Drive test Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDI

Peugeot 5008

Fostul Peugeot 5008 a fost un monovolum care la noua generație s-a transformat într-un SUV. Și sinceri să fim, nu regretăm deloc schimbarea. Modern, confortabil, funcțional și foarte modulabil, noul 5008 este o mașină foarte practică care oferă un spațiu de transport uriaș. Test cu versiunea de top 5008 GT 2.0 BlueHDI cu 180 CP și transmisie automată.

Doar numele 5008 s-a păstrat. Conform noilor tendințe în care cererea de SUV-uri continuă să crească fără a da semne de plafonare, schimbarea lui 5008 trebuia să fie radicală. Și a fost la fel de radicală cum a procedat Peugeot și cu sora mai mică 3008. 5008 nu mai este un monovolum ci a devenit un SUV în toată puterea cuvântului mai puțin opțiunea, cel puțin pentru moment, pentru tracțiunea integrală. Dimensiunile lui 5008 sunt importante. Comparativ cu vechea generație, noul 5008 are lungimea și ampatamentul mai mari cu 11 cm. 5008 este practic versiunea cu șapte locuri a lui 3008, fiind cu 19 cm mai lung decât acesta, dintre care 16 cm au fost dedicați creșterii ampatamentului. Cele două modele împart aceeași platformă modular EMP2 și unele elemente de design. Remarcăm aceeași grilă impozantă, verticală, o formă similară a farurilor și o gardă la sol impresionantă, de 23 cm, care ar face invidious cel mai capabil SUV cu tracțiune integrală. Însă cel puțin la partea din spate, nu are exuberanța lui 3008, spatele mai drept și acoperișul plat aducând mai degrabă cu o formă de monovolum. Restricția este impusă de prezența celor șapte locuri, fiind absolut necesar ca să existe și pe al treilea rând un spațiu decent la cap.

La interior, înrudirea cu 3008 și nu e nimic rău în asta. Dimpotrivă, 5008 are, poate, cel mai elegant și rafinat interior din segmentul SUV-urilor de volum, mai ales în echiparea de top GT. Scaunele sport în alcantara cu cusături încrucișate și cu piele pe margine nu doar arată la fel de bine ca în cea mai frumoasă mașină premium dar oferă și o susținere laterală foarte bună. Iar tunelul median înalt pe care tronează schimbătorul scurt al cutiei automate, la fel de high-tech ca cel de la BMW, ne aduce aminte de mașinile sport veritabile. Consola centrală formează un tot unitar cu tunelul median într-o construcție continuă care se continuă până la scaunele spate. Plasticul moale domină interiorul și buzunarele din uși nu au doar partea de jos capitonată ci și zona laterală.

Interiorul este superb organizat. 5008 a preluat totuși ceva de la monovolumul 5008 și anume scaunele individuale în spate. Cele trei scaune individuale de pe rândul al doilea au dimensiuni egale, culisează fiecare înainte-înapoi pe distanța a 15 cm și spătarele se pot rabate. Există încă două scaune pe rândul al treilea (804 euro opțional) care sunt decente pentru copii sau adulți de până la 1,60 metri înălțime. Acestea au o particularitate interesantă. Spre deosebire de rivalii săi, scaunele de pe rândul al treilea se pot scoate cu totul și cu o masă de 11 kg sunt ceva mai ușoare decât cele de la Skoda Karoq de exemplu. Cu cinci scaune în poziție normală, colegii de la Quattoruote au măsurat un volum de 465 litri care se extinde la 610 litri dacă se împing la maximum spre înainte scaunele din rândul al doilea. Se mai câștigă încă câteva zeci de litri dacă se scot scaunele din rândul al treilea. Cu toate șapte scaunele montate, volumul portbagajului scade până la 116 litri. Dacă se rabat însă toate scaunele se obține o suprafață perfect plană și perfect utilizabilă pentru că Peugeot a acoperit cele două scaune din rândul al treilea cu o podea falsă articulată, iar între scaunele din rândul al doilea și podeaua din spate există încă o podea mobilă care se lasă din spătarul scaunelor din rândul al doilea. Poziția de condus este relativ înaltă pentru că șoferul stă la 63 cm de sol. Am fi preferat poate să stăm puțin mai jos, senzație întărită de faptul că volanul este plasat mai jos decât la alte mașini. Conceptul iCockpit este prezent și la 5008, indicatoarele fiind vizibile pe deasupra volanului și nu prin el. Volanul are un diametru neobișnuit de mic, având doar 35 cm în diametru și fiind teșit în părțile superioară și inferioară. Însă spre deosebire de 208 sau 308, volanul teșit și în partea superioară și poziția mai înaltă de condus a deschis mult unghiul de vizibilitate al indicatoarelor pe deasupra volanului și acestea sunt în câmpul vederii fie că e vorba de un șofer scund sau înalt. Soluția iCockpit are atât adepți cât și critici pentru că unii nu sunt obișnuiți cu această poziție cu volanul plasat puțin mai jos. Însă în cazul 3008/5008, vizibilitatea excelentă asupra indicatoarelor și diametrul mic al volanului care face să pară mai manevrabilă mașina sunt atuuri incontestabile. Iar noi ne-am obișnuit cu această ergonomie deosebită după numai câteva minute la volanul lui 5008.

