Hyundai Veloster 1.6 GDI 140 CP

Puţine maşini coreene au captivat atâtea priviri curioase şi admirative precum Veloster, hot-hatchul nou-nouţ al lui Hyundai, pe care l-am aclimatizat recent cu asfaltul de la noi.

Nu am lăsat să se usuce prea mult cerneala pe materialele ce anunţau apariţia celui mai îndrăzneţ şi mai revoluţionar Hyundai şi iată că l-am scos în plină căldură a verii pentru a vedea dacă se confirmă ceea ce în aviaţie sună cam aşa: “if it looks good, flyes good”. Familiarizarea cu liniile exteriorului a însemnat să fac cunoştinţă cu o caroserie cu aspect general de coupe şi cu un design ce nu te poate lăsa indiferent. Aici predomină  un aer ultra-modernist şi plin de originalitate, lucru cu care nu s-au putut lăuda prea multe modele coreene de-a lungul timpului.

Pentru Veloster designerii par să fi avut o libertate de exprimare foarte mare, iar acest lucru se vede atât la nivelul părţii frontale unde liniile şi formele crează un joc spectaculos, cât şi la nivelul spatelui, puternic curbat şi în acelaşi timp masiv. Jantele din aliaj de 18 inch completează cu succes linia generală şi oferă mai mult dinamism exteriorului.

Noutatea cea mai mare vine însă de la configuraţia portierelor, în număr de trei, una pe partea şoferului şi două pe partea dreaptă. Bine stau lucrurile şi în ceea ce priveşte interiorul. Materialele chiar dacă nu sunt de top, sunt decente calitativ şi au un aspect îngrijit la fel ca şi finisajele. Planşa de bord este masivă şi dispune de un dispay de mari dimensiuni care centralizează comenzile şi informaţiile sistemului audio, al navigaţiei, climatizării şi chiar a camerei pentru marşarier. Scaunele sunt confortabile şi oferă o bună susţiere în timpul virajelor, fiind potrivite aşadar cu dinamismul pe care îl sugerează Veloster încă de la primul contact. În spate se ajunge relativ dificil în ciuda faptului că inginerii de la Hyundai au gândit pentru acest scop o uşă dedicată, iar spaţiul de aici este foarte restrictiv mai ales la nivelul capului. Vizibilitatea este şi ea bună doar pe jumătate, mai precis pentru cea din faţă, cea din spate fiind influenţată negativ de aplatizarea excesivă a lunetei şi de dimensiunile montanţilor.

Portbagajul nu este imens, dar asigură suficient spaţiu pentru nevoile uzuale şi are un volum de 320 de litri. Dinamica lui Veloster este cea care mi-a stârnit curiozitatea cel mai mult, asta şi pentru că cei 140 CP pe care îi afişează fişa tehnică sunt produşi de un motor pe benzină, aspirat, idee pe care am considerat-o de la început drept una foarte ambiţioasă.

Micul propulsor cu patru supape pe cilindru este construit din aluminiu, este usor şi dornic de turaţii ridicate, dar prima impresie legată de prestaţia la regimuri joase de turaţie nu a fost tocmai mulţumitoare. Lipsa unei cilindree mai mari sau a ajutorului pe care l-ar fi putut da un sistem de alimentare turbo este sesizabilă la regimuri de condus paşnice ce nu antrenează plaje de turaţii ridicate. Acest lucru are şi câteva avantaje la capitolul consumului cu nivel decent la mersul în oraş şi al zgomotului aproape inexistent. Cutia de viteze cu şase trepte este precisă, dar schimbătorul este cam zgomotos. În caz de nevoie ea pune la treabă cei 140 de CP şi face ca Veloster să fie mai dinamic cu fiecare mie de rotaţii ce trece de cele 3000 sub care motorul îşi ascunde cea mai mare parte din potenţial.

Demarajul şi reprizele devin mult mai interesante în aceste condiţii însă la viteze mari Veloster devine zgomotos, capitol la care îşi dă concursul şi aerodinamica cel puţin bizară a unor elemente exterioare. Direcţia este bună dacă ne raportăm la un autoturism cu utilizare generală, dar îi lipseşte doza de agilitate pe care o reclamă ca plus un hot-hatch. La fel este şi cu suspensia, ce nu dispune de punte independentă pentru spate, fapt ce nu ridică nici confortul şi nici stabilitatea la nivelul pe care l-aş fi aşteptat. Virajele se pot aborda totuşi destul de tare, dar acest merit revine în mare parte roţilor cu dimensiuni generoase şi anvelopelor late.

Deşi din punct de vedere dinamic aştept ca Veloster să dispună cât mai curând de un motor mai puternic, nu pot să nu mă declar încântat de viitorul sportivelor imaginate de Hyundai şi ale căror bun reprezentant este Veloster. Am testat aşadar o maşină atrăgătoare şi sexy, ce nu are nevoie de argumente tehnice pentru a suci minţile trecătorilor şi cu a cărui siglă de pe capotă te poţi obişnui repede în caz că nu eşti fan asiatice. Nu la fel de uşor va fi însă şi cu preţul de plecare de 20.141 euro, cu TVA.

Date tehnice: Hyundai
Veloster
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.6 GDI
Nr. usi/locuri 4/4
Masa proprie/totala [kg] 1185/
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4220/1790/1399
Ampatament 2650
Volum portbagaj [l] 320 ()
Motor si transmisie
Tip motor 1.6 GDI
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1591
Sistem alimentare injecție directă
Putere max. [kW(CP)/rpm] 103(140)/6300
Cuplu max. [Nm/rpm] 167/4850
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 201
0-100 km/h [s] 9.7
Consum urban/extra/mixt 7.8/5.1/6.2
Emisii CO2 [g/km] 142

Adaugati comentariu