Mini anduranță Renault Clio – 1.037 km cu 51,5 litri de motorină

Ce faci atunci când vacanța de Paști nu e tocmai o vacanță, ci mai mult un weekend prelungit? Păi ai putea „construi” o poveste; una de vreo 51,5 litri de motorină.

Vacanța de Paști 2013 a fost momentul prielnic pentru o scurtă evadare dintr-un București ce pare să reinventeze succesiunea anotimpurilor. Cum în mine zace un clasic, un adept al sărbătorilor petrecute „la vatră”, în familie, am încropit un program cu desfășurare pe tărâm moldav. Odată pus la punct „marele” itinerar, nu-mi rămânea decât să mă orientez după un partener de drum care să se preteze perfect inițiativei mele. 

După câteva momente de analiză, și de calcule grosiere făcute în minte, am pus mâna pe telefon pentru a solicita un drive test cu noul Renault Clio, model cu care mă familiarizasem cu puțin timp în urmă, doar că în versiunea pe benzină de 0,9 l TCe și 90 CP. Pentru o întrevedere ale cărei orizonturi depășeau 1.000 de kilometri m-am orientat către fratele „mai calculat”, diesel-ul de 1,5 l și acceași putere de 90 CP.

Povestea noastră începea dintr-unul dintre cele mai aglomerate cartiere din București, iar întâmplarea a făcut ca traficul haotic de dinainte de Paști să ne fie teren de joacă preț de aproape două zile. Clio pufnea, dar nu la fel de tare ca subsemnatul, care-și repeta încontinuu în minte că n-o să mai conducă niciodată în ajun de Paști sau Crăciun; e limpede că toate nemulțumirile mele se nășteau din traficul infernal, bară la bară, dar chiar și așa, consumul lui Clio, una dintre caracteristicele urmărite cu predilecție în acest test prelungit, a „jucat” în jurul valorii de 6 l/100 km. 

Cu modul Eco activat, oficialii Renault îl declară ca fiind de doar 3,6 l, dar la războiul de gherilă de pe străzile unui oraș și așa sufocat de afluența de mașini nici măcar magicianul Marian Râlea n-ar fi fost în stare să se apropie de datele din cartea tehnică.

După mai bine de 100 km de nerv bucureștean autentic, următoarea etapă a călătoriei s-a consumat pe E85, către Bacău, unul dintre cele mai tranzitate drumuri din țară, în preajma sărbătorilor religioase. Drum modernizat, cu patru benzi, E85 e departe de confortul oferit de autostrăzile europene, dar permite adoptarea unui ritm de conducere susținut; vitezele de deplasare le depășesc cu puțin pe cele oficiale, și nu mă refer la șoferii ce fac excepții. 

După 354 de km parcurși în total, incluzându-i și pe cei din capitală, la Adjud am consultat pentru prima dată computerul de bord. Verdictul? 15,8 litri de motorină consumată, adică… o valoare excelentă, obținută fără a urmări vreun premiu de eficiență din partea Ministerului Mediului. 

Vacanța a continuat cu două zile petrecute în Bacău, unde traficul, dar mai ales șoferii parcă au ținut să-mi demonstreze că și-au făcut lecțiile tot în București. A urmat un drum până la Iași și înapoi. Dacă E85 e ruta pe care m-am bucurat de confortul oferit de trenul de rulare a lui Clio, drumul către Iași, cu predilecție tronsonul dintre Roman și Târgu Frumos, este unul dintre cele mai distractive pentru un șofer pasionat. 

Lipsa localităților, două benzi pe sens, succesiunea virajelor destul de largi, de viteză, vizibilitatea maximă (chiar și pe viraje) permit călătoriilor purtate pe aceste meleaguri să fie teribil de distractive. Clio a fost la înălțime încă o dată, dovedindu-mi că deși este un automobil setat vădit către confort, puseele dinamice ale șoferului nu-l pun în dificultate. După 745 km parcurși din aventura mea moldavă rezervorul era mai sărac cu 38,8 l, semn că tempo-ul mărit își cerea un oarecare tribut. 

Ultima etapă a vacanței s-a purtat tot pe E85, de la Bacău la București, de data aceasta la spartul târgului, cum se zice. Aglomerație mare, kilometri întregi în coloană și un ritm de deplasare de-a dreptul enervant pe alocuri. Călătoria s-a terminat după 1.046 de km, cu 51,5 l de motorină consumată și cu un consum mediu de 4,9 l/100 km. În condițiile date, Clio s-a descurcat excelent, dovedind că poate face aproape 1.000 de km cu un plin de motorină (50 l). Data viitoare mă voi înscrie într-o grupare de activiști eco. Cu puțină atenție, îmi voi spulbera efectiv „performanța” actuală.

Adaugati comentariu