Inspirația care i-a ”lovit” pe francezi în ultima perioadă a îmbogățit gama de electrice cu două modele retro-futuriste incredibil de șarmante. Renault 5 a dat startul, iar acum, Renault 4 i-a luat exemplul. L-am condus pe șoselele din Portugalia, cu ocazia testelor internaționale și am venit să-ți dau raportul. Foto: Renault
Super-eroii inventați de casa de producție Renault s-au întors pe șosele cu charisma care i-a consacrat în primă instanță. Dacă R5 E-Tech deja sparge box-office-ul francez, devenind cel mai de succes vehicul electric din hexagon, R4 E-Tech promite chiar mai mult. Ambiția sa este să reediteze succesul străbunului său, R4-ul cu motor termic, lansat în 1961, care este cel mai bine vândut model din istoria mărcii și al treilea cel mai de succes din industria auto. Peste 8 milioane de unități au fost comercializate în cele trei decenii de producție.
Dacă, tehnic, nu există nicio legătură între bunic și nepot, stilistic, tranziția elementelor cheie ale modelului născut acum un sfert de veac în actualul univers electric a fost realizată magistral. Masca, lungă de 1,45 m, este realizată dintr-o singură piesă și găzduiește sub bucata continuă de plexiglass cele două faruri rotunde. Este mărginită de un contur luminos și are în centru rombul iluminat, pentru prima oară pe un model Renault. Luminile de zi, curbate, se transformă în semnalizări, iar în zona inferioară a barei de protecție se află două elemente care pot fi schimbate cu altele de culori diferite, pentru a personaliza mașina.
➡ Cum ne imaginam R4 și R5 înainte de lansare! 💡
Indiferent de echiparea aleasă, primești jante pe 18 inchi, doar modelul acestora diferind. Poți alege dintr-un paletar de șapte culori sau le poți combina cu plafonul negru. Invariabile sunt cele trei dungi paralele de pe uși, care evocă protecțiile din plastic ale modelului istoric și al treilea geam lateral, în formă de trapez, un tribut adus originalului. Stopurile au aceeași formă cu a oldtimerului, iar elementele amovibile din bară pot fi schimbate întru personalizare.
Clar, am trecut de prima tinerețe, pentru că îmi face cu ochiul chiar mai mult decât splendidul frate mai mic, R5 E-Tech. Ca să-ți faci o idee despre cât de mare e, află că gabaritul îl plasează pe Renault 4 fix la jumătatea distanței dintre Clio și Captur, deci nu e greșit a-l considera omologul electric al lui Captur, doar că trebuie să ai anumite rezerve. Oricum, are cea mai mare gardă la sol dintre modelele de segment B ale mărcii, de 18,1 cm, cu 1,2 peste Captur.
Dacă la exterior niciun element stilistic nu-l leagă de R5 E-Tech, interiorul este proape identic ca desen și tehnică.Standard, primești perechea de ecrane formată din instrumentarul de bord de 7 inchi și display-ul central tactil de 10, dar la nivelurile de echipare superioare, tabloul de bord virtual este înlocuit cu unul de 10 inchi. Materialele diferă, versiunile de test aflate în echipările Techno și Iconic fiind desăvârșite cu tapițerie din denim, respectiv vinilin fin la atingere (foto).
Renault 4 este mai spațios decât fratele R5
Funcțional, cea mai mare diferență este în spate, unde spațiul a crescut în toate direcțiile, cel mai mare progres fiind la nivelul picioarelor, unde, profitând de ampatamentul mai mare cu 8 cm decât al lui R5, R4 oferă 6 cm în plus. Totuși, dacă-l raportăm la „vărul” hibrid, Captur, spațiul este mai mic cu 2 cm la genunchi și în lățime, iar înălțimea interioară este inferioară cu aproape 5 cm. Chiar și așa, la cei 1,77 m pe care îi am, încap fără probleme pe banchetă, având 4 cm până la spătarul scaunului și o lățime de palmă deasupra capului.
În versiunea cu plafon textil, pentru că, da, există și așa ceva, înălțimea interioară e mai mică cu vreo 2 cm, dar deschiderea gigantică, de 80 x 92 cm, te face să-i ierți acest minus. La fel ca la R5, nu ai nici guri de ventilație centrale, nici cotieră centrală, nici mânere de viraj, dar ai podeaua plată, două mufe USB-C și o banchetă bine profilată și cu o consistență perfectă.
