Formula 1: Pe care circuite s-ar putea concura invers?

Formula 1 - Circuite parcurse in sens invers

FIA, organizatorii F1 și proprietarii circuitelor caută soluții pentru acest sezon de avarie – una ar putea fi utilizarea unor piste și în sens invers. Dar care?

Foto: organizatori

„Nu este chiar un gând atât de nebunesc” a precizat Stuart Pringle, seful Silverstone Grand Prix pentru Sky Sports News săptămâna trecută. „Traversăm  momente dificile în care trebuie luate decizii ieșite din comun.”

Pringle a fost întrebat fiind de jurnaliștii britanici, dacă locația Marelui Premiu al Marii Britanii, Silverstone ar putea găzdui mai multe runde ale déjà amânatului sezon 2020, de Formula 1. În ideea în care rundele aprobate ar putea avea loc anul acesta.

Ideea cea mai neobișnuită a fost ca pe pista de 5,9km să se poată concura și în sens invers. Întrebarea care a dus la răspunsul de mai sus a fost pusă chiar de pilotul echipei McLaren, pe Twitter, Lando Norris.

Formula 1 - retrospectiva sezonului 2019_GP Abu Dhabi 2019

Presa de specialitate din Marea Britanică s-a prins imediat în joc, analizând printr-un tur virtual al circuitelor pe care s-ar putea concura și invers și mai ales dacă acestea ar putea satisface în primul rând standardele de siguranță, față de sensul omologat în prezent, pentru desfășurarea curselor de grand prix.

Este un demers empiric, dar poate oferi câteva  informații și soluții în această situație dificilă pe care o traversează F1. Bineînțeles, în condițiile în care evenimentele sportive s-ar putea desfășura în siguranță vizavi de pandemia de coronavirus și de limitările privind deplasările și indicațiile de distanțare socială care au fost impuse ca urmare a acestei crize epidemiologice.

Au fost luate ca exemplu piestele pe care s-a concurant în sezonul 2019. Din motive evidente au fost excluse circuitele de La Hanoi și Zandvoort, reppectiv Melbourne și Monaco care nu ar mai putea fi incluse într-un calendar 2020.

O primă concluzie

Circuitele pe care este aproape imposibil să se ruleze în condiții de siguranță, în sens invers sunt cele stradale, precum Baku sau Singapore. Parcurgerea inversă impunînd crearea de noi zone de evacuare, ceea ce aici ar presupune mutarea a unor cladiri. Imposibil.

Formula 1 - Circuite parcurse in sens invers

În aceeași categorie intră și Spa, care este este și ea mărginită de case pe anumite zone.

De asemenea, parcurgerea în sens invers a unor circuite standard nu ar fi posibilă la Barcelona, Hungaroring, Italia – Monza, Austria – Red Bull Ring, Rusia – Sochi, Mexic – Hermano Rodriguez, SUA – Austin, Brazilia – interglagos sau Abu Dhabi. Parcurgerea în sens invers ar face ca, în majoritatea cazurilor, pe aceste piste mașinile să ajungă prea aprope de zidurile de protecție sau de tribune.

Pentru Silverstone, Canada, China sau Suzuka există această posibilitate, dar nu fără investiții masive în infrastructura circuitului, șicane suplimentare, iar în unele cazuri chair și mutarea unor tribune. Cel mai probabil nu se va întâmpla acest lucru.

Paul Ricard din Franța rămâne pista care se poate transforma cel mai ușor într-una reversibilă, investițiile fiind necesare dar nu foarte mari.

În plus, pe aproape oricare dintre piste, dacă s-ar încerca acest lucru spectacolul sportiv ar avea de suferit. Spre exemplu, în SUA ar putea fi anulat spectacolul oferit de primul viraj în urcare cu apex mascat. De asemenea, datorită  diferențelor de nivel, la parcurgerea în sens invers ar apărea multe viraje care trebuie luat în orb, în coborâre, cu zidurile sau glisierele foarte apropiate de pistă.

Acum, toate aceste observații au fost realizate empriric – decizia dacă pe un circuit se poate concura și invers față de sensul omologat în prezent, urmând a fi luată doar de către experți și ingineri ai FIA

Spectacolul ar fi viciat

Oricum, multe dintre piste oferă și rute aaternative pentru unele zone, ceea ce ar putea reprezenta o opțiune pentru o a doua cursă în aceeași locație. Bahrain are câteva opțiuni, chiar și Baku (dacă virajele 7-19 ar putea fi conectate), Singapore (posibil prin unirea virajelor 8 și 14), Barcelona, Paul Ricard, Red Bull Ring, Silverstone. Hungaroring, Sochi, Mexico, Austin și Abu Dhabi. Deși multe dintre aceste opțiuni ar deveni prea scurte pentru a obține certificarea.

Jackie Stewart: 50 de ani de la prima victorie la Silverstone

Designerii de circuite ar putea fi mai creativi în Canada sau Japonia – dar instalarea unor șicane temporare pe pistele de F1 cum s-a mai întâmplat în 1994 la Imola după tragedii, nu a reprezentat o soluție populară.

Formula 1 - Circuite parcurse in sens invers

De asemenea, chiar dacă pe hârtie unele piste ar putea fi modificate ca infrastructură, costurile și așa afectate de condițiile economice actuale cu greu ar putea fi aprobate.

Cu toate acestea însă, desfășurarea unor curse secundare pe pistele de F1 reprezintă o situație contractuală acceptabilă și care poate fi luată în considerare, și într-un timp rezonabil.

Apare însă aceeași problemă cu care s-a confruntat Formula E, în privința curselor duble: cine câștigă de fapt un GP, cel britanic de exemplu, dacă sunt două?

Așa cum este cazul, încă de la început, orice idee simplă legată de Formula 1 devine foarte complicată în realitate!

Pe aceeași temă te-ar mai putea interesa și:

De câte curse este nevoie pentru a avea un campionat valid în 2020?

Sezonul 2020 s-ar putea prelungi până în 2021

 

Adaugati comentariu