Actuala generație a modelului Mazda MX-5 (ND) a ajuns pe piață la începutul anului 2015, iar în 2019 și la începutul anului trecut, a trecut prin câte un facelif, ultimul introducând în gamă echipările speciale Kazari și Homura. Următoarea serie, care ar putea fi prezentată încă din 2026, va păstra motorul termic sub capotă, dar asta nu înseamnă că firma japoneză nu pregătește un viitor electric pentru sportiva sa cu două locuri. Și dacă nu pentru ea, pentru un alt roadster.
Brevet
În octombrie anul trecut, Mazda a depus la Oficiul de Brevete din SUA brevetul cu numărul 20250115111, care a fost publicat abia la începutul lunii aprilie și care se numește simplu „Automobil electric“. În document, producătorul japonez formulează ideea structurii unei mașini electrice care să asigure o distribuție optimă a masei, în special în ceea ce privește poziția bateriei, capabilă să minimizeze ruliul în timpul manevrelor la viteză mare.
Baterie din „bucăți“
Din desene s-ar presupune că acumulatorii vor fi amplasați în locuri diferite din mașină, și nu într-un singur bloc sub podea. Există celule și sub scaunul șoferului, în zona picioarelor, pentru a echilibra greutatea acestuia. Din același motiv, motorul este proiectat să fie plasat longitudinal în apropierea scaunelor (acolo unde în mașinile tradiționale există tunelul transmisiei) și conectat la diferențialul roților din spate. Soluțiile propuse în brevet subliniază încă o dată atenția aproape obsesivă a inginerilor japonezi față de dinamica rulării.
Imagini elocvente
Textul însoțitor și multe dintre desene se referă la soluții generice care pot fi aplicate la numeroase variante de caroserie. Pe de altă parte, unele schițe amintesc în mod explicit de formele unei mașini sport compacte precum Mazda MX-5. Cu toate acestea, este important să ne amintim că firmele depun brevete tot timpul, de multe ori doar pentru a se proteja împotriva concurenței, iar multe rămân literă moartă. O posibilă Miata electrică, presupunând că va fi construită vreodată, este încă departe.