Hayon electric, portbagaj practic
Hayonul, electric în versiunile superioare, asigură o deschidere uriașă care, împreună cu marginea de încărcare excepțional de joasă, aflată la numai 61 cm de sol, adaugă funcționalitate. Este dotat cu spații de depozitare laterale, iar spătarul banchetei este rabatabil fracționat 33/66%. Francezii îl creditează cu un volum de 420 l, dar acest volum a fost măsurat prin metoda volumului de apă. Dacă o raportăm la normele VDA, acesta măsoară 375 l, 35 din ei găsindu-se sub podea.
Deloc surprinzător, Rrenault 4 se simte magistral pe șosea. Platforma AmpR Small, pe care o împarte cu R5, este excepțională, rigidă și ușoară, asigurând o agilitate aparte. Totuși, R4 se simte clar diferit de fratele mai mic, datorită reglajelor mai relaxate ale suspensiei și ampatamentului mai mare. Astfel, incisivitatea hatch-ului s-a diluat un pic la crossover, locul fiindu-i luat de o doză extra de confort, excelent armonizat cu imaginea de familist a modelului. Per total, R4 se simte extrem de natural pe șoselele virajate, cu un oarecare ruliu, menit să te anunțe civilizat care sunt limitele. Este un comportament foarte echilibrat, ampatamentul extins asigurând o docilitate remarcabilă la limită. Puntea spate multilink asigură contactul permanent cu asfaltul denivelat la limită, întregind senzația de siguranță.
Detaliile picante, în articolul din Revista AutoExpert!
Direcția, cu demultiplicare 14,5;1, este mai scurtă decât la Captur și suficient de comunicativă încât să-mi permită să negociez viraje fix la limita aderenței, fără emoții, un aport substanțial fiind asigurat de anvelopele Michelin E Primacy. Per total, omogenitatea ansamblului este remarcabilă și te face să devorezi distanțele fără urme de oboseală.
➡ Configurează aici un Renault 4 E-Tech Electric! 💡
Cei 150 CP ai variantei de top pe care am condus-o sunt suficienți pentru depășiri din scurt și sunt sigur că pot asigura autonomii reale de cca 320 km, bazându-mă pe experiențele pe care le-am trăit alături de fratele R5. Apropo de eficiență, din dotarea de bază nu lipsește pompa de căldură. Spre deosebire de R5, R4 are padele din care poți regla nivelul regenerării energiei la decelerare în patru trepte, cea mai agresivă fiind One Pedal, care frânează mașina până la oprire. Opțional, există și funcție Extended Grip, care schimbă setarea sistemului de tracțiune pe teren dificil și vine împreună cu două moduri de rulare suplimentare, Snow și All-Terrain, și cu anvelope all-seasons.
- Extrem de omogen și de plăcut de condus
- Mult mai practic decât R5
- Plafonul textil este o dotare unică în segment
- Aspect retro superb
- Vizibilitatea în spate este afectată de tetierele posteroare.
- Plasticele în spate sunt tari.
Model Renault 4 E-Tech Electric Renault 4 E-Tech Electric
Variantă urban range 120 CP comfort range 150 CP
Tip motor/nr. cilindri electric electric
Amplasare motor față față
Putere/cuplu max CP/Nm 120/225 150/245
Tracțiune față față
Cutie de viteze 1 treaptă, raport fix 1 treaptă, raport fix
Suspensie față MacPherson MacPherson
Suspensie spate Multilink Multilink
L x l x h (mm) 4143 x 179 x 1552 4143 x 179 x 1552
Ampatament (mm) 2624 2624
Volum portbagaj (l) 420-1405 420-1405
Masă la gol (kg) 1410 1462
Capacitate netă baterie (kWh) 40 52
Autonomie mixtă WLTP (km) 308 409
Accelerație 0 – 100 km/h (s) 9,2 8,2
Viteză maximă (km/h) 150 150
Preț de bază fără Rabla (euro) 28890 30690





























