Bosch Car Service, despre neajunsurile legislației legate de servisarea mașinilor electrice

Bosch Car Service, despre neajunsurile legislației legate de servisarea mașinilor electrice AutoExpert.ro

Anul trecut, discuția pe care am purtat-o la Iași cu reprezentanții Bosch Car Service, cu ocazia concursului Best Electric Car, s-a axat pe rețea și școlarizarea personalului service-urilor. În acest an însă au fost atinse subiecte și mai sensibile, legate de legislație și neajunsurile acesteia. Foto: Bogdan Paraschiv

 

Bosch Car Service acordă o mare importanță vehiculelor electrice și hibride pe piața din România și are pregătit un modul dedicat propulsiilor electrificate, care curând va fi pus în practică. Încă este nevoie de o facilitate legală la nivel național, însă Bosch Car Service speră că îl va integra în curând în service-uri, iar astfel, modelele electrificate complexe își vor putea face reviziile și vor putea fi reparate în rețea.

Există un mare neajuns despre care ne-au povestit reprezentanții Bosch Car Service la întâlnirea pe care am avut-o în service-ul partener Enache Best Service Auto, din Câmpina. Conceptul, implementat deja în toată Europa Centrală și de Vest, începând cu Ungaria, care ar putea permite service-urilor partenere să repare automobile electrice și hibride nu poate fi, deocamdată, implementat și în România din cauza unei „zone gri“.

Bosch Car Service, despre neajunsurile legislației legate de servisarea mașinilor electrice AutoExpert.ro

Actualmente, Bosch școlarizează și autorizează salariații service-urilor partenere să lucreze cu modele electrice și electrificate, dar această autorizare nu îndeplinește 100% cadrul legal, care este (foarte) interpretabil. De exemplu, în RNTR (legislația națională din domeniul de activitate al RAR-ului), electricienii sunt autorizați să repare sistemele electrice ale tuturor mașinilor, dar această autorizare nu se referă clar și la sistemele de înaltă tensiune.

➡ Cum s-a desfășurat și cine a câștigat Best Electric Car 2024 💡

În cazul service-urilor OE, situația este mult mai simplă, acestea fiind autorizate direct de producător, și RAR-ul agreând această autorizare. Însă la cele multimarcă, a lua autorizație de la fiecare producător implică a trimite echipa la școlarizare specifică fiecăruia dintre ei, fapt imposibil.

Practic, oficial n-ar trebui să existe service-uri multimarcă ce pot repara modele electrice, pentru că nu există legislație clară în acest sens. Cu toate astea, zona gri a legislației le permite și acestor service-uri să repare electrice, însă, în eventualitatea unui accident, lucrurile s-ar putea complica din cauza acestor incertitudini legislative.

Legat de protecția muncii, sigur, există firme care pot da autorizații pentru lucrul cu instalații la tensiune mare, dar și acestea se referă la alte ramuri, nu la autovehicule electrice. Mai mult, deși, conform legii, niciun centru n-ar trebui să realizeze inspecția tehnică periodică pentru mașinile electrice, doar RAR-ul fiind organul în drept să verifice aceste mașini, în realitate toate fac ITP-uri. Cât despre exemplarele hibride aduse de-afară cu sute de mii de kilometri la bord, ne îndoim că acestea sunt reparate integral în service-urile importatorului mărcii respective (OE).

Bosch Car Service, despre neajunsurile legislației legate de servisarea mașinilor electrice AutoExpert.ro

➡ Bosch dezvoltă încărcarea autonomă a EV-urilor 💡

Care este soluția? Deocamdată, nu Registrul Auto Român autorizează cursurile de pregătire a electricienilor, ci Ministerul Învățământului împreună cu Ministerul Muncii. Ori Ministerul Muncii autorizează școlile de meserii, nu training tehnic de specialitate.

Cea mai corectă soluție ar fi o întâlnire între cele două ministere și RAR, în care cele trei entități să se pună de acord asupra unei metodologii clare de școlarizare și acreditare, fără situații interpretabile. De îndată ce aceste lacune vor fi rezolvate, Bosch este gata să integreze în service-urile partenere toată tehnologia de care dispune.

Cât de bine cunoaște Bosch modelele recente de autoturisme, pentru a le putea oferi partenerilor informații de ultim moment? Pe scurt, excelent, pentru că o mulțime de sisteme integrate în modelele electrificate (și nu numai) sunt dezvoltate de către compania germană. Practic, e greu de crezut că, la nivel mondial, există un producător auto care să nu aibă componente Bosch din fabrică. În plus, Bosch dezvoltă o mulțime de componente aftermarket care au aceleași specificații precum cele OEM. Deci, cunoștințele legate de modelele actuale de autoturisme sunt foarte vaste.

Iar dacă te temi că partenerii nu respectă standardele Bosch Car Service, află că există mai multe feluri de audit, prin care se verifică în mod constant nivelul calității serviciilor acestora, astfel încât să nu existe abateri de la calitatea finală a lucrării.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Mazda CX-60 diesel AutoExpert.ro

Test Mazda CX-60 diesel

Într-o lume care murdărește lenjeria intimă când aude de diesel, Mazda face un gest aparent excentric. Investește în dezvoltarea de la zero

Scroll to Top