Va cuceri Tata Nano Europa?

În luna mai a.c. a început comercializarea în India a miniautomobilului Tata Nano. Redactori ai unor reviste auto străine au participat la un test organizat la New Delhi Redactorii revistei L’AutoJournal afirmă că, pe lângă minusurile cunoscute, au înregistrat şi unele surprize plăcute. Contrar părerilor iniţiale, în miniautomobilul Nano de 1.500 de euro încap patru persoane. Chiar şi scaunele sunt de calitate mai bună decât se bănuia pentru acest preţ de vânzare. Portbagajul poate primi 135 litri de bagaje, dar prin rabaterea scaunelor din spate ajunge la un volum de 500 litri. Pentru versiunea europeană prevăzută pentru anul 2011 se aude că Tata studiază o lunetă spate cu deschidere. Un adevărat lux! Pe de altă parte accesul la motor (plasat în spate) este mai complicat. Când demarezi, nu trebuie să fii specialist inginer ca să auzi sunetul caracteristic al unui motor bicilindric plasat în spate. Construit din aluminiu şi având un arbore de echilibrare, acesta oferă o sonoritate asemănătoare unei maşini de tuns gazonul, dar şi multe vibraţii. Cele patru trepte ale cutiei de viteze mecanice se cuplează cu o precizie scăzută datorită unui levier care are cursa cam mare, iar primele două trepte sunt foarte scurte.

Cât despre acceleraţii, maşina nu impresionează deloc: Îţi trebuie 10,1 secunde pentru a pleca de pe loc şi a atinge 60 km/oră, iar pentru a ajunge de la zero la 100 km/ oră sunt necesare 30 secunde de accelerare, timp care unui automobil mediu îi este suficient pentru a parcurge primii 1000 de metri cu plecare de pe loc. Alte caracteristici Puterea motorului este de 35 CP la 5.250 rpm, cuplul motor de 49 Nm de la 2.500 la 4.000 rpm, cilindreea motorului pe benzină este de 624 cmc, transmisia este pe roţile din spate, cutia de viteze manuală are 4 trepte, dimensiunile caroseriei sunt de 3,10 x 1.60 x 1,60 m, volumul portbagajului este de 135 litri, greutatea totală de 635 kg, consumul mixt de 5 litri la 100 km rulaţi, emisia de CO2 de 110 g/km, viteza maximă de 105 km/ oră etc. Şi celelalte performanţe sunt slabe. Maşina îşi leagănă ocupanţii de la un viraj la altul. Nici frânele cu tamburi de pe cele patru roţi şi jantele micuţe nu permit să te bucuri de o securitate prea mare. Pentru a încerca să micşoreze dezechilibrul de greutate (60% pe spate) inginerii au trebuit să folosească nişte soluţii cam ciudate: bateria este dispusă sub scaunul şoferului, roata de rezervă şi gura de umplere a rezervorului sunt dispuse în faţă, astfel că pentru a face plinul trebuie să deschizi capota!2

 Dacă circuli pe şosele degradate, care sunt destul de multe în India, confortul suspensiei este depăşit. Maşina de test era echipată cu o climatizare destul de eficientă, dar numai până la temperatura mediului de 37 grade Celsius. Dacă se doreşte echiparea cu o închidere centralizată, cu geamuri faţă electrice, cu bare în culoarea caroseriei, factura maşinii poate ajunge la 3.000 de euro, preţ fără taxe.Pentru India, la preţul actual de 1500 euro, cu siguranţă că Nano va însemna o mică revoluţie în transporturi, putând fi achiziţionată de o bună parte din populaţie. Dar versiunea europeană a lui Tata Nano ce este planificată să fie comercializată din 2011, va trebui să îndeplinească multe criterii de securitate, aşa că Tata va opera mai multe îmbunătăţiri: echiparea cu un alt motor cu 3 cilindri de circa 60 CP şi cu o cutie de viteze automată, structuri ranforsate pentru caroserie în scopul îndeplinirii normelor europene de securitate la impactul frontal şi dotarea cu mai multe echipamente de securitate (frâne pe discuri, ABS, ESP, airbaguri frontale, centuri de siguranţă pretensionate), trecerea coloanei volanului pe partea stângă etc. După unele calcule simple aceste îmbunătăţiri ar însemna ridicarea preţului de vânzare la aproape 5.000 de euro. La acest preţ credeţi că o va cumpăra cineva din Europa?

Adaugati comentariu