Viitorul anvelopelor în viziunea Michelin

Michelin anvelope Green Tyre

Unul dintre cei mai mari producători de anvelope din lume, Michelin, companie cu uzine și în România, și-a dezvăluit propria viziune în privința viitorului. În ciuda creșterii în dimensiuni, anvelopele vor avea o rezistență mai mică la rulare.

Michelin, companie care are trei uzine în România, două la Zalău și una la Florești, a prezentat în cadrul „International Media Day”, eveniment desfășurat în Italia, la Cuneo, strategia sa de dezvoltare în viitorii ani, perioadă marcată de de schimbări majore în întreaga industrie auto.

Conform oficialilor Michelin în ultimii ani s-au evidențiat patru direcții majore de dezvoltare în domeniul anvelopelor. Prima dintre acestea este creșterea în dimensiuni, o tendință generată atât de majorarea masei vehiculelor – în special a celor electrice – cât și de dimensiunile crescute ale sistemelor de frânare și de preferințele clienților în materie de design. Luând ca exemplu modelul Renault Scenic se observă că, în timp ce prima generație a acestuia, din 1996, utiliza anvelope de 14 – 15 inch, cea din 2022 avea în dotare cauciucuri de până la 21 de inch.

În acest context, industria producătoare de anvelope are de-a face cu un paradox. Pe măsură ce anvelopele devin tot mai mari mari, producătorii trebuie să găsească soluții de a le face mai ușoare pentru a reduce impactul asupra mediului și consumul de energie. Și asta fără a afecta performanțele. Lucrând deja de ani buni la soluționarea paradoxului, cei de la Michelin au dezvoltat deja anvelope care utilizează o cantitate mai redusă de materii prime, au o eficiență și o rezistență la rulare mai bune, fapt ce duce la o scădere a consumului de energie (carburant). Mai mult chiar, Cyrille Roget, cel care supervizează inovațiile în cadrul companiei franceze susține că eficiența energetică a cauciucurilor mărcii va fi îmbunătățită cu încă 10% până în 2030 menținându-și totodată angajamentul de a utiliza materiale durabile în proporție de 100% în anvelope la nivelul anului 2050.

Deja, reducerea rezistenței la rulare a produselor Michelin a permis economii de 3,4 miliarde de litri de combustibil pe durata de viață a anvelopelor în 2021, prevenind astfel eliberarea în atmosferă a 8,7 milioane de tone de CO2.

O altă tendință importantă în piața anvelopelor este utilizarea tot mai intensă a anvelopelor „all-season”. În ciuda faptului că acest tip de anvelope a fost evitat de mulți posesori europeni de mașini în anii anteriori, aceștia considerându-le un compromis între cele de vară și cele de iarnă, în ultima perioadă se remarcă o cerere tot mai mare. Indusă de creșterea prețului anvelopelor, de încălzirea globală și comoditate, dar și de performanțele tot mai bune atât pe un asfalt uscat cât și pe unul umed sau chiar acoperit cu zăpadă, cererea pentru anvelopele all-season s-a multiplicat de trei ori în ultimii ani, iar Michelin anticipează o creștere anuală a segmentului cu peste 11% în următorii cinci ani. Dacă în 2015, în Europa erau comercializate doar 14 milioane de cauciucuri all-season, în 2018 numărul acestora creștea la 25 de milioane, în 2020 la 31 de milioane, pentru ca în 2022 să fie depășit pragul de 44 de milioane.

A treia tendință și cea care va schimba întreaga industrie este electrificarea vehiculelor. Odată cu dezvoltarea mașinilor electrice producătorii de anvelope trebuie să găsească soluții de a susține schimbările majore din industria auto. Conform lui Bruno de Feraudy, vicepreședinte Michelin, pentru o performanță bună anvelopele pentru vehicule electrice trebuie să aibă patru calități esențiale, începând cu menținerea longevității în ciuda cuplului mai mare care uzează cauciucul, trecând prin reducerea rezistenței la rulare (factor care majorează autonomia) și creșterea capacității de încărcare pentru a suporta greutatea suplimentară a bateriilor, și încheind cu reducerea zgomotului care, în cazul mașinilor electrice, este produs în procent de 70% de rulare, nu de motor.

Oficialii Michelin au evidențiat faptul că marca are deja anvelope pregătite pentru vehiculele electrice, acestea asigurând o autonomie crescută grație reducerii rezistenței la rulare, dar și o capacitate de încărcare care permite o creștere a greutății cu 300 kg fără a fi necesară majorarea dimensiunilor. În plus, pentru a reduce zgomotul generat de anvelope, Michelin a dezvoltat o spumă specială care se lipește în interiorul acestora. Toate acestea au făcut ca Michelin să dețină o cotă de piață de trei ori mai mare în privința livrărilor către producătorii de mașini electrice decât în cea a furnizării de cauciucuri pentru companiile care asamblează mașini cu motoare termice.

