Guvernul României a renunțat la fondurile europene destinate autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi

Guvernul României a renunțat la fondurile europene destinate autostrăzii Târgu Mureş - Iaşi

Comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, a afirmat, luni, că deși în Master Planul de Transport autostrada Târgu Mureş – Iaşi este o prioritate și pot fi accesate fonduri europene, guvernul României a anunţat că vrea să facă această autostradă pe sistemul parteneriat public privat.

„(…) Avem bani la Bruxelles pentru proiecte de infrastructură, (dar – n. r.) nu avem proiecte. Pentru Târgu Mureş – Iaşi, în primul rând este o prioritate a Comisiei Europene, şi o spun cu toată sinceritatea, de aici, de pe podiumul Comisiei Europene, avem nevoie de a completa proiectele de infrastructură care conectează Europa, mai ales Republica Moldova, Moldova, de Europa Centrală şi de Est”, a declarat Corina Crețu.

Comisarul european pentru politică regională a mai subliniat că nu înțelege decizia guvernului Dăncilă de construi în parteneriat public privat un astfel de proiect de infrastructură atât de important pentru România.

„Eu vin acum din Grecia, unde am inaugurat un tren de mare viteză de 200 km/oră, am inaugurat drumul Salonic – Atena. Sigur, sunt proiecte care s-au întins pe câte trei perioade de programare, 20 de ani, 21 de ani, dar de aceea am spus că, odată început un drum, fiecare Guvern va fi obligat să meargă mai departe. Şi dacă noi ne oferim şi putem face acest studiu de fezabilitate până în 2020 şi putem programa în perioada următoare, 2021, Târgu Mureş – Iaşi să înceapă construcţia, cred că am face un pas înainte şi ar fi un pas important. Din păcate, am vazut că în şedinţa de Guvern Executivul a anunţat că vrea să facă această autostradă pe sistemul parteneriat public privat. Specialiştii noştri nu sunt confortabili cu această abordare, pentru că înseamnă o deprioritizare a investiţiei. Din punctul nostru de vedere, ştiţi foarte bine că în Master Planul de Transport Târgu Mureş – Iaşi este o prioritate. Deci, aşteptăm proiecte”, a subliniat Corina Creţu.

Autostrada Iaşi – Târgu Mureş denumită pompos și „Autostrada Unirii“

Autostrada Iaşi – Târgu Mureş, care se va numi „Autostrada Unirii“ şi se va întinde pe 311 kilometri, urmând să coste 9 miliarde de euro. Cu toate acestea, în ultimii 10 ani nu au fost finalizate nici măcar studiile de fezabilitate pentru această autostradă.

Valoarea de investiţie a întregului obiectiv a fost estimată la 8,9 miliarde de euro, autostrada Târgu Mureş – Ditrău (92 km) urmând să coste 2,12 miliarde euro, autostrada Ditrău – Târgu Neamţ (118 km) va fi 4,24 miliarde euro, iar autostrada Târgu Neamţ – laşi – Ungheni (101 km) – 2,52 miliarde euro.

Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni este o alternativă pentru traficul internaţional de tranzit care se va desfăşura între Coridoarele de Transport Pan-european nr. IV şi IX.

În prezent legătura dintre Moldova şi Transilvania se desfăşoară pe traseele DN 15B – DN 15 şi DN 15 – DN 12C – DN 13B care fac faţă cu greu fluxului sporit de trafic.

Adaugati comentariu