Actualmente, există două modalități de a încărca bateria mașinii electrice. Prima, și cea mai rapidă: să o conectezi la o priză de curent. A doua, evident mai lentă, să o echipezi cu un sistem de încărcare solară. Dar în viitor vom avea încă unul: șoselele care încarcă bateriile în mers.

Se numește încărcare prin inducție și o folosești uneori, când îți încarci telefonul wireless. Cam același principiu a fost studiat până acum și la încărcarea wireless a mașinilor. Dar șoselele viitorului care încarcă bateriile în mers vor funcționa pe un alt principiu.

Chiar dacă încarcă bateria mai greu, este o idee bună pentru că reduce timpul petrecut la priză. Să ne imaginăm următorul scenariu: ești blocat în trafic și, în timp ce aștepți, mașina se încarcă. Sau mergi pe autostradă și, când ești aproape de destinație și cu bateria aproape goală, schimbi banda pe cea cu încărcare inductivă, în loc să mai cauți loc liber la priza de încărcare.

➡ Prețul bateriilor Li-ion va înregistra o scădere remarcabilă 💡

Ca să nu mai vorbim de companiile care au flote de vehicule electrice. Ele ar beneficia cel mai mult de pe urma acestui sistem de încărcare. Astfel, ar reduce la minimum timpul în care mașinile și, implicit, șoferii, sunt neproductivi.

Asta este ținta profesorului Khurram Afridi, însărcinat cu abordarea inovativă legată de încărcarea wireless a automobilelor aflate în mișcare: să transforme această idee într-o realitate accesibilă tuturor maselor.

”Sunt o mulțime de probleme cu infrastructura de încărcare. OK, vrem numai mașini electrice, dar cum ar funcționa o astfel de societate? Dacă fiecare automobil din țară ar fi electric, ar fi nevoie de multe prize la care să le încărcăm. Iar acasă nu putem să încărcăm rapid”.

Șoselele care încarcă bateriile în mers: idee veche, principiu nou

Nu e prima dată când s-a studiat integrarea în șosea a sistemelor de încărcare wireless, dar costurile și dificultatea implementării în asfalt a sistemului de încărcare cu câmp magnetic s-au dovedit prea mari, raportate la beneficii. Aceste sisteme sunt, însă, pretabile la încărcarea staționară, în regim privat.

Șoselele care încarcă bateriile în mers autoexpert.ro
Foto: John Munson/Cornell University

Totuși, abordarea lui Afridi este diferită, și se inspiră…din spațiul cosmic.

”Transmiterea curentului de încărcare wireless are la bază același principiu pe care îl folosim ca să trimitem mesaje prin unde radio către navele spațiale. Doar că noi transmitem mult mai multă energie, pe distanțe mult mai scurte, ca să deplasăm vehicule”.

Pe scurt, echipa sa nu se bazează pe câmpul magnetic, ci pe cel electric. Ei lucrează la această idee din 2014, iar acum, în 2021, se pare că a ajuns la un nivel de dezvoltare care o apropie de implementarea în benzile de circulație. Atât de mult, încât Afridi consideră că la prima actualizare a rețelei de autostrăzi și șosele interstatale americane ar putea integra noul sistem în infrastructură.

Sigur, și mașinile ar trebui să fie compatibile cu acest sistem. De asemenea, trebuie pus la punct și un sistem de taxare. Om trăi și om vedea.

Cei care vreți să aprofundați tehnic sistemul inovator de încărcare wireless, o puteți face aici.