Cea de-a patra tendință, legată strâns de a treia, este decarbonizarea. În acest domeniu Michelin și-a propus, pe deoparte, realizarea anvelopelor din materiale sustenabile și colectarea celor uzate, dar și modernizarea radicală a uzinelor sale.

Dacă în cazul anvelopelor, utilizarea de materiale reciclate de la anvelope uzate sau alte produse scoase din uz și înlocuirea materiilor prime greu de procurat sau poluante cu unele bio este rețeta către succes, în privința uzinelor lucrurile sunt ceva mai complicate. În acest domeniu Michelin se poate lăuda cu soluții tehnice care plasează uzinele sale în zona trecerii de la Industria 3.0 la 4.0, asta însemnând nu doar automatizare și robotizare, ci și utilizarea inteligenței artificiale, a roboților conectați și a bazelor de date comune. Uzina din Cuneo de exemplu, cea mai mare fabrică de anvelope din Europa Occidentală, nu doar că are multe sectoare în care roboții realizează muncile dificile, dar aceștia sunt conectați la servere și baze de date care îi ajută să funcționeze în colaborare.

Desigur, pentru majoritatea celor care se gândesc cât de poluantă poate fi o uzină de anvelope, problema emisiilor generate de acestea este factorul cel mai important. În acest domeniu cei de la Michelin se mândresc cu realizările lor, având în același timp planuri mărețe. Astfel, transformarea uzinelor va continua, până în 2030 ajungându-se la o reducere cu 37% a consumului de energie și cu 50% a emisiilor de CO2 față de 2010. Raportat la 2019 de această dată, deșeurile generate de uzine se vor reduce, tot până în 2030, cu 25%, iar apa consumată cu 33%.

Printre roboții uzinei Michelin din Cuneo

Un exemplu în domeniul modernizării uzinelor Michelin din întreaga lume, inclusiv ale celor din România, este noul proces tehnologic al fabricii din Cuneo. Prima uzină de anvelope din Italia, în funcțiune încă din 1963, aceasta are în prezent peste 2.200 de angajați. Conform lui Simone Rossi, directorul uzinei, aici sunt produse anual circa 13 milioane de anvelope cu dimensiuni cuprinse între 15 și 32 de inchi. Din acest total, 1,5 milioane sunt anvelope cu sistem de reducere a zgomotului.

Dacă în 2011, 54% din totalul cauciucurilor produse aici erau de 15 inchi, iar 42% de 16 inchi, în 2021 cele de 15 inchi reprezentau doar 19%, iar cele de 16 inchi nu mai mult de 36%. În schimb, procentul celor de 17 inchi a urcat la 26%, iar cel de 19 inchi la 10%.

Circa 80% dintre anvelopele produse anual de uzina din Cuneo au ca destinație piețele din Europa, 33% mergând către producătorii de mașini, iar restul de 67% către piața anvelopelor de înlocuire.

Începând din 2019, transportul anvelopelor de la un post de prelucrare la altul este realizat cu AGV-uri, iar până în 2022 întregul proces de vulcanizare a devenit electric. Tot Cuneo este, deocamdată, singura fabrică Michelin care realizează anvelope cu sistem care reduce a zgomotului de rulare cu 20%.

Chiar mai interesant, dincolo de sistemul automatizat de transport și producție și de roboții care comunică între ei (Industria 4.0), fabrica italiană deține un sistem computerizat de verificare – denumit IRIS – care validează o mare parte dintre produsele uzinei. Simone Rossi susține că în 2024, circa 60% dintre anvelopele Michelin vor fi validate cu ajutorul unui sistem chiar mai performant, IRIS 2.

Deși nu se ridică încă la volumul producție și standardele facilității din Cuneo, uzinele Michelin din România se află și ele în plin proces de modernizare. Compania investește atât la cele două uzine de cord și anvelope din Zalău, cât și la cea din Florești, unde, în total, are peste 4.000 de angajați.

La Zalău, uzină fondată în 1977 și preluată de Michelin în 2001, sunt produse anvelope sub mărcile BF Goodrich, Taurus, Riken, Tigar şi Orium – toate aparținând grupului Michelin, iar la Florești sunt realizate anvelope Kleber și BF Goodrich.

În 2021, la împlinirea a zece ani în România, compania franceză a marcat producerea a 80 de milioane de anvelope și 500.000 tone de cord metalic în uzinele sale locale

Tot în România, la București, Michelin deține o rețea comercială şi un centru de servicii partajate, din 2018 capitala României devenind centru de coordonare a regiunii Europa Centrală care include 20 țări.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top