Viitorul diviziei “i”: propulsia electrică și conducerea autonomă

Electrificarea modelelor din gama BMW a determinat sub-brandul “i” să împingă limitele tehnologice și mai departe, așa cum explică șeful diviziei, Robert Erlinger.

Rularea autonomă și propulsia electrificată: iată dubla provocare pe care o așteaptă cu fruntea sus în următorii ani divizia „i” de la BMW. În prim plan: apariția acumulatorilor cu electroliți solizi, un mare salt calitativ față de cele Li-ion actuale.


AutoExpert: Va putea propulsia electrificată să constituie o alternativă viabilă la motorul diesel pe termen mediu și lung?

Robert Erlinger: Conform estimărilor noastre, până în 2025, propulsia electrificată va acoperi 15-25% din vânzările noastre la nivel global, așa cum a spus cu mai multe ocazii și directorul general BMW, Harald Kruger. Prin modele electrificate înțelegem atât versiuni electrice, cât și PHEV.

AEx.: Cum va evolua autonomia autovehiculelor electrice?

R.E: Dacă progresul pe care îl așteptăm se va confirma, atunci autonomia autovehiculelor electrice se va dubla în următorul deceniu. Asta înseamnă că modelele electrice vor fi capabile să parcurgă distanțe de 700 km cu emisii zero, cu o singură alimentare, conform ciclului de testare WLTP. Hibridele plug-in vor putea parcurge chiar și 100 km fără activarea motorului termic.

AEx.: Astăzi, autonomia este puternic influențată de utilizarea unor sisteme precum aerul condiționat. Se va schimba situația pe viitor?

R.E: În valoare absolută, consumatori importanți de la bord vor absorbi la fel de multă energie și peste 10 ani. Dar, odată cu creșterea performanțelor bateriei, va scădea procentual impactul lor asupra autonomiei.

AEx.: Din punct de vedere tehnologic și al materialelor, bateriile se află într-un
moment de cotitură. Când intenționați să introduceți bateriile solid-state?

R.E: Ne putem aștepta ca bateriile cu electroliți în stare solidă să echipeze modelele de serie electrificate începând cu anul 2025.

AEx.: Având în vedere electrificarea progresivă a modelelor convenționale BMW, care va fi în viitor rolul diviziei „i”?

R.E: Sloganul „Born Electric” devine calea pe care vor păși toate modelele gamei BMW. De aceea, divizia „i”, care inclusiv astăzi se concentrează pe dezvoltarea tehnologiilor viitorului, va trece la pasul următor: combinarea propulsiei electrice cu conducerea autonomă. După cum știți, primul produs care va sintetiza această simbioză electric-autonom va fi iNext care, momentan, este prezentat doar sub formă de concept, dar care va intra în producție în 2021. Pe scurt, BMW i își va asuma rolul de incubator al celor mai avan
sate tehnologii care vor apărea ulterior pe toate mărcile grupului.

AEx: BMW și-a vândut pachetul de acțiuni pe care îl avea la furnizorul SGL Carbon. Veți continua să utilizați materialele compozite?

R.E: Răspunsul este, clar, da: în special pe modelul BMW iNext, fibra de carbon va continua să joace un rol substanțial.

AEx: Ce obstacole stau în calea conducerii autonome de nivel minim 3?

R.E: În 2021, când vom lansa iNext, acesta va îngloba o gamă de soluții de conducere autonomă de nivel 3, 4 și 5. Înainte de asta, însă, va trebui să depășim o serie de obstacole: mașinile vor trebui să fie complet conectate la o rețea 5G de 10 Gb, care va trebui să fie extrem de răspândită, apoi să se poată baza pe hărți multi-layer foarte detaliate, împrospătate în timp real, și pe senzori fiabili indiferent de condiții, capabili să schimbe informații între ei.

AEx.: Cât de departe va ajunge inteligența artificială și cum va interacționa cu șoferul?

R.E: Automatizarea conducerii va oferi noi oportunități pentru amenajarea habitaclului și regândirea sistemului de infotainment: dialogul cu acesta va crește exponențial, iar noi va trebui să-l integrăm cât mai ușor în viața cotidiană a șoferului. Iar asta se va întâmpla progresiv, într-un mod intuitiv și inteligent.

AEx.: După ce ați adus grupul FCA în colaborarea pe care o aveți cu Intel și Mobileye, mai căutați un al treilea partener din domeniul auto?

R.E: Da. În timp ce controlul dinamicii vehiculelor nu necesită expertiză externă, oricare alt aspect al conducerii autonome va fi împărtășit cu alți producători.

Adaugati comentariu