Ce autonomie REALĂ are o electrică în România?

Rocharge 2022 autoexpert.ro

S-a gătat turul Rocharge by Vitesco Technologies. Pe parcursul a 9 zile, 16 jurnaliști au condus 8 mașini electrice, pe parcursul a 1500 km. Am centralizat valorile și sunt gata să-ți dezvălui ce autonomie reală are o electrică în România. Foto: Ciprian Mihai, Bogdan Paraschiv.

Rocharge este cel mai amplu tur cu autoturisme electrice organizat în România. În 2022, în tur au participat 8 modele electrice. Audi Q4 Sportback e-tron, BMW i4 M50, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Lexus UX Electric, Mercedes-AMG EQE, Renault Megane E-Tech Electric și Volkswagen ID.5.

Fiecare dintre ele a fost condus de o echipă formată din doi jurnaliști, prin rotație. Astfel, la sfârșitul celor 9 zile, fiecare echipă a condus fiecare mașină. Înaintea fiecărei încărcări, s-au completat datele legate de consum, stilul de conducere (maximum 5 stele), distanță parcursă, procentajul de energie rămasă în baterie. După, s-au completat cele legate de încărcare: durata, cantitatea de energie încărcată, prețul unui kW la respectiva stație. În final, datele au fost centralizate.

De ce am ținut să precizez toate aspectele de mai sus? Ca să înțelegi transparența cu care s-a desfășurat întreg evenimentul. Au rezultat tot felul de date. Pe cele legate de autonomia reală, ți le prezint în următorul tabel.

Ce autonomie REALĂ are o electrică în România?

DATE TEHNICEAudiBMWHyundaiKiaLexus Mercedes-AMGRenault Volkswagen
ModelQ4 Sportback e-tron 50 Quattroi4 M50 Gran CoupeIoniq 5 Luxury AWDEV6 LR RWD GT LineUX 300e FWD LuxuryEQE 43 4MaticMegane E-Tech Electric IconicID.5 Pro Performance
Motor fațăelectricelectricelectricndelectricelectricelectricnd
Putere maximă (CP)20425895nd204nc218nd
Cuplu maxim (Nm)310nc255nd300nc300nd
Motor spateelectricelectricelectricelectricndelectricndelectric
Putere maximă (CP)109313210228ndncnd204
Cuplu maxim (Nm)162nc350350ndncnd310
Putere totală (CP)299544305228204476218204
Cuplu total (Nm)460795605350300858300310
Tracțiuneintegrală nepermanentăintegrală nepermanentăintegrală nepermanentăspatefațăintegrală nepermanentăfațăspate
Cutie de vitezeautomată, 1 treaptăautomată, 1 treaptăautomată, 1 treaptăautomată, 1 treaptăautomată, 1 treaptăautomată, 1 treaptăautomată, 1 treaptăautomată, 1 treaptă
L × l × h (mm)4588 x 2108 x 16144783 x 2073 x 14484635 x 2116 x 16054695 x 2120 x 15504495 x 2078 x 15454964 x 2103 x 14924199 x 2055 x 15014599 x 2108 x 1615
Ampatament (mm)27642856300029002640312026852771
Volum portbagaj (l)535-1460470-1290527-1587490-1300367430-895440-1332549-1561
Masă la gol (kg)22152290209519101840252516362118
Capacitate netă baterie (kWh)7780,77077,44590,66077
Putere încărcare AC/DC (kW)11/12511/20511/25011/2506,6/5022/17022/13011/135
Acceleraţie 0–100 km/h (s)6,23,95,27,37,54,27,48,4
Viteză maximă (km/h)180225185185160210160160
Consum WLTP mixt (kWh/100 km)17,81820,116,517,119,716,316,4
Emisii CO2 (g/km)00000000
Autonomie max. declarată (km)492520430528305533450534
Preț de pornire (euro)66400674185957162118606951041604760056492
Preț exemplar testat (euro)85917858296056170220615111180115149070667
Consum mediu Rocharge (kWh/100 km)18,721,217,817,719,123,315,916,8
Autonomie medie Rocharge (km)414,3383,7395,6439,5237,9393,8382,5462
Legendă: nc- necomunicat, nd - nedisponibil

Cu ce-am rămas în urma acestui tur la care am participat?

