Formula 1: Noile limite de buget 2021-2025 și limitări tehnice radicale pentru sezonul viitor

Formula 1: Noile limite de buget 2021-2025 și limitări radicale tehnice

Noile limite de buget 2021-2025 și limitări tehnice radicale pentru sezonul viitor. Vineri, 22 mai echipele și-au dat acordul pentru limitările drastice de buget. Au fost discutate și noi reglementări tehnice în privința aerodinamicii pentru 2021.

Foto:echipe

Noile limite pentru buget au fost aprobate de echipe

Săptămȃna trecută, în ziua de 11 mai, F1 şi FIA au trimis echipelor un set de măsuri privind o reevaluare a limitelor bugetului pentru 2021-2025.

Răspunsul echipelor era aşteptat pȃnă în ziua de 22 mai. Ieri, în cadrul unei teleconferinţe F1-FIA-echipe, acestea şi-au dat acordul în privinţa acestor măsuri financiare.

Propunerile tehnice de limitare în privinţa aerodinamicii precum şi contrapropuneri venite de la Ferrari şi Red Bull au fost discutate de asemenea, majoritatea punctelor dezbătute ducȃnd la împărţirea echipelor în două tabere, cu Mercedes deocamdată în expectativă.

Formula 1: Noile limite de buget 2021-2025 și limitări radicale tehnice
Mattia Binotto și Christian Horner

Astfel, pentru 2021 limita este de 145 milioane $. Anul următor aceasta coboară la 140 milioane $, pentru ca în intervalul 2023-2025 bugetul să fie de maxim 135 milioane $.

În această sumă nu sunt incluse salariile piloţilor, costurile de marketing, costurile legate de fabricarea Power-Unit-urilor, salariile celor mai bine plătiţii 3 angajaţi (în afară de piloţi) ai echipelor.

Efectul unei astfel de limite va duce la o diminuare a personalului echipelor Ferrari şi Mercedes cu peste 300 de angajaţi (cele două au aproape 2000 de angajaţi fiecare) ce vor fi mutaţi în alte departamente ale companiei.

Pȃnă aici totul a fost în regulă, echipele acceptȃnd în unanimitate aceste schimbări. Ele vor fi introduse în regulamentul actualizat după ce vor trece şi prin Consiliul Mondial.

Limitări tehnice radicale propuse de Liberty

După acest moment au început disputele, cei mai vocali fiind reprezentanţii Red Bull, mai ales în privinţa limitărilor de la partea aero pe care F1 doreşte să le impună, ajungȃndu-se pȃnă la compararea cu o farsă de prost gust ce ar crea un soi de spectacol artificial, iar creativitatea inginerilor devenind neglijabilă.

Formula 1: Noile limite de buget 2021-2025 și limitări radicale tehnice
Limitările tehnice aerodinamice ale podelei în treimea spate anulează creativitatea inginerilor

Cum vede F1 modul în care s-ar putea egaliza şansele în viior? Printr-o abordare pur americană ce nu se potriveşte pe calapodul F1.

Se caută o limitare şi mai drastică a numărului de ore petrecut de echipe în tunelul de vȃnt, dar şi al orelor petrecute ulterior în simulator sau în faţa calculatoarelor pentru a analiza datele primite de la echipa de teste din tunel.

„Influențe” americane

Doar că de data asta acest număr de ore alocate nu va fi  gal pentru toate echipele. Plecȃnd de la un barem ce reprezintă 100%, pentru 2021 campioana mondială en-titrea va avea alocate numai 90% din acest barem, procentul crescȃnd linear cu cȃte 2.5% în plus pentru fiecare echipă, astfe că acea echipă clasată pe locul 10 în 2020 va putea beneficia în 2021 de 112.5% din acest barem.

Formula 1: Noile limite de buget 2021-2025 și limitări radicale tehnice
Orele petrecute în tunelul de vânt vor fi drastic limitate

Pentru 2022 limitările ar trebui să fie şi mai dramatice, echipei campioane fiindu-i alocate un număr de ore reprezentȃnd 70% din etalon, procentul echipei vicecampioane fiind de 75%, creşterea fiind acum cu 5% , astfel că echipa codaşă va beneficia de 115%.

