Viață – un cuvânt căruia XC60 îi dă mai multe valențe. Siguranța că vei ajunge cu bine, indiferent cât de îndepărtată este destinația. Plăcerea de a călători, indiferent de vreme, de rută, de locul ales în mașină. Bucuria de a trăi toate experiențele împreună cu familia. Asta simți când scoți toți cei 4,7 m ai suedezului la pădure, alături de cei apropiați. Foto: Adrian Cobzașu
Ai zice că e doar un vehicul de familie. Însă, după un weekend pe care l-am petrecut cu el, te-aș contrazice. Volvo XC60 ajunge repede să facă parte din familie. Cumva, îți intră pe sub piele. Te bucură când îți este aproape. Te face să ieși la balcon și să-ți savurezi cafeaua uitându-te la el, în parcare. E stilat. E simplu. O simplitate tipic suedeză, care nu te sufocă, dar care nu-ți produce indiferență. Un sentiment de „acasă“, care se împlinește doar când e împărtășit cu familia.
Deci, am scos fetele la aer curat, ca să verific dacă impresia e doar a șoferului sau toată lumea simte la fel. Am luat cu încredere în piept forfota de dimineață a orașului, căutând calea spre libertate. Un calvar când e străbătut între casă și serviciu, o mică plăcere când știi că, la capătul lui, te așteaptă o oază de fericire. Plăcere la care suedezul contribuie cu ale sale suspensii adaptive pneumatice – care anulează dezavantajele jantelor de top, de 21 de inchi – filtrând eficient orice denivelare din București. Sigur, jantele standard, de 17 inchi, sunt mult mai potrivite pentru șoferii comozi, dar cele mari „se pupă“ excelent cu exteriorul dinamic și adaugă un control mai bun pe viraje.
La plimbare prin oraș
Și mai e ceva, sistemul stop/start excepțional de rafinat, fără vibrații când pornește motorul la semafor, induce o senzație aproape ireală, mai ales pentru un diesel. Meritul aparține sistemului mild hybrid la 48 V, al cărui motoraș electric de 14 CP pune în mișcare prompt și fără smucituri vilbrochenul. Iar când eliberezi accelerația, se transformă în generator și încarcă o baterie de 0,44 kWh aflată în portbagaj, lângă roata de rezervă. Apoi, redevine motor și, folosind curentul stocat în baterie, ușurează munca dieselului. Suedezii spun că scade consumul cu 3–6%, în funcție de rută. Eu pot să confirm că autonomia indicată cu rezervorul plin sare de 1000 km și că, după traseul din Micul Paris, computerul de bord afișa o medie de 8,0 l/100 km. Și mai pot confirma că Teodora a fost mai răbdătoare decât oricând, pusă la adăpost de zgomote și înconjurată de spătarul profilat al banchetei.
Iar eu mă declar încântat de unghiul întunecat de numai 106°, care asigură o vizibilitate excelentă în toate direcțiile. În special spre spate, unde luneta înaltă mi-a permis să observ mai toate obstacolele la manevrele cu viteză mică. Firește, o armată de senzori te ghidează, deci poți parca și fără a privi prin lunetă. Trebuie doar să supraveghezi distanța față de bordură în oglinda din dreapta. Atât. Unde mai pui că, pentru 650 de euro, poți achiziționa sistemul panoramic cu patru camere video, Bird Eye View.
Consum mic și pe drum național
Gata cu orașul, verde la distracție! DN1, cu ale sale limite de viteză, cere doar 6,7 l/100 km pentru a deplasa cele două tone ale mașinii. Un preț mic, care scade dacă mergi și mai cumpătat – numai 4,9 l/100 km la viteză constantă de 90 km/h. Pot schimba manual treptele din maneta schimbătorului, dar nu e cazul. Cutia automată cu opt rapoarte știe bine ce are de făcut. E drept, sunt momente când mai treci din modul Normal în Dynamic, și-ți mai vine să retrogradezi câte o treaptă manual, ca să simți toți cei 197 CP. Să simți că nu ești doar cap de familie ocrotitor, ci și holtei numa’ bun de atacat virajele „Schumi style“.
