Proiecte secrete: Renault 4 și Renault 5

Renault 4 si Renault 5 autoexpert.ro

De la Arcul de Triumf, îmbrăcat cu pânză argintie și albastră de Christo în 2021, până la celebrele Renault 4 și Renault 5, care te vor transporta în viitor cu stil din trecut, toate operele de artă pariziene se reinventează. Text: Andrea Stassano. Adaptare: Bogdan Grigorescu. Desene: Marcelo Poblete

R4 și R5 vor fi cei mai convingători ambasadori ai viitoarei game Renault. Bun venit în „lumea nouă“, care, în intențiile companiei franceze, își dorește să ofere prețuri accesibile, la fel ca și modelele originale. E o lume pe care nu mulți o acceptă. Dar va fi mult mai ușor de digerat, pentru că se bazează pe două modele adânc întipărite în inimile oamenilor. Este o nișă inteligent exploatată, pe care rivalii chinezi nu o vor putea accesa, din cauza lipsei tradiției.

La Boulogne-Bilancourt, suburbia Parisului în care se află sediul Renault, e însă o cu totul altă poveste. A fost ridicată între 1929 și 1934, deci era acolo și când motoarele convenționale erau „în floare“. Totuși, și-a clădit un renume solid și în lumea vehiculelor electrice. Renume care va fi consolidat de viitoarele Renault 4 și 5, care au fost deja confirmate ca viitoare hatch-uri mici de serie. Până atunci însă, impulsul către viitoarea fază electrică va fi asigurat de Mégane E-Tech Electric. Construit pe platforma CMF-EV, acesta a fost lansat în martie 2022. Modelul este produs la proaspăt renovata uzină de la Douai, care, împreună cu cele de la Maubegue și Ruitz, vor forma așa-numitul Pol Nord francez. În acest triunghi va fi concentrată producția viitoarelor modele cu emisii zero. Tot aici vor fi fabricate și componentele electrice fundamentale.

Citește pe autoexpertAcesta este Renault 5 Prototype 💡

 

Toate acestea fac parte din planul Renaulution și din acordurile pe care CEO-ul Luca De Meo le-a stabilit cu partenerii francezi. Astfel, se intenționează ca viitoarele modele să fie „Fabriqué en France“ pe de-a-ntregul, cu tot cu componente. Dar, pentru succesul programului, prețul mașinilor trebuie să fie cu adevărat accesibil și autonomia să fie suficient de mare. Procesul de producție va fi regândit, pentru a optimiza funcționarea liniilor de producție.

În plină desfășurare a planului Renaulution vor fi introduse modelele Renault 4 și 5 reinterpretate. Al doilea este într-un stadiu mai avansat de dezvoltare și va apărea pe piață spre sfârșitul anului 2023, urmând să ajungă la dealeri la începutul lui 2024. Este prefigurat de conceptul R5 Prototype, prezentat în ianuarie 2022. Versiunea de serie ar trebui să preia o bună parte a formelor ample, combinate cu unghiuri bine definite, care caracterizează produsele echipei conduse de Gilles Vidal. Ne așteptăm să împartă aceeași linie de producție cu Mégane E-Tech, la Douai.

Renault 4 si Renault 5 autoexpert.ro

Citește pe floteautoRenault-Nissan a părăsit Bulgaria 💡

 

Va reinterpreta într-o cheie modernă modelul vintage a cărui producție a început acum jumătate de secol, în 1972, și s-a încheiat în 1985. Gabaritul va rămâne compact, chiar dacă va fi un pic mai mare decât originalul. Clar, mai mult de 3,5 m, cu bătaie spre 4. Caroseria cu cinci uși va avea un design plăcut, iar interiorul va fi proaspăt, tehnologizat și inspirat din lumea decorațiunilor interioare și a sportului. Totul va fi asamblat și împachetat cu un ochi la costuri, mai ales că ținta prețului de pornire este de aproape 20.000 de euro. Sigur, vârful de gamă s-ar putea plasa mult deasupra acestui prag.

În cazul fratelui R4, reinterpretarea formelor modelului original, care a împlinit 60 de ani, a fost mai complicată. Prototipul a fost deja prezentat, la aproape un an după R5. Au apărut pe internet desenele depuse la Oficiul European de Brevete. Acestea au reprezentat o bază bună de lucru pentru desenatorul nostru, Marcelo. Modelul de serie, cu nume de cod „4ever“, ar trebui prezentat în 2025, într-o formă diferită de a originalului – va fi un crossover, căruia i s-ar putea alătura o furgonetă. Asemănările cu originalul s-ar putea rezuma la partea frontală plată, lateralele înalte și stâlpul ușii din spate care formează un trapez cu cel al lunetei.

Citește pe autoexpertAcesta este Renault 4Ever Trophy 💡

 

Arma secretă, invizibilă a ambelor modele se regăsește sub panourile caroseriei. Este ansamblul format din platformă, motor și baterii. Și Renault 4, și R5, vor apela la arhitectura CMF-B EV, care va permite reducerea costurilor de producție cu o treime față de ale lui Zoe, în special pentru că are jumătate din componente în comun cu Clio, Captur și Nissan Juke.

Renault a dezvoltat în întregime și motorul, care nu are pământuri rare și magneți permanenți, ci folosește tehnologia motoarelor sincrone cu rotor bobinat și integrează în grupul de propulsie inclusiv electronica de management. Această grupare de elemente va face ca ansamblul de propulsie să fie mult mai compact, mai eficient și cu 30% mai ieftin de produs decât actualele sisteme separate. Ultima piesă este bateria, pe care grupul intenționează s-o înzestreze cu celule foarte compacte și standardizate, pentru a le putea folosi în mai multe pachete de acumulatori.

Bateria va avea o combinație specială de elemente chimice. Deși este de tip Li-Ion, va avea catod NMC (cu nichel, mangan și cobalt), care, conform celor de la Renault, va permite reducerea considerabilă a costurilor de producție, un ciclu de viață mai lung și o densitate energetică mai mare. Obiectivul este atingerea unui cost de producție de 100 USD/kWh în 2024 și scăderea sub 80 în 2030. Asta, până vor apărea izbăvitorii acumulatori solid-state (SSB).

Renault 4 si Renault 5 autoexpert.ro

Alpine se întoarce pe R5

Renault 5 nu va fi doar o mașină electrică practică, urbană. Va avea și o declinare sportivă cu sigla Alpine pe capotă. Aceasta va fi flancată de un coupé sport și un SUV-coupé. Ne-am imaginat versiunea cu mușchi în desenul de sus, îmbrăcată într-o caroserie superagresivă, cu faruri duble și spoiler modificat. Ar putea primi chiar și un eleron deasupra hayonului, asortat cu pasajele largi ale roților, menite să disimuleze ecartamentul extins. Va fi foarte performant, cu o putere maximă ce ar putea atinge 220 CP. Și această versiune va fi produsă la Douai.

 

Comentăm?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top