În timpul vizitei noastre la Torino pentru testele internationale cu Fiat Grande Panda Hybrid, am avut onoarea de a participa la un interviu în exclusivitate cu Gaetano Torel, șeful filialei europene Abarth și Fiat; Guillaume Clerc, șef de produs Abarth și Fiat; Danilo Coglianese, manager evenimente Stellantis pentru regiunea extinsă a Europei, precum și cu liderii echipei tehnice.
Î: Recent dezvăluit ca și concept car, când vom vedea noul Grande Panda 4×4 pe șosea?
R: Ne mândrim cu manifestoul Grande Panda 4×4. Modelul vine din pura noastră pasiune pentru ceea ce reprezintă Fiat Panda în Italia, un real simbol. Deși acest model are o valoare percepută ridicată, povestea vânzărilor versiunii 4×4 pentru generația anterioară a determinat doar cinci procente din totalul comercializărilor recentului Panda. Totuși, visul nostru rămâne în picioare și se bazează pe versiunea hibridă a lui Grande Panda. Acum, trebuie să decidem asupra tehnicalităților ce pun în mișcare puntea din spate. Până acum, cea mai bună soluție o reprezintă electrificarea acesteia, însă bugetul permis de Stellantis pentru dezvoltare în cadrul Fiat a pus acest produs în așteptare.
Î. O versiune pe care aș vrea să o văd renascând este Panda 100HP, un model favorit al fanilor pentru distracție și pentru experiențele pe circuit. Există șanse să vedem ceva similar în viitor?
R: Am declarant recent că Abarth a efectuat definitiv tranziția către modele electrice. Considerentele au fost unele 100% financiare pentru clienții noștri. Dacă produci un hot hatch cu motor termic care emite 180 g/km și ești în Italia, pentru a-l deține, trebuie să plătești un impozit cuprins între 1000 și 2000 de euro în fiecare an. Este corect când putem să oferim clienților un hot hatch electric care se comportă în același fel, are același nivel de plăcere și performanță echivalentă, totul la același preț. Cred că este mai bine să oferim mașini electrice oferind totodată un respect profund pentru ADN-ul mărcii, Abarth modificând modele existente Fiat în adevărate generatoare de pasiune.

Î. Cum îmbrățișează italienii mașina electrică în segmentul A?
R: În Italia, conducătorii auto caută să obțină cât mai multe de la o singură mașină. Aici, puterea de cumpărare este relative scăzută, mai ales în sudul țării. Tocmai din această cauză mizăm pe succesul lui Fiat Grande Panda. Această mașină trebuie să îndeplinească toate funcțiile familiei, de la drumul către serviciu și până la concediile. Progresul a venit mulțumită autonomiei categoric extinse. Până acum, italienii au îmbrățișat cu ceva mai mare greutate vehiculele electrice din pricina costului foarte mare al energiei electrice, dar și a lipsei unor programe guvernamentale de ajutare a cumpărătirilor, ultimul fiind active doar două zile. Totuși, electrificarea a fost impusă la nivel european. Față de alte inovații tehnologice ale vremii, precum televizoarele LCD și telefoanele smartphone, unde cererea de schimbare a venit din partea clientulului, aici se schimbă paradigma. Pe viitor, credem că soluțiile accesibile vor fi tot mai prezente.
Î. Veți păstra cutia de viteze manuală în gamă?
R: Spre finalul anului, chiar și Fiat Grande Panda va sosi alături de o transmisie manuală. Dacă este să studiem ponderea acestor modele în gama internațională Fiat, modelele cu motorizările de bază rămân cele mai importante pentru noi, cu un volum de vânzări de peste 60%.
Î. Toate vehiculele disponibile în România sunt fie hibride, fie complet electrice, dar un favorit al fanilor este departe de mulțime: Fiat Tipo diesel cu transmisie manuală. Cât timp veți mai produce această mașină în prezent, afirmând că a fost înlocuită indirect de modelele 600 și 600e?
R: Europa de Sud-Est iubește două lucruri, modelele sedan și motorizările diesel. Totuși, în ciuda dorințelor, vom fi nevoiți să oprim producția lui Tipo undeva până la finalul anului. În ceea ce privește succesorul său, Fiat are câteva surprize pregătite în portofoliu.