Dar, în general, nu te poți plânge de vreo latență a cutiei, care „îți învață“ comportamentul și schimbă în consecință. Deci e suficient să culci accelerația de două ori, iar cutia intră într-un mod dinamic și „trage“ mai mult de trepte. Iar când nu te grăbești, aproape că nu simți schimbarea treptelor. Iar până aici, nu m-am grăbit, deci fetele savurează rularea relaxată și silențioasă. Parcă prea relaxată. Așadar, folosindu-mă de virajele din apropierea destinației, decid să măresc tempoul. Nici vorbă să le sperii, pentru că suedezul răspunde cu naturalețe când este cravașat.
Suspensia pneumatică reglează individual răspunsul pe fiecare roată și aproape că anulează ruliul, ajutată de anvelopele cu talon mic. SUV-ul devine rigid și manevrabil, singura limitare fiind dată de inerția celor două tone. Dar mă simt în permanență stăpân pe situație, pentru că mașina rămâne mereu previzibilă. Chiar și când intră ESP-ul, o face progresiv. Direcția este lungă și foarte asistată, iar asta transformă înlănțuirea de viraje mai degrabă într-un vals decât într-un hard rock.
XC60 face parte din familie
Gata! Spectacolul s-a terminat, pajiștea ne așteaptă. XC60 își coboară suspensia, pentru a o ajuta pe Teodora să scoată totul din portbagaj. Doinița întinde pledul, iar eu fac ce-ar trebui să facă orice cap de familie – le urmăresc cu interes, explicându-le părintește unde greșesc. Sub ocrotitoarea-mi oblăduire, totul decurge ca uns. Mă simt bine, savurez liniștea, dar remarc că am rămas singur.
➡ Poți accesa pagina lui XC60 apăsând aici! 💡
Fetele au „evadat“ în mașină. Pare-se că preferă calitatea suedeză, altminteri nu le-aș fi văzut cu degetele pe suprafețele fine și moi. Toate plasticele sunt plăcute la atingere, semn că nu s-a făcut nicio economie. Au la dispoziție patru mufe USB-C și încărcare wireless, iar sistemul premium Harman/Kardon, cu boxe inclusiv în plafon, le mângâie simțurile. Vine la pachet cu plafonul panoramic, cu climatizarea automată pe patru zone și cu sistemul de monitorizare a calității aerului, în pachetul Lounge, pentru 3450 de euro.
Bine că le-am adus la capătul lumii, într-o zonă fără semnal, în care nu puteau accesa nou instalatele servicii Google de pe sistemul multimedia al lui XC60. Nici telefoanele n-au semnal aici. Ești rupt de realitate. Deci, te poți juca doar „old school“ – arunci mingea, sari coarda, joci șah. Apoi, repeți. Toată ziua, până când simți că s-au încărcat complet bateriile și sunt gata de descărcarea lentă din cursul săptămânii următoare.
Viața, concentrată într-un SUV de familie
Seara, ghidați de luminile full-LED disponibile standard, reluăm traseul în sens invers, dar, în locul localităților, prefer autostrada. Cu prețul a 7,3 l/100 km, ajungem mai repede, în liniștea care ne înconjoară chiar și la 130 km/h.
Viață. Un termen pe care Volvo XC60 nu ți-l poate explica, dar ți-l poate demonstra. Poți fi sigur că ajungi cu bine la destinație. Poți trăi experiențe emoționante la volan și în jurul mașinii. Cert e un lucru, că suedezul concentrează esența cuvântului „viață“ în fiecare dintre cei 4,7 m lungime pe care-i are!
Date tehnice și măsurători
Galerie foto Volvo XC60