Test drive Toyota RAV4 2.0i/151 CP MultiDrive S 4×4

Toyota RAV4 a fost mașina care a inventat SUV-ul compact, dar cum întâietatea s-a transformat din avantaj în statistică, a patra generație are în față probabil cea mai dificilă perioadă din istorie.

  • Oferta foarte generoasa de spatiu interior
  • transmisie automata CVT confortabila si eficienta
  • Calitate pe alocuri modesta a interiorului
  • renuntarea la o parte din capacitatile in teren greu comparativ cu predecesorul

În ultima perioadă am cam pierdut șirul noilor apariții din domeniul SUV-urilor compacte, semn că ori am îmbătrânit, ori producătorii de automobile văd acest segment drept singura ieșire din labirintul crizei care a cuprins bătrânul continent. Până acum patru-cinci ani Toyota nu avea nici un motiv să își facă griji vis-a-vis de întâietatea pe acest segment, vânzările de RAV4 fiind constant bune, în ciuda unei concurențe din ce în ce mai acerbe. Lucrurile s-au schimbat odată cu lansarea lui Tiguan, mașina care a reușit în primul an de la lansare să îl trimită pe japonez pe poziția secundă, una cu care RAV4 nu era obișnuit. 

Logic, rețeta lui Tiguan a fost în scurt timp emulată de mulți producători și în scurt timp SUV-ul compact s-a transformat într-o compactă cu gardă la sol, iar sistemul de tracțiune integrală a devenit mai degrabă o dotare opțională. În fapt, Toyota poate fi considerat drept trend setter și din acest punct de vedere primul RAV4 fiind oferit (în 1994) în versiuni atât cu tracțiune simplă cât și cu tracțiune integrală. 

Din păcate pentru japonezi ei au încetat să exploreze această latură a lui RAV4 în Europa, acolo unde de-a lungul celor trei generații, au fost oferite doar versiuni cu tracțiune integrală. Concurența europeană nu a ratat însă momentul și a capitalizat masiv pe acest trend de urbanizare a SUV-urilor compacte, iar noile modele lansate ilustrează clar faptul că particula „SUV“ din conceptul SUV-compact a trecut în plan secund.

Toyota se vede un pic în offsaid din acest punct de vedere în condițiile în care japonezii au mizat întotdeauna pe experiența lor în materie de 4×4, un argument care nu mai pare suficient în condițiile actuale de piață. Prin urmare, noul RAV4 se rupe de trecut într-un mod cât se poate de evident chiar din secunda în care intră în raza ta vizuală. Japonezii vor să facă trecerea către un design expresiv, iar noul RAV4 se prezintă cu trăsături stiliste ce promovează o nouă identitate de brand pentru Toyota. Partea frontală, ascuțită într-un mod surprinzător de agresiv, este similară cu ce am văzut pe noul Auris, în timp ce spatele face trecerea de la agresivitate la masivitate. 

Interiorul menține abordarea cu multe linii drepte și muchii ascuțite prezentă la nivelul caroseriei, ca un semn că japonezii au rupt legăturile cu trecutul rotund și masiv ce caracteriza habitaclul vechiului model. Singurul element comun pe care l-am reperat a fost abordarea ergonomiei cu zonele de climatizare și audio separate clar pe câte un strat individual. Mai puțin ideal este modul în care Toyota a abordat capitolul calitatea interiorului, care, deși nu ridică probleme evidente, este sub ce am ajuns să ne așteptăm de la japonezi și sub concurența actuală din topul segmentului. Unde compensează RAV4 aceste neajunsuri este pe banchetă și în portbagaj, acolo unde se clasează fără probleme în primele trei mașini din clasă. 

În stilul caracteristic nipon, Toyota preferă abordarea clară și la obiect a listei de motorizări cu trei unități disponibile, una pe benzină (2,0/151 CP) și două diesel (2,0/124 CP, 2,2/150 CP). Primul test în România cu noul RAV4 l-am petrecut în compania unei configurații să spunem ușor atipică într-un segment în care combinația diesel/transmisie manuală este cea mai căutată și anume motorul pe benzină cuplat unei transmisii automate CVT și tracțiune integrală permanentă. 

Încă de la primii metri parcurși se observă clar munca pe care inginerii niponi au depus-o cu scopul de a-i oferi lui RAV4 o ținută de drum mai dinamică, mai aproape de ideea unei compacte. Reversul medaliei îl vei resimți pe denivelări acolo unde suspensia este sensibil mai rigidă comparabil cu generațiile precedente. Schimbarea priorităților pentru RAV4 este evidentă și prin înlocuirea butonului care bloca diferențialul central cu unul desemnat Sport. Combinația benzină/CVT s-a comportat previzibil, fiind confortabilă și silențioasă, cu limitările dinamice logice raportate la masa mașinii și modul de lucru al transmisiilor cu trepte simulate (consumul urban 11 l/100 km, extraurban 8-9 l/100 km).  

Pe total poate că este o trecere cam abruptă pentru japonez, dar este una cerută de public și una care îl aduce pe RAV4 la un nivel conceptual similar cu cel al liderilor actuali. Dacă noii clienți atrași vor fi mai mulți decât cei care vor pleca regretând schimbarea, asta rămâne de văzut. 

Date tehnice: Toyota
RAV4
Sasiu si caroserie
Motorizare 2.0i
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] /
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4570/1845/1660
Ampatament
Volum portbagaj [l] 547 (1746)
Motor si transmisie
Tip motor 2.0i
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1987
Sistem alimentare injectie directa
Putere max. [kW(CP)/rpm] 111(151)/6200
Cuplu max. [Nm/rpm] 196/4000
Cutie de viteze Automata/CVT
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 180
0-100 km/h [s] 11.5
Consum urban/extra/mixt 9.2/6.1/7.2
Emisii CO2 [g/km] 167

Adaugati comentariu