Vorba lui Mikko [interviu cu Mikko Hirvonen]

Omul momentului pentru Ford în WRC, Mikko Hirvonen, cel care împarte prima poziție a clasamentului Campionatului Mondial împreună cu Sebastien Loeb, a avut amabilitatea de a purta o discuție amicală cu noi, despre raliuri și nu numai.

AutoExpert: Cum arată viața unui pilot de WRC dincolo de mediatizarea celor câteva sute de km ale unui raliu?
   Mikko Hirvonen: Călătoresc foarte mult și-mi petrec cea mai mare parte a timpului împreună cu cei doi băieți ai mei; ne jucăm și petrecem clipe cât mai agreabile împreună.

AEx: Care sunt prioritățile unui pilot de raliuri din Campionatul Mondial în timpul liber? Și ce înseamnă, concret, timp liber la acest nivel?
M.H.: În general călătoresc în jur de 240 de zile într-un an calendaristic, deci prioritatea mea principală când ajung acasă sunt copiii mei. De cele mai multe ori reprezintă varianta perfectă de relaxare și de distragere a atenției de la lumea raliurilor.

AEx: Care sunt metodele prin care treci peste momentele mai puțin reușite, sau de care nu ești foarte mulțumit în sinea ta?
M.H.: Întotdeauna analizez tot ceea ce fac și încerc să înțeleg exact circumstanțele fiecărui moment în parte, ca mai apoi să pot trece cât mai repede peste cele întâmplate și să las grijile deoparte.

AEx: Care este automobilul din actuala gamă Ford cu care se identifică cel mai bine Mikko Hirvonen?
M.H.: Sunt posesorul unui Ford S-Max de care sunt foarte mulțumit. Este automobilul perfect pentru mine deoarece am nevoie de foarte mult spațiu pentru bagaje.

AEx: Cum percepi schimbările petrecute în ultimul timp în WRC? Exceptând problema costurilor implicate, nu consideri că s-a făcut un pas înapoi?
M.H.: Nu! Cu siguranță, nu! După opinia mea, schimbările au fost binevenite și îmi plac foarte mult. Oamenii apreciază aspectul și sunetul noii generații de automobile cu specificație WRC, iar dacă privești desfășurarea competiției de anul acesta, vei observa că lupta a fost strânsă până la finalul fiecărei etape în parte. Mașinile sunt mai dificil de condus și te implică mai mult, dar în același timp îți asigură și o doză mai puternică din ceea ce înseamnă plăcerea pură a pilotajului. 

AEx: Dacă ai părăsi WRC-ul și te-ai reorienta spre alt tip de competiție automobilistică, unde crezi că te-ai adapta cel mai bine?
M.H.: Nu mi-am pus încă problema, dar e clar că aș avea nevoie de o provocare adevărată. Poate o competiție în care să particip la volanul unui automobil istoric, de colecție.

AEx: Care sunt sfaturile pe care le-ai da, ținând cont de experiența ta, șoferilor din traficul zilnic? Care crezi că sunt greșelile cele mai importante pe care le fac mulți?
M.H.: Eu cred că cel mai important lucru pe care trebuie să-l facă un șofer în traficul zilnic este să-și păstreze calmul, indiferent de situația întâlnită. Să fie stăpân pe el și să fie foarte atent.

AEx: După ce ai simțit toate implicațiile vieții de pilot, crezi că ai reuși să faci față presiunii de a fi tată de pilot?
M.H.: Băieții mei vor avea mână liberă să aleagă ce vor face în viață. Nu i-aș împinge niciodată să devină piloți împotriva dorinței lor, cum nici nu m-aș împotrivi. Deci orice vor alege să facă, vor avea parte de suportul meu 100%. 

AEx: Dacă ai fi putut opta, ai fi renunțat la cariera ta în WRC pentru un sezon alergat la Grupa B, la cel mai înalt nivel?
M.H.: Nu! Cu siguranță nu!

AEx: Ce ai prefera pentru utilizarea zilnică: tracțiune, propulsie sau tracțiune integrală?
M.H.: Optez pentru tracțiunea integrală. În condiții normale de aderență, diferențele dintre cele trei tipuri nu sunt chiar atât de mari, dar odată cu scăderea aderenței, tracțiunea integrală este cea mai bună alegere pe care o poți face.

AEx: Fă-ne o scurtă prezentare a garajului tău de acasă.
M.H.: Iubesc mașinile vechi! Am în garaj mai multe Ford-uri Escort, dintre care unul BDA. Mai multe Ford Anglia și Cortina. De asemenea, am și câteva modele americane vechi.

AEx: În afară de pilotaj, ce alte hobby-uri mai ai?
M.H.: Cel mai mult îmi place să restaurez automobile de colecție. De asemenea, fac mult sport în timpul liber: box, hokey pe gheață, fotbal, merg cu caiacul și în general orice mă ține în formă și îmi captează atenția.

AEx: Fă-ne o scurtă trecere în revistă a tuturor automobilelor la bordul cărora ai concurat până acum în raliuri.
M.H.: E o listă mult prea lungă. În mare, pot spune că am avut ocazia să concurez cu foarte multe modele, de la Ford Escort cu propulsie spate, până la actualul Ford Fiesta RS WRC.

AEx: Cum crezi că poate fi crescută popularitatea automobilismului sportiv intr-o țară in care sumele de bani implicate in acest sport sunt modeste?
M.H.: Mediatizarea oferită de televiziuni și de Internet o consider esențială. Este de altfel motivul pentru care popularitatea multor ramuri ale motorsportului la nivel mondial a crescut în ultimul timp.

AEx: Povestește-ne un moment din cariera ta pe care îl consideri de cumpănă.
M.H.: Fără alte comentarii, pierderea titlului de campion mondial în fața lui Sebastian Loeb în 2009. La un singur punct diferență.

AEx: Alege un pilot de raliuri, din toate timpurile, în dreapta căruia ți-ar plăcea să concurezi, ca navigator.
M.H.: Markku Alen. A avut o carieră cu adevărat fantastică, iar eu am avut șansa să ascult multe din poveștile și experiențele lui. Ar fi cu adevărat o experiență la un alt nivel.

AEx: Dacă ai fi nevoit să renunți la pilotaj și la lumea raliurilor, care crezi că ar fi domeniul care ți-ar stârni cel mai tare interesul?
M.H.: Mi-ar plăcea să petrec mai mult timp acasă, cu familia. Îmi place foarte mult să restaurez mașini vechi, de colecție, așa că cel mai probabil asta ar fi una dintre activitățile pe care mi-ar plăcea cel mai mult să le fac. Dar să stau departe de lumea raliurilor ar fi o renunțare foarte mare într-adevăr…

AEx: Cum vede Mikko Hirvonen, un om obișnuit cu sunetul superb al motoarelor de competiție, evoluția automobilelor electrice la nivel mondial?
M.H.: Am avut ocazia până acum să conduc mai multe astfel de modele. Am condus chiar la Raliul Germaniei de anul acesta unul și pot spune că a fost mai rapid decât mă așteptam. Cu avansul tehnologic din zilele noastre, nici nu mai e de mirare că devin din ce în ce mai bune. 

AEx: Ce melodie ai alege pentru a fi folosită drept fundal sonor pentru un scurt filmuleț al carierei tale de până acum.
M.H.: Highway to Hell – AC/DC.
 

Radu Gurămultă

Adaugati comentariu