Toyota Yaris 1.5 I Hybrid Sol Bi-Tone – Electroni cizelați

Toyota Yaris Hybrid

Toyota Yaris a primit un facelift cuprinzător, devenind mai stilată, mai confortabilă și mult mai sigură. Noi ne-am avântat prin trafic alături de singurul model hibrid din clasa mică, Yaris HSD, în echiparea de top, Sol Bi-Tone. Foto: Bogdan Paraschiv.

Au trecut deja șase ani de când a treia generație Yaris a văzut lumina zilei, semn că a sosit timpul pentru un al doilea facelift, după cel din 2014. Japonezii au decis să-i aplice un amplu tratament de întinerire, care să acopere ridurile inerente lăsate de trecerea timpului, iar asta s-a dovedit costisitor: după mai bine de 90 milioane de euro investite în facelift, Yaris își expune mândru cele 900 de piese noi pe care le-a primit. Să nu ne gândim că bestseller-ul gamei Toyota nu merita investiția: anul trecut, creșterea vânzărilor modelului în Europa a fost de 5,3%, depășind pragul de 192.000 unități comercializate. Odată cu faceliftul, niponii au ascuns sub capota mașinii un nou motor, de 1,5 litri care îl înlocuiește pe fostul 1,33 litri, oferind cu 10% mai multă putere și promițând un consum real ameliorat cu până la 12%. Dar pe mine m-a interesat mai mult modelul hibrid, care a reprezentat mai bine de 40% din totalul vânzărilor lui Yaris în Europa, așa că iată-mă față în față cu el.

Toyota Yaris Hybrid

La prima vedere, observ  dispariția zonei negre de plastic din jurul emblemei, pentru că designerii Toyota au decis să simplifice partea frontală a mașinii. Și masca supradimensionată, cu siluetă de catamaran are acum elemente în formă de fagure și finisaj lucios: noul model a căpătat un aer premium, de mini-Lexus. Mă apropii de mașină, iar noua semnătură luminoasă mă salută din farurile cu structură reproiectată. Ochii îmi alunecă spre spate: se opresc să admire noile ornamente negru lucios din partea de jos a ușilor și jantele de 16 inch din aliaj, la fel de noi, dar își continuă drumul spre zona posterioară complet redesenată. Practic, în afară de lunetă, nu s-a mai păstrat nimic de la versiunea anterioară: hayonul și bara de protecție au fost restilizate, iar stopurile au crescut vizibil în dimensiuni, întinzându-se acum pe orizontală și pătrunzând adânc în hayon.
Nici habitaclul nu a scăpat de mâna designerilor, cel mai evident indiciu al proaspătului facelift fiind înlocuirea micului display monocrom din spatele volanului, cu unul TFT color de 4,2 inch și meniu în limba română. Pentru a-i face loc, Toyota a renunțat la cele trei cadrane ale instrumentarului de bord și a păstrat doar două, redistribuind mai judicios între ele informațiile. Am afișat pe noul display diverse informații în cel mai intuitiv mod, folosind tasta multifuncțională de pe spița din dreapta a volanului. Noutatea este că displayul poate figura chiar și fluxul de energie în timp real, astfel că nu mai e nevoie să ”arunci ocheade” ecranului central pentru a verifica nivelul de curent din baterie sau transferul de energie. Și ecranul central revizuit a primit meniuri simplificate, fiind ușor de folosit, dar grafica, rezoluția și promptitudinea nu fac cinste pretențiilor premium ale micuțului hibrid. Materialele, în schimb, sunt de primă mână, iar Toyota a dat dovadă de multă inventivitate, adăugând plastice moi sau plăcute la atingere mai ales în zonele aflate în raza de acțiune a mâinii. Concret, zona frontală a bordului este capitonată cu plastic albastru, foarte moale, butoanele sunt realizate dintr-un plastic fin, iar capitonajele de pe uși sunt și ele moi. Păcat de cotiera atașată scaunului șoferului, care este atât de mică și slab poziționată, încât devine inutilă. Scaunele, în schimb, sunt suficient de confortabile și bine profilate pentru o mașină de clasă mică. Noi sunt și combinațiile cromatice ale interiorului, care de acum se asortează cu nuanța caroseriei.

Toyota Yaris Hybrid
Bordul primește materiale noi, iar display-ul central are meniu simplificat. Între cadranele de bord și-a făcut apariția un nou ecran TFT color, de 4,2 inch.

Hibridul ascunde bateriile sub șezutul banchetei spate, deci nu există diferențe de habitabilitate și spațiu interior față de modelele echipate cu motoare termice. Singura restricționată este libertatea de mișcare a gambelor, care nu se pot deplasa foarte în spate din cauza pachetului de baterii. Portbagajul și-a păstrat volumul de 286 litri, care crește la 950 litri prin rabatarea spătarului banchetei.

