarea puterii în timpul accelerării, până la recuperarea energiei în timpul frânării (motorul electric acționează aici ca generator, transformând energia cinetică în energie electrică).

Transmisia electrică, variabilă continuu (E-CVT) este controlată printr-un sistem Shift-by-Wire, care utilizează un comutator electric pentru schimbarea modurilor de rulare. În locul clasicului schimbător de viteze, ai la dispoziție un joystick, pe care poți să-l muți în clasicele poziții D sau R (înainte sau înapoi). În plus, are o poziție mai mult decât utilă și care lipsește la majoritatea cutiilor de viteze automate – la nevoie, poziția B îți asigură o frână de motor rezonabilă. Alături, butonul P spune singur ce trebuie să faci la parcare, asigurând o frână direct pe transmisie și fiind dezactivat automat la plecarea de pe loc.

În apropierea schimbătorului ai la dispoziție butoane pentru trei moduri de deplasare – full electric (până la 2 kilometri, cu o viteză maximă de 50 km/h, în funcție de gradul de încărcare al bateriei), ECO (sistemul ia câteva măsuri, cum ar fi optimizarea accelerării sau reducerea aerului condiționat) și Power.

Scump, dar… ieftin

Din punct de vedere al funcționării, Auris reprezintă un mare pas înainte pentru utilizator, mai ales în rulajul urban. Dacă extraurban un consum de 4,5 – 5 litri / 100 km este comparabil cu cel obținut de motoare normale, spectaculos este consumul în aglomerație. Am condus destui kilometri în traficul aglomerat din central Barcelonei, iar consumul nu a depășit 4,5 litri, ceea ce reprezintă aproximativ jumătate, față de un model similar, echipat cu motoare convenționale.

În plus, cei de la Toyota și-au propus ca Auris HSD să fie mai ieftin la întreținere pe un interval de 100.000 de kilometri, comparativ cu orice model diesel compact. La capitolul fiabilitate, exemplul Prius este sugestiv, costul cu garanția reprezentând în medie doar 18% față de costul mediu pentru un model Corolla clasic. Iar Toyota răspunde acum și la întrebările fără răspuns cu ceva timp în urmă, legate de viața bateriei – astăzi avem 5 ani sau 100.000 km garanție, pentru un sistem proiectat să dureze întreaga viață a mașinii.

Ca urmare… așteptăm și noi facilitățile ecologice ale guvernelor locale…

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top