Proiecte secrete: Toyota Aygo model 2023

Toyota Aygo 2023 autoexpert.ro

Joint-venture-ul dintre grupul PSA și Toyota, pentru producerea unui model de clasă mini la Kolín, în Cehia, s-a închis. Francezii renunță la segment, în timp ce japonezii confirmă dezvoltarea unui succesor. A treia generație, Aygo model 2023, va avea însă forma unui crossover. Foto și desene: Quattroruote

Segmentul modelelor de clasă mini intră într-o fază de tranziție cu conotații negative. Mai mulți constructori au renunțat la segment din cauza marjelor prea mici și a volumelor insuficiente. Cele mai sonore cazuri sunt ale lui Opel, care a îngropat două modele, Adam și Karl, și Ford, care a renunțat la Ka, construit pe platforma lui Fiat 500.

În schimb, Toyota și-a manifestat intenția de a lansa a treia generație Aygo, la început de 2022. Aceasta va fi cunoscută drept Aygo model year 2023. Japonezii au o experiență îndelungată cu modelele de clasă mini, joint- venture-ul cu grupul PSA datând din 2002. Acordul s-a concretizat prin înființarea unei societăți mixte, Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA), și construcția unei uzine la Kolín, în Cehia. Toyota s-a ocupat de dezvoltarea platformei și de motoare, iar PSA, de achiziții. În 2005, la Salonul de la Geneva au fost prezentați cei trei tripleți – Aygo, C1 și 107, devenit ulterior 108.

Toyota a rămas singură

Totul s-a schimbat în ianuarie 2021, când PSA a părăsit acest joint-venture. De atunci, Toyota a preluat uzina de la Kolín. Însă producția lui Citroën C1 și a lui Peugeot 108 va continua până la finalul ciclului de viață. Toyota va continua să dezvolte propriul model urban pentru Europa. În acest timp, Peugeot a anunțat ieșirea din segment prin vocea lui Jean-Philippe Imparato, șeful lui Peugeot (vezi caseta de mai jos).

Toyota Aygo model 2023

A doua generație Aygo, lansată în 2014, a păstrat gabaritul clasei mini, având numai 3,47 metri lungime. În ceea ce privește noua generație, Toyota a reușit să țină totul secret, neștiindu-se nici măcar dacă numele va rămâne Aygo.

➡ Vechea generație Aygo, în luptă cu up!, i10 și Picanto! 💡

Există însă niște zvonuri că Toyota va continua să ofere motorul aspirat de un litru, într-o versiune îmbunătățită. La prima vedere, pare o decizie contra curentului, într-o perioadă în care toți constructorii se îndreaptă spre electrificare. Însă cu gama hibridă, Toyota nu are absolut nicio problemă în a respecta strictele norme de emisii, așa că și-ar permite să ofere acest motor clasic, în condițiile în care constructorul japonez are emisiile de flotă sub limitele impuse.

Aygo model 2023: concurența

Prin comparație, potențialii rivali ai Toyotei pregătesc niște modele full electrice. Șeful de design al lui VW, Klaus Bischoff, a declarat că: „VW lucrează la un model electric mic, cu preț abordabil, pe platforma MEB“. Ineditul model VW va apărea până în 2025 și s-ar putea numi ID.1. Al doilea rival vine de la grupul Renault, care deja produce mini-SUV-ul Dacia Spring. Actualmente, Spring este cea mai ieftină mașină electrică de pe piața europeană.

Test drive Dacia Spring autoexpert.ro

TNGA – cea mai probabilă platformă pentru Aygo model 2023

Revenind la Aygo, încă nu se știe ce platformă va utiliza Toyota, după plecarea lui PSA. Este evident că una dedicată nu ar fi profitabilă la actualele volume de vânzări, o soluție rezonabilă fiind o versiune scurtată a platformei multienergie TNGA, utilizată la Yaris. Iar asta poate implica eventual și o versiune hibridă. Foarte probabil, viitoarea Toyota de clasă mini va avea altă formă.

➡ Acesta este Aygo X Prologue! 💡

Conceptul Aygo X Prologue anunță o versiune crossover. Noi nu credem că, la aceste volume, două tipuri de caroserie ar fi o soluție fezabilă și rentabilă și, de aceea, bănuim că va exista o singură versiune de caroserie, sub forma unui crossover de clasă mini, așa cum apare și în reconstrucția noastră digitală. Acesta va fi un fel de frate mai mic al lui Yaris Cross. VW va contracara cu ID.2. Acesta este prefigurat de conceptul ID.Life prezentat la IAA Munchen 2021.

Volkswagen Showcar ID.LIFE

În ceea ce privește talia, Aygo va păstra distanța față de Yaris (3,95 metri) și va crește doar cu câțiva centimetri. Despre interior se știu și mai puține, dar, cu siguranță, viitorul mini Toyota va renunța la multe butoane fizice și va adopta un sistem multimedia cu ecran tactil. Ne așteptăm și la un interior în culori vii și cu design minimalist.

Au revoir, PSA!

Joint-venture-ul PSA-Toyota datează din 2002, iar din 2005, în uzina comună din Kolín, Cehia, au fost produse două generații ale modelelor Toyota Aygo, Peugeot 107 (108) și Citroën C1. De la 1 ianuarie 2021, Toyota a devenit proprietara uzinei comune de la Kolín, cumpărând partea lui PSA.

Citroen C1

PSA a renunțat la segment, iar șeful lui Peugeot, Jean-Philippe Imparato, explică motivele:

„Pentru moment, mergem înainte cu modelele actuale. Nu ne gândim la un succesor, deoarece propulsia ar trebui să fie electrică, dar această tehnologie este prea scumpă pentru un model entry-level. De aceea, ne concentrăm pe modelele electrice 208 și 2008, care garantează alte marje de profit“.

Ultima speranță de a rămâne în segment s-ar putea lega de o posibilă sinergie. Aceasta s-ar putea naște în cadrul noului grup Stellantis, deoarece Fiat încă pune mare accent pe 500 și Panda. Ele pot fi folosite drept bază pentru un viitor model mini PSA.

Uzina din Kolín a supraviețuit joint-venture-ului

O nouă casă pentru Yaris? Cele trei modele de clasă mini asigurau o producție de 300.000 unități pe an. Astfel, se acoperea întreaga capacitate a uzinei din Kolín. După retragerea Grupului PSA, Toyota trebuie să mențină rentabilitatea uzinei din Cehia. O soluție ar fi preluarea unei cote din producția lui Yaris de la uzina Toyota din Valenciennes (Franța), care lucrează deja la capacitate maximă. Astfel, Toyota ar asigura viitorul uzinei din Kolín, unde muncesc 2500 de angajați.

 

 

Adaugati comentariu