“Prin asta se permite echipelor mici să cheltuie mai mult”, a comentat imediat Christian Horner. Un observator avizat a comparat acest sistem cu cele din sporturile americane în care echipele cel mai slab clasate au dreptul să-şi selecteze primele jucătorii aleşi provenind din absolvenţii de colegii.

Nu s-a ajuns la un rezultat concludent privind încadrarea părţilor pe care unele echipe le cumpără de la altele, precum PU, cutie de viteze, suspensie.

Propunerea F1 a fost introducerea denumirii de valoare noţională pentru aceste părţi. O dată ce o echipă achiziţionează o astfel de piesă/subansamblu încadrat în acea categorie, preţul plătit pentru aceasta este inclus în bugetul anual al echipei respective.

Două categorii de bugete și un „magazin online” pentru componente

Red Bull şi Ferrari, ce alături de Mercedes furnizează anumite componente şi altor echipe au solicitat ca acele cheltuieli ale lor legate de cercetarea şi fabricarea unor astfel de componente (altele decȃt PU) să nu fie cuprinse în acea limită de buget.

Ross Brawn, dar şi Racing Point şi Williams nu au fost de acord cu această idée prezentată de Horner şi susţinută de Binotto.

O propunere mergȃnd pe aceeşi idée a urmat imediat: două categorii de bugete. Una pentru echipele care fabrică componente ce sunt furnizate şi altor echipe şi cealaltă pentru echipele care primesc aceste componente.

F1 şi FIA ar dori ceva diferit: toate echipele care fabrică anumite componente să publice planurile acestora online pentru ca toate celelalte echipe să aibă acces la design-ul acestora şi să poată evalua eficacitatea acestora, alegȃnd de acolo ce le convine.

Libery ar putea acționa în forță

Mai mult, dacă un fabricant precum Ferrari vede în acel “pool online” o soluţie viabilă, o poate alege şi își reduce astfel costurile privind cercetarea, fabricarea şi testarea unei piese. Un fel de pseudo-stndardizare.

Şi aceste propuneri tehnice au fost incluse de F1 în acel pachet trimis în 11 mai. Dar cum discuţiile privitoarea la ele nu au ajuns la un numitor comun, conducerea Liberty crede că se poate folosi de acea clauză privind supravieţuirea în situaţii de criză. Aceasta permite să aprobe fără un vot unanim, ci doar o majoritate de 6 la 4. Sau le poate impune invocȃnd acea clauză introdusă în regulament în martie din cauza pandemiei de covid-19.

Deocamdată Red Bull şi Ferrari nu agreează aceste măsuri şi au în spate şi echipele înfrăţite Alpha Tauri, Haas şi Alfa Romeo. Mercedes este deocamdată indecisă.

Salariile piloţilor încotro?

Un aspect ce a fost tecut cu vederea este propunerea McLaren ca salariile piloţilor să fie şi ele incluse în acea limită de 145 milioane $. Acest lucru ar atrage şi Mercedes de partea Ferrari şi Red Bull.

Pentru 2019 echipa germană a cheltuit 210 milioane $ cu acele aspecte acoperite de noua limită ce va intra în vigoare de la anul şi 215 milioane cu salariile piloţilor, ale angajaţilor cei mai importanţi, marketing, producerea PU, transport.

13 mai 1950-13 mai 2020. 70 de ani de la GP-ul inaugural al Campionatului Mondial de F1

Ferrari a cheltuit 240 milioane, respective 200 milioane (salariile însumate ale lui Vettel şi Leclerc în 2019 au fost cu circa 15 milioane sub cele ale cuplului Hamilton-Bottas).

Raportat la 2019, 6 echipe s-ar încadra în acea limită de 145 milioane: Renault (137 milioane), Haas (119milioane), Alpha Tauri (119 milioane), Alfa Romeo (117 milioane), Williams (113 milioane) şi Racing Point (110 milioane).

McLaren este la limită, cu 150 milioane, RedBull nefiind prea departe cu 160 milioane.

Săptămȃna viitoare este aşteptată validarea oficială de către Consiliul Mondial a măsurilor de implementare a limitelor bugetare pentru 2021-2025. Deocamdată reducerile privind numărul de ore permise pentru munca la monopost ca şi acea încercare de standardizare sunt în suspensie.

Citește și:

Formula 1 s-ar putea relua pe 5 iulie cu Marele Premiu al Austriei

Prima victorie a unui motor turbo în F1

 

Adaugati comentariu