Oficial: PSA a cumpărat Opel pentru 2,2 miliarde euro

opel-psa

Grupul francez PSA Peugeot-Citroen a ajuns la un acord cu GM pentru preluarea mărcilor Opel și Vauhxhall. Tranzacția evaluată la 2,2 miliarde de euro va da naștere celui de-al doilea grup auto ca mărime pe piața din Europa.

PSA va plăti 1,3 miliarde euro pentru brandurile Opel/Vauhxall. Restul de 900 milioane de euro sunt destinați achiziției diviziei financiare Opel, care ulterior tranzacției va intra într-un joint-venture cu banca franceză BNP Parisbas.

Intrarea Opel în portofoliul PSA Peugeot-Citroen va genera economii estimate la 1,7 miliarde de euro în următorii zece ani, grație împărțirii costurilor de dezvoltare, producție și achiziție de componente.

GM, care deține Opel de aproape nouă decenii, rupe legăturile cu marca germană după ce aceasta a generat pierderi de 9 miliarde dolari din 2009 până în prezent. Opel a pierdut 257 milioane de dolari în 2016 și 813 milioane de dolari în 2015. În 2009, după falimentul GM, Opel s-a aflat la un pas de a fi vândut. Tranzacția nu a mai avut loc, iar americanii au preferat să investească în continuare în Opel și chiar să retragă ulterior marca Chevrolet de pe piața din Europa, în 2015.

Interesant este că PSA nu va prelua și fondurile de pensii Opel existente, care vor fi administrate în continuare de GM, ci doar anumite planuri de compensații financiare minore pentru care grupul american va plăti PSA 3 miliarde euro.

În schimb, PSA va achita aproximativ 1,13 miliarde în bani lichizi pentru marca Opel plus tranșa care-i revine din achiziția diviziei financiare Opel, restul fiind acoperit de BNP Paribas, alte 650 milioane urmând să fie finanțate prin oferirea de garanții sub formă de acțiuni PSA către GM, acțiuni ce pot fi vândute, însă, doar după cinci ani.

Compania rezultată din preluarea Opel de către PSA va deveni al doilea grup auto din Europa, cu o cotă de piață importantă, de peste 16%. Doar VW ar deține mai mult din piața europeană, cu 24 de procente (3,5 milioane mașini). În prezent, PSA are o cotă de piață de 9,5%, iar Opel de 6,7%. În 2016, vânzările Opel au contabilizat 996.895 de mașini, în timp ce grupul PSA Peugeot Citroen a comercializat 1.472.927 automobile. La nivel global, PSA a livrat 3,5 milioane de unități.

GM și PSA nu se află la prima colaborare. În 2012, cele două grupuri au anunțat un schimb de acțiuni, în urma căruia General Motors a achiziționat 7% din PSA, în urma unei majorări de capital a companiei franceze, estimată la 1 miliard de euro. Un an mai târziu, GM a vândut acțiunile, fără a renunța și la înțelegerea privind dezvoltarea de platforme comune și la crearea unui program comun de achiziții de componente. Acest program își arată deja primele roade chiar înainte ca PSA să cumpere Opel, noul SUV de clasă mică Crossland X, prezentat în acest an, fiind primul model construit integral pe o platformă PSA, cu motoare PSA, într-o fabrică PSA. Un SUV mai mare de segment C, numit Opel Grandland X, bazat pe Peugeot 3008, va urma în toamnă.

Carlos Tavares, ex-Renault, șeful actual PSA va continua și la Opel programul de succes de reducere a costurilor, a numărului de angajați și de modele redundante și neprofitabile. PSA Peugeot-Citroen a ajuns, după sosirea lui Tavares, de la pierderi considerabile la un profit de 2,7 miliarde de euro în 2016.

 Top 10 mărci în EuropaNr. unități vândute în Europa în 2016
1Volkswagen1.720.829
2Renault1.100.880
3Ford1.043.295
4Opel996.895
5Peugeot865.374
6Mercedes839.779
7Audi830.956
8BMW821.525
9Fiat746.126
10Skoda663.23
13Citroen541.047
 Top 10 grupuri în EuropaNumăr unități vândute în Europa în 2016
1Grupul VW3.641.012
2Renault-Nissan-Dacia2.073.041
3PSA (Peugeot, Citroen, DS)1.472.927
4Ford1.043.295
5Grupul BMW1.030.734
6Opel Group996.895
7Grupul FCA (Fiat, Jeep)992.712
8Daimler945.074
9Hyundai-Kia940.712
10Toyota (cu Lexus)651.199

Adaugati comentariu