Plasa de siguranță

Conceptul de securitate a evoluat considerabil de la venerabilul airbag, iar VW se află, ca de obicei, în avangarda noilor tehnologii de asistență.

Pentru o perioadă destul de lungă de timp, centurile pretensionate și airbagurile au fost actorii principali în piesa siguranței auto, pentru ca odată cu evoluția noilor sisteme de asistență, ele sa iasă încet-încet din primplanul reflectoarelor. Fără a minimiza importanța siguranței pasive, cele două elemente nu mai reprezintă de mult timp factorul determinant atunci când evaluăm siguranța pe care ne-o poate oferi o mașină. Noile tehnologii dezvoltate sub umbrela siguranței active se concentrează pe partea de prevenire și limitare a consecințelor unui eventual accident. După cum știm și noi foarte bine din viața de zi cu zi, este mult mai bine să previi decât să tratezi. Nu vom discuta foarte mult pe marginea veteranilor sistemelor active de siguranță și anume ABS-ul și ESP-ul, ele fiind două sisteme ultracunoscute pe care VW le oferă în echiparea de serie de la Polo în sus. Sistemul de detecție a oboselii la volan Statisticile indică faptul că peste 25% din toate accidentele care au loc pe autostradă pot fi atribute oboselii acumulate la drum intins.2

În acest sens VW a dezvoltat un sistem care evaluează gradul de concentrare și avertizează șoferul, atât acustic cât și grafic, de necesitatea unei pauze. În momentul în care te urci la volan sistemul analizează modul în care acţionezi direcția, stochează datele obținute ca reper, după care le compară cu date noi preluate continuu. Atunci când se observă o deviație peste parametrii considerați normali alerta este afișată sub forma unei reprezentari digitale ale unei cești de cafea. Independent de acești parametri, sistemul recomandă o pauză după patru ore de condus continuu. Dacă șoferul ignoră mesajele afișate pe ecranul digital și nu ia o pauză în următorul sfert de oră, alerta este repetată. Sistemul de comutare automată a fazei lungi Pe timp de noapte cu toții am experimentat dansul continuu între faza scurtă și faza lungă, scenariu ce poate deveni ușor stresant atât pentru șofer cât și pentru traficul de pe contrasens. Dynamic Light Assist, pe numele său de botez, este răspunsul Volkswagen la această practică învechită. Sistemul cuplează automat faza lungă la viteze de peste 65 km/h și o menține cuplată indiferent de traficul de pe contrasens. Coregrafia sistemului nu este însă atât de simplă, pentru a nu orbi ceilalți participanți la trafic o cameră situată în partea superioară a parbrizului lucrează împreună cu un modul de control ce modifică constant fluxul de lumină. Astfel, tu nu pierzi din vizibilitate, iar șoferii de pe contrasens nici măcar nu sesizează că tu ai faza lungă cuplată. Acest sistem poate fi comandat doar împreună cu farurile adaptive bi-xenon. Park Assist – generația a doua Disponibil pe cea mai nouă generație a SUV-ului compact Tiguan, Park Assist II a primit câteva îmbunătățiri care îi permit asistarea manevrelor de parcare perpendiculare (până recent, Park Assist putea fi folosit doar în cazul parcărilor laterale).3

Sistemul poate fi activat la viteze de până la 40 km/h prin intermediul butonului pe consola centrală, după care șoferul selectează partea pe care va parca cu ajutorul indicatorului de semnalizare stânga-dreapta. De la acest punct senzorii monitorizează spațiile libere în căutarea unuia de dimensiuni potrivite. Atunci când este găsit, șoferul nu mai are decât să opereze levierul schimbătorului de viteze în timp ce direcția rămâne în grija sistemului. O altă îmbunătățire față de prima generație Park Assist este frânarea automată în cazul unui impact iminent, dar și micșcoarea lungimii unui loc de parcare optim (prima generație necesită un loc de lungimea mașinii plus 140 cm, iar noul sistem are nevoie doar de 80 de cm în plus). Sistemul de menținere a benzii de rulare O altă statistică spune că peste 14% din totalul accidentelor auto au loc din cauza părăsirii involuntare a benzii de rulare. Volkswagen adresează această problemă prin intermediul sistemului Lane Assist care monitorizează constant linia de demarcație și contrabrachează dacă mașina părăsește banda fără semnal în consecință. Efectul poate fi ușor anulat de către șofer prin aplicarea unei forțe ușoare asupra volanului. Electronica din spatele acestui sistem se bazează pe o cameră video plasată pe carcasa oglinzii din dreapta ce poate citi liniile de demarcație continue și întrerupte pe timp de zi cât și pe timp de noapte. Sistemul nu intervine dacă șoferul semnalizează corespunzător intenția de a părăsi banda și funcționează la viteze de peste 65 km/h.

Recent, Lane Assist a fost distins cu premiul EuroNCAP Advanced Reward, încă o certificare a faptul că siguranța activă câștigă teren. Cruise control adaptiv cu sistem automat de frânare de urgență Majoritatea accidentele din mediul urban au loc la viteze mici, în general în trafic aglomerat, atunci când gradul de concentrare al șoferilor se apropie de minim. Pentru a evita astfel de evenimente neplăcute, inginerii Volkswagen au adăugat modulului ACC (pilot automat adaptiv) o funcție ce permite monitorizarea traficului la viteze mici și intervenția activă în caz de impact iminent. Un radar observă poziția și viteza mașinii din față și avertizează șoferul atunci câ4nd se întrevede o situație critică. Avertizările inițiale sunt de ordin grafic și sonor, după care, în funcție de reacția șoferului, sistemul poate iniția frânarea automată. Scenariul este ceva mai complicat: pentru început sistemul pregătește frânele, după care evaluează dacă șoferul a frânat suficient și în caz negativ, aplică forța suplimentară. Dacă șoferul nu frânează deloc, în ultima instanță, sistemul aplică frânele pentru a reduce pe cât se poate efectele unui eventual accident. În multe țări europene, mașinile dotate cu un astfel de sistem primesc reduceri la plata asigurărilor obligatorii, dar și opționale. Nu ar fi exclus ca pe viitor aceeași măsură să fie aplicată și în România.Sistemul de monitorizare a unghiului mort Atunci când schimbi banda de deplasare o simplă asigurare în oglinda laterală nu este întotdeana suficientă. Prezența unei mașini în unghiul mort necesită o atenție suplimentară, atenție pe care de multe ori uităm să o mai acordăm, iar rezultatul final depinde în mare măsură de reflexele personale. Pentru a nu ajunge să ne bazăm pe noroc sau pe reflexe, Volkswagen oferă un sistem de monitorizare a unghiului mort ce semnalizează prin intermediul unor leduri prezența unei mașini în zona lipsită de vizibilitate. Intensitatea martorilor luminoși depinde de intențiile șoferului: dacă el nu semnalizează că ar dori să schimbe banda led-urile sunt aprinse continuu la o intensitate minimă, dacă în schimb șoferul semnalizează că ar dori să schimbe banda atunci led-urile se aprind sacadat cu intensitate mare.

Adaugati comentariu