Toyota Yaris HybridÎnapoi la volan pentru o plimbare prin oraș. Mă asistă același sistem hibrid, format din motorul pe benzină de 1,5 litri cu 4 cilindri, care funcționează în ciclu Atkinson, așezat în paralel cu motorul electric. Motorul termic este derivat din legendarul propulsor de 1,5 litri care a făcut carieră pe a doua generație Prius, dar a trecut printr-un amplu proces de modernizare, nu mai puțin de 70% din componente fiind optimizate. Rezultatul: eficiența termică a fost ameliorată cu 6%, Yaris Hybrid devenind modelul cu cele mai mici emisii de CO2 din segment: 75 g/km. Refolosirea unui concept de succes a permis japonezilor să păstreze prețul de bază la 16.780 euro, Yaris fiind actualmente cel mai ieftin model full-hibrid de pe piață.

Cifrele sunt roz, dar cum arată realitatea? Pornesc motorul și demarez prin oraș în căutarea răspunsurilor. Primele impresii sunt pozitive: mașina se conduce extrem de ușor, iar sistemul hibrid lucrează chiar și mai silențios decât până acum. Pornirea motorului termic este mai puțin evidentă decât înainte, pentru că vechii suporți de motor au fost înlocuiți cu unii mai elastici, cadrul de sub motor a fost reproiectat, sistemul de admisie a aerului regândit, iar eșapamentul a primit un nou amortizor de sunet. Astfel, vibrațiile și zgomotul sunt bine ținute în frâu, fapt evident mai ales la accelerare. În plus, senzația de automobil premium este accentuată de amortizoarele reglate spre confort. Și mai lăudabil este confortul financiar pe care îl asigură sistemul hibrid: orele de vârf petrecute prin blocajele din București nu au afectat consumul urban, care s-a stabilizat la valoarea de 4,5 l/100 km. Paradoxal, dacă traficul este mai lejer, consumul poate crește la 5,5 l/100 km, explicația fiind că, pentru a ține pasul cu mașinile din față, sistemul hibrid apelează mai des la motorul termic. De aceea, au fost cazuri în care mi-aș fi dorit ca motorul electric să fie ceva mai puternic. De ajuns cu orașul, îmi spun, și scot micuța citadină pe terenuri neprielnice.

Nu sunt multe de reproșat nici aici: sistemul de direcție a devenit mai comunicativ, mai ales pe virajele rapide, pentru că inginerii niponi au eliminat o mare parte din frecările de pe coloana de direcție. În plus, sistemul hibrid de 100 CP accelerează suficient de viguros încât să nu creeze emoții la depășirile din scurt. Din păcate însă, transmisia CVT încă reprezintă o barieră în calea distracției. După 200 km de rulaj extraurban, consumul indicat a fost de 5,4 l/100 km, dar rularea pe autostradă își cere prețul, consumul la 130 km/h ajungând la 8,0 l/100 km. Siguranța este la cote maxime, datorită pachetului complet de asistență Toyota Safety Sense, introdus acum în dotarea standard. Acesta include avertizare, urmată de frânare automată la iminența coliziunii frontale, fază lungă automată, avertizare la părăsirea benzii de rulare și recunoașterea semnelor de circulație.

Toyota Yaris Hybrid

Verdict AutoExpert

După recenta revizuire a lui Yaris, versiunea hibrid a rămas la fel de economică, dar a câștigat o doză bună de rafinament. Zgomotele și vibrațiile sunt mai greu de perceput în habitaclu, iar materialele de calitate deschid poarta spre segmentul premium.  Versiunea de top este scumpă dar în versiunea de bază este cel mai ieftin hibrid de pe piață.
DATE TEHNICE Toyota Yaris
Model1.5 l Hibrid Sol Bi Tone
MOTOR TERMIC
Motor/ nr. cilindri L4, aspirat
Cilindree (cmc)1.497
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)75/4.800
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)111/3.800-4.400
SISTEM HIBRID
Putere maximă combinată100
Transmisiefață
Cutie de vitezeCVT
L/l/h (mm)3.950/1.695/1.510
Ampatament (mm)2510
Volum portbagaj (l)286-950
Masă la gol (kg)1160
Acceleraţie 0-100 km/h (s)11.8
Viteză maximă (km/h)165
Consum mixt (l/100 km)3.3
Emisii CO2 (g/km)75
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s) 5.2
0-100 km/h (s)13.2
0-130 km/h (s)24.4
1 km cu start de pe loc (s)34.9
Reprize
Repriză 70-90 km/h (s)5.1
Repriză 70-120 km/h (s)14.4
Frânare de la 100 km/h
La gol, rece (m)42.8
Consum
În oraș/drum național/autostradă (l)4,54/5,21/8
Consum în test (l/100 km)5.81
Autonomie (km)620
Masă
Masă măsurată (kg)1228
Zgomot interior
la 50 km/h (dBA)57.8
Preț (euro cu TVA)20235

Adaugati comentariu