Indicatoarele de bord digitale sunt afișate pe un display de 12,3 inch în cinci moduri configurabile. Pe lângă afișajul clasic cu vitezometru și turometru (modul Cadrane) poți alege modul navigație cu harta în prim plan, vitezometru digital și celelalte indicatoare mai mici în lateral sau modul Minimal la condusul noaptea. Peugeot a rezolvat inteligent și problema ergonomiei. Niște butoane asemănătoare clapetelor unui pian plasate sub ecranul tactil de 8 inch deservesc fiecare câte un meniu al sistemului multimedia, iar sub acestea se află comenzile principale ale climatizării și un buton rotativ de volum. Pentru reglajele în detaliu ale climatizării trebuie intrat în meniu însă comenzile principale sunt deservite de butoane fizice. Peugeot a reușit un compromis fericit între noua eră digitală și accesibilitatea imediată prin butoane clasice la comenzile uzuale.
Noi am avut pentru test versiunea de top GT care este disponibilă exclsuiv cu motorul turbodiesel de 2 litri și 180 CP combinat cu transmisia automată cu 6 trepte. O versiune de 150 CP a aceluiași motor este disponibilă în combinație cu transmisia manuală cu 6 trepte la echiparea imediat inferioară GT-Line. Cutia automată cu 6 trepte se armonizează foarte bine cu turbodieselul de 2 litri și schimbă extrem de lin. Există o mică întârziere la schimbările de trepte dar aceasta este bine camuflată de cuplul generos de 400 Nm disponibil de la 2.000 rpm. Cutia are și un mod Sport care păstrează mai mult turația în treapta curentă și un mod Manual, la care treptele se pot schimba de la padelele din spatele volanului. Pe modul manual, schimbările sunt mai rapide dar pentru un condus normal, modul Automat oferă foarte mult confort. 5008 oferă per total un înalt nivel de confort deoarece nivelul de zgomot este foarte redus. Turbodieselul de 2 litri confirmă și în 5008 rafinamentul de excepție al motoarelor diesel de la Peugeot care sunt silențioase și la rece și nu au acel țăcănit clasic de diesel. Mai mult, compartimentul motor este excelent antifonat, trenul de rulare este foarte silențios și zgomotele aerodinamice sunt mici. Și la 150 km/h se poate purta un dialog la volum scăzut în interior, ceea este caracteristic mașinilor premium în special.

Nivelul redus de zgomot, trenul de rulare foarte bine reglat și rigiditatea foarte bună a caroseriei transformă călătoriile lungi în momente plăcute alături de familie. Ambianța interioară rafinată, mărimea și modularitatea spațiului interior și vizibilitatea bună oferă condiții de călătorie plăcute și pasagerilor.
5008 nu e un sportiv dar trenul de rulare reglat mai ferm și volanulș de diametru mic conferă o senzație plăcută de agilitate și precizie care merge dincolo de așteptări. Ținuta de drum este foarte sigură și echilibrată și senzația de siguranță se păstrează și la viteze mari.

Dieselul nu este doar rafinat ci și extrem de economic. Consumul de 6,8 l/100 km poate fi considerat foarte economic iar media de 7,24 l/100 km în oraș este de asemenea un rezultat foarte bun. La viteze mai mari, meritul revine și aerodinamicii foarte bune iar în oraș, sistemul start&stop, foarte rafinat, contribuie la obținerea unei eficiențe maxime.

Până acum, 5008 este mașina perfectă. Avem însă și două critici. Chiar și la nivelul de top GT pilotul automat adaptiv, sistemul avansat de frânare de urgență și alerta de coliziune frontal sunt opționale. Este adevărat că prețul acestui pachet de 474 euro nu este mare, dar ne așteptam să fie standard. Apoi, camera de marșarier are rezoluție destul de slabă. A doua critică este lipsa tracțiunii integrale pe care Peugeot încearcă să o suplinească cu selectorul cu cinci moduri Grip Control (382 euro) care vine la pachet cu jante de 18 inci Los Angeles cu pneuri M+S și sistem tirefit. Practic, Grip Control oferă setări diferite ale ESP-ului în funcție de suprafața de rulare. La plecare din noroi Grip Control este de ajutor dar la urcarea unor pante înzăpezite, își arată limitele.

La prețul de puțin peste 35.000 euro, 5008 reprezintă o ofertă decentă raportată la performanțe, echipare chiar și în lipsa tracțiunii integrale.