În primul rând, cu convingerea că nu e atât de greu să deții o electrică în 2022, pe cât cred mulți. Sigur, ca orice schimbare de substanță, necesită acomodare. Să încarci în oraș e banal, și, probabil, o s-o faci rar, cam o dată pe săptămână. S-o conduci în oraș e superb, cu mult peste orice termică.
S-o încarci la drum întins necesită o planificare corectă. Dacă nu-ți planifici opririle înainte de deplasările de câteva sute de km, transformi călătoria într-una stresantă. Altfel, e simplu. Ideal e să te oprești în orașele mari, unde, dacă nu merge o stație, ai mereu altele de rezervă. Dar situația e rară. În cazul nostru, s-a întâmplat doar de două ori la aproximativ 80 de încărcări.
S-o conduci la drum întins e relaxant și sigur, pentru că e silențioasă și depășește repede. Dar asta știi deja.
Ce mi-a plăcaut? Că o autonomie REALĂ de 350-400 km (vara, la 15 grade, cu ștergătoare, climă, lumini și muzică) este arhi-suficientă și pentru drumuri lungi. E suficient să te oprești scurt la o priză rapidă, să bei o cafea s-o încarci până la 80% și să continui călătoria. Dacă acum pare o corvoadă, în scurt timp va deveni o rutină și-ți va părea că faci asta de când lumea. Cel puțin, pe finalul turului, la mine așa s-a întâmplat.

Ce mi-aș dori?

Firește, mai multe stații de încărcare în zone izolate, în puncte intermediare (dar vor apărea tot mai multe în benzinăriile dintre localități, ceea ce e OK). Și mai puține mașini electrice pe piață, ca să am mai multe șanse să găsesc prize libere. Și, mai ales, posibilitatea să încarc cu cardul bancar la orice stație. Fără aplicații, autentificări, etc. SIMPLU! Acum nu e simplu. Dar te obișnuiești.
Autonomie reală Rocharge 2022 autoexpert.ro

Ce-am învățat?

Că sunt mici șansele să găsești prizele DC ocupate. Oamenii caută gratis, sau ieftin, așa că noi le-am găsit, de cele mai multe ori, libere. Că stațiile care sunt în curțile dealerilor sunt PUBLICE, deși proprietatea e privată. Deci, noaptea sau în week-end, ieși din mașină, vorbești cu portarul și-ți deschide să încarci. 100%. Garantat!
Autonomie reală Rocharge 2022 autoexpert.ro

Ce mașină mi-aș lua?

La modul ideal, dacă banii nu ar fi o problemă, BMW i4, clar! E cea mai bine reglată mașină de-aici și cel mai bun cruiser. Realist, Renault Megane E-Tech Electric, pentru că e minunat optimizată din toate punctele de vedere (dinamică, autonomie, spațiu interior) pentru propulsia electrică.
Autonomie reală Rocharge 2022 autoexpert.ro

Deci, trec la electric?

Nu încă. Pentru că sunt fericit cu termicul și vreau să storc din el totul, cât se poate. Pentru că mă deranjează să mi se impună (indirect, deocamdată) trecerea la electric. Dar nu-mi mai e frică de electrice. În multe privințe, sunt peste termice și-mi plac mai mult. Relaxarea cu care se conduc și accelerațiile rapide sunt greu de egalat, la fel și spațiul interior la un gabarit dat. Pe de altă parte, inerția pe viraje, lipsa sunetului și vibrațiilor la mers sportiv și necesitatea planificării călătoriilor le fac neatractive pentru mulți.

 

Adaugati comentariu