Taxa auto 2016: APIA se opune eliminării timbrului de mediu

verificarea masinii rulate la targ

Taxa auto 2016 devine motiv de dispută. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) se opune hotărârii Camerei Deputaților de a elimina timbrul de mediu.

Proiectul de lege de relaxare a fiscalitatii / birocratiei prin eliminarea unui numar important de taxe, respectiv PL-x 473 / 2016, printre care si Timbrul de Mediu (OUG 9/2013), a fost avizat favorabil astazi in Comisia de buget, finante si banci a Camerei Deputatilor.

APIA respinge, insa, vehement initiativa legislativa si sustine ca eliminarea Timbrului de Mediu (OUG 9/3013) va genera grave efecte negative si imediate pe multiple paliere ale societatii si economiei romanesti.

Potrivit APIA, eliminarea Timbrului de Mediu va afea efecte negative pe termen imediat si mediu:

 Cresterea numarului de autovehicule vechi, poluante, fara unele echipamente de siguranta in circulatie in parcul auto national – de retinut ca, in conformitate cu studiile realizate la nivelul UE, Romania este pe locul 2 in UE in ceea ce priveste numarul deceselor rezultate din accidente rutiere !

 Cresterea considerabila (ca si rezultanta a celor de mai sus) a nivelului de poluare atmosferica, in conditiile in care Romania se afla in procedura de pre-infringement pentru depasirea pragurilor de emisii de particule (PM10) in unele orase din tara, cu efecte negative evidente asupra gradului de sanatate publica (nivelul maxim al emisiilor de particule in cazul autoturismelor echipate cu motoare diesel Euro4 este de 5 ori mai mare decat al celor Euro6 si de 3 ori mai mare in cazul oxizilor de azot, ambele favorizand aparitia unor probleme de sanatate precum cancerul, conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii); Tot conform studiilor europene (Agentia Europeana de Mediu) se estimeaza ca, in anul 2012 in Romania, au fost zeci de mii de decese premature datorita emisiilor poluante provenite de la autovehicule.

 Diminuarea incasarilor la Bugetul de Stat (TVA, impozit profit, impozite angajati), ca urmare a scaderii vanzarilor de autovehicule noi (estimam o scaderea a vanzarilor de cca. 30%).

 Disponibilizarea unui numar de cateva mii de angajati din industria constructoare de automobile si din sectorul distributiei de autovehicule, ceea ce va genera cheltuieli de la Bugetul de Stat cu indemnizatiile de somaj ale persoanelor disponibilizate, dar si scaderi ale veniturilor la bugetul asigurarilor sociale ca urmare a diminuarii masei salariale.

 Cresterea varstei medii a parcului auto national (Romania va deveni al doilea „cimitir de masini vechi” al Europei, dupa Polonia) si anularea eforturilor financiare de curatare a parcului realizate in ultimii 11 ani prin Programul „Rabla”. In Polonia, tara care nu are o taxa de inmatriculare care sa limiteze intrarile de autovehicule rulate in parcul auto national, se confrunta incepand cu anul aderarii la UE cu importuri masive de autoturisme rulate (cca. 1 milion in primii ani si 800.000 in cei din urma), majoritatea dintre acestea avand peste 10 ani vechime.

 Scaderea comertului cu autovehicule noi, acestea fiind defavorizate fata de cele rulate, mai poluante, ce vor intra in tara fara niciun fel de penalizare financiara legata de nivelul lor de poluare, fiind, in plus avantajate de lipsa fiscalizarii.

 Afectarea posibilitatii de atragere de noi investitii in sectorul auto dar si stabilitatea investitiilor deja realizate.

One thought on “Taxa auto 2016: APIA se opune eliminării timbrului de mediu

  1. Vad ca nimeni nu spune nimic de marii poluatori,autocamioane,autotrenuri,autoutilitare care sunt cumparate tocmai pt a face cat mai multi km si logic, polueaza tot atatia km. Eu am masina de 8 ani si inca nu am circulat cu ea 70.000km,deci am poluat sub 10.000km pe an,dar pt inmatriculare am platit taxa 1500e. Cei care circula 80.000km PE AN si cu consumul de autocamion cat polueaza??? Corect ar fi sa platesti cat poluezi. O masina cu motor de 3000,euro 4 care circula 10.000km/an polueaza mai putin decat o masina motor 1900,tot euro 4 care circula 30.000km/an. Solutia o vad scoaterea taxei auto si transformarea accizei lui ponta(pervers mincinos) in taxa (5-10bani)pe litru la pompa,iar impozitul auto sa se plateasca in functie de norma euro a masinii, cum se taxeaza si in tarile civilizate pt a incuraja cumpararea de masini mai nepoluante. Politicienii traiesc pe alta planeta,fac calculele dupa salariile lor nesimtite si cred ca ne permitem masini noi.

Adaugati comentariu