Grija pentru mediu
5008 este construit pe platforma EMP2 utilizată la 308 și 3008 dar ampatamentul este alungit cu 16 cm față de 3008 și cu 11 cm față de fostul 5008. Ca și 3008, și 5008 a suferit o cură de slăbire fiind mai ușor decât predecesorul său. De altfel, față de 3008, 5008 este cu doar 65 kg mai greu. Ca și la 3008, trenul de rulare este cu punte spate seminidependentă. Motorul turbodiesel de 2 litri cunoscut de la alte modele Peugeot (nume de cod DW10) se află în producție din 1999 dar a fost modernizat în repetate rânduri, ultima oară în 2013. Ultima versiune numită F a adoptat catalizatorul Scr pentru tratarea NOx. Această tehnologie se află astăzi pe toate motoarele diesel Peugeot având denumirea BlueHDI. Catalizatorul Scr utilizează aditivul AdBlue pentru a neutraliza emisiile de NOx. Soluția este mai scumpă decât cea cu catalizator Lnt deoarece presupune și adoptarea unei rezervor pentru AdBlue dar este mai eficientă.

Calitatea
Ca și sora mai mică 3008, mai ales în versiunea de top 5008 oferă un interior de calitate foarte bună. Impresionează combinația de tapițerie pentru scaune cu alcantara cu cusături în diagonală în zona centrală și piele pe margini de foarte bună calitate, plasticul moale de pe bord și buzunarele din uși capitonate în întregime. Sunt și mici inperfecțiuni. De exemplu, la mașina de test, elementul cromat de la consola centrală din dreapta schimbătorului și plasticul moale de la tunelul median nu sunt la același nivel. De bună calitate sunt și butoanele similare unor clapete de pian, volanul și tabloul de bord care arată foarte premium. De asemenea, ecranul sistemului multimedia cu ramă cromată este foarte elegant, dar ar fi putut avea o rezoluție mai bună și cel mai evident se observă acest lucru când se comută camera de marșarier. Și pe rândurile al doilea și al treilea de scaune impresionează calitatea foarte bună a mochetei și faptul că Peugeot a fost foarte atent la detaliile privind modularitatea și funcționalitatea. Și caroseria este realizată impecabil cu lufturi mici și uniforme, singura critică fiind că vopseaua nu este lăcuită peste tot, mai ales în zonele mai puțin vizibile (în zona inferioară a ușilor și la capota motorului).

Peugeot 5008

 

Multimedia
Sistemul multimedia cu ecran tactil de 8 inci, 6 boxe, Bluetooth și comenzi audio pe volan este standard de la echiparea Active în sus, iar la GT se oferă standard și sistem de navigație 3D fiind compatibil Android Auto și Apple CarPlay. Camera de marșarier este de asemenea standard la GT,iar cea cu vedere la 360 grade și sistemul de parcare semiautomat costă extra 402 euro. Pentru 856 euro se poate comanda și sistemul audio HiFi Focal premium (10 boxe și 515 w), iar încărcătorul wireless costă extra 101 euro. Sistemul de navigație utilizează harta de la TomTom și se mișcă rapid. Nu există un controller central, dar meniurile se accesează direct, fiecare având alocat câte o tastă similară cu cea a clapetelor unui pian. Există și un meniu pentru climatizare de unde se pot regla direcțiile și viteza curentului de aer însă comenzile uzuale beneficiază de butoane fizice. Indicatoarele de bord sunt configurabile de la un buton rotativ din stânga volanului și se pot alege cinci moduri diferite.

  • Interior rafinat și de calitate foarte bună
  • Modularitate de excepție cu 7 scaune individuale
  • Portbagaj uriaș
  • Spațiu foarte generos în spate
  • Masă acceptabilă
  • Motor turbodiesel extrem de rafinat
  • Accelerații și reprize bune
  • Cuplu omnipresent
  • Cutie automată foarte bine armonizată cu motorul
  • Confort la rulare de excepție
  • Scaune față foarte bine configurate
  • Zgomote aerodinamice extrem de reduse
  • Motor foarte silențios
  • Direcție comunicativă
  • Volanul mic contribuie la senzația de agilitate
  • Ținută de drum foarte sigură
  • Preț atractiv raportat la echiparea foarte bogată
  • Consum redus
  • Garanție 4 ani/100.000 km
  • Pilotul automat adaptiv și alertă coliziune frontală opțional
  • Distanțe de frânare lungi pe asfalt ud+gheață
  • Lipsă opțiune 4×4
Peugeot 5008

Verdict AutoExpert

Fratele mai mare al lui 3008 oferă o modularitate de excepție cu 7 locuri individuale și confortabile. Iar posibilitatea de a scoate scaunele din rândul 3 îi conferă cel mai mare portbagaj din segment. Motorul turbodiesel de 2 litri este excepțional: rafinat, puternic și economic. Cu un tren de rulare reglat confortabil și foarte silențios, 5008 oferă rafinamentul unui SUV premium. Păcat că nu are și opțiune de 4×4.
Datele tehnice și măsurătorile: Peugeot 5008

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top