Mai compact decât ZOE, cu un preț de pornire de 25.000 de euro și un aspect de concept car, Renault 5 E-Tech este o jucărie care aduce șarmul erei romantice a automobilului în epoca electrificării.
Am fost la Paris, ca să vedem pe viu viitorul bestseller Renault. Un fel de Clio al regnului electric, noul Renault 5 E-Tech este un model mic, de oraș, cu un preț scăzut pentru o electrică. Astfel, versiunea standard, cu o baterie de 40 kWh, motor de 95 CP și încărcare la AC, de 11 kW, va porni de la aproximativ 25.000 de euro.
A fost dezvoltat de la zero, timp de numai 3 ani, față de 4 în cazul altor modele. Performanța a fost posibilă datorită colaborării dintre Renault, Ampere și Mobilize. Ampere a dezvoltat în timp-record platforma dedicată exclusiv vehiculelor electrice mici, care nu va sta doar la baza lui R5, ci va sprijini și alte modele din gamă.
Designul lui Renault 5 E-Tech
Nimic nu pare plictisitor la mașina asta! Farurile cu lumini de zi duble, în formă de dreptunghiuri rotunjite la colțuri, stopurile verticale cu semnături luminoase lamelare, jantele de 18 inchi (pe o caroserie mai scurtă de 4 m!) și gama variată de culori relevă caracterul urban al modelului. R5 este cu 9 cm mai scurt decât Clio, dar ampatamentul său e doar cu 4, profitând din plin de platforma dedicată propulsiei electrice. Este cu 6 cm mai înalt decât Clio, în principal din cauza bateriei de sub podea.
➡ Ce spuneam acum 14 luni despre viitoarele Renault 4 și 5 💡
Vor exista trei niveluri de echipare, Evolution, Techno și Iconic Cinq. Jantele măsoară 18 inchi la toată gama, având capace inspirate din ale R5-ului original la versiunea Evolution și fiind confecționate din aliaj ușor la Techno și Iconic Cinq. Cinci culori vor fi disponibile încă de la startul vânzărilor. Două electrizante (Pop Yellow și Pop Green, ambele inspirate din gama originală de culori), trei mai cuminți (Pearl White, Starry Black și Midnight Blue).
Interior dedicat R5-ului original
Când deschizi ușa, remarci că principalele caracteristici apărute de-a lungul vieții R5-ului termic s-au păstrat. De exemplu, structura planșei de bord, care are toate comenzile integrate în blocul „aplicat pe bord“ din zona șoferului, lăsând zona pasagerului liberă și structurată pe două etaje. La versiunea de top, Iconic Cinq, sigla Renault 5 este integrată în bord, în zona pasagerului, și iluminată din spate. Volanul este asemănător cu cel de la Megane E-Tech, la fel ca și maneta schimbătorului plasată în spatele său. Gurile de ventilație preiau desenul luminilor de zi.
Forma scaunelor este inspirată de a celor de la R5 Turbo, dar tapițeria care le îmbracă, cea de pe bord și de pe fețele de uși este realizată din PET-uri reciclate în echiparea Techno. La cea de top, Iconic Cinq, e din stofă reciclată și include cifra 5.
➡ Citește aici testul cu Megane E-Tech! 💡
Versiunea de bază vine cu instrumentar digital de 7 inchi, cele superioare cu unul de 10, acesta din urmă afișând informațiile în cinci formate, la alegere. Ecranul central măsoară 10 inchi indiferent de versiune și rulează un sistem de operare bazat pe Google la Techno și Iconic Cinq.
Interiorul este aproximativ la fel de spațios ca al actualului Clio, în timp ce portbagajul are un volum de 326 l (340 la Clio). Pe lângă acesta, în mașină mai sunt spații de depozitare de 19 l.
Utilizatorul va beneficia, în premieră, de prezența unui avatar, numit Reno. Acesta este un ghid virtual, pe care Renault își dorește să-l transforme într-un prieten adevărat pentru posesorul mașinii. Dincolo de capacitatea de a răspunde întrebărilor, Reno va avea sentimente, precum empatia, și va putea anticipa nevoile utilizatorului. De exemplu, va alege să treacă din Sport în Eco când ești prins în blocaje, va închide geamurile când vei selecta recircularea aerului etc.
Platforma se numește AmpR Small și înlocuiește fosta CMF-B EV. Pentru a scădea costurile de dezvoltare și producție, aceasta preia o serie de elemente de la CMF-B-ul lui Clio și Captur, elemente care nu au impact asupra managementului electric. Sistemul de direcție are o demultiplicare de 13,7:1, iar diametrul de bracaj măsoară 10,3 m, favorizând agilitatea. Puntea din spate este de tip multilink, având două atuuri majore. Primul, stabilitate și confort crescute, al doilea, desen compact, care permite adoptarea unei baterii atât de mari, pe un model atât de mic.
➡ Noul SUV compact Renault se va numi Symbioz 💡
Elementele centrale ale sistemului de frânare și ESP-ul sunt grupate într-un modul comun, pentru a ocupa mai puțin spațiu sub capotă și a reacționa la frânarea de urgență în jumătate din timpul necesar celor clasice. Sistemul este de tip brake-by-wire și există și un mod B de recuperare intensă a energiei la frânare.
A fost acordată o atenție deosebită izolării acustice. Astfel, habitaclul se constituie într-un „cocon“ , fiind izolat de baterie. Vibrațiile motorului sunt inteligent contrabalansate folosind greutatea încărcătorului on-board, pentru un câștig de 10 dB. În sfârșit, parbrizul izolat este standard la toate versiunile. Există și o pompă de căldură de 8 kW, iar interiorul și bateria pot fi precondiționate, pentru a ajunge la temperatura optimă când intri în mașină, respectiv când ajungi la stația de încărcare.
Sisteme de propulsie
Motoarele nu utilizează magneți permanenți, ci bobine din cupru, deci nu sunt folosite nici pământuri rare. Structura lor este direct inspirată de a modelelor Megane E-Tech și Scenic E-Tech, acestea cântărind doar 105 kg.
Există trei combinații motor/baterie posibile: 95 CP/40 kWh, 120 CP/40 kWh, 150 CP/52 kWh. La startul vânzărilor, doar ultima combinație va fi disponibilă, celelalte urmând a fi oferite ulterior. Varianta de top accelerează până la 100 km/h în mai puțin de 8 secunde și de la 80 la 120 km/h în sub 7, viteza maximă fiind de 150 km/h.
Încărcătorul de curent alternativ de 11 kW este standard la toată gama, iar la versiunile de 120 și 150 CP va fi bidirecțional și asigură o putere de ieșire de 3700 W. Este necesar un adaptor opțional. La curent continuu, versiunea de 150 CP va încărca cu 100 kW, iar cea de 120 CP, cu 80, ambele alimentând 15–80% în 30 de minute. Versiunea standard, de 95 CP nu va avea încărcător la curent continuu.
Autonomia urbană cu bateria de 40 kWh va fi de până la 300 km. Cea mixtă a versiunii cu baterie de 52 kWh va fi de până la 400 km.
Noul Renault 5 E-Tech va fi capabil de rulare semiautonomă de nivel 2. Astfel, va avea pilot automat adaptiv și sistem de centrare pe bandă. Ultimul va permite ca, la viteze de până la 50 km/h, șoferul să aleagă să meargă pe marginea din dreapta a benzii, ca să lase motocicliștii și autospecialele să treacă printre mașini.