Test drive Alfa Romeo Giulia: inimă neîmblânzită

Alfa Romeo Giulia

Trăim într-o lume plină de mașini. Peste tot pe unde vezi cu ochii, găsești modele variate: unele confortabile, altele stilate, restul sportive. Însă rar poți alege una care să le îmbine pe toate atât de bine precum Alfa Romeo Giulia. În test varianta diesel de 2,2 litri și 180 CP. Foto: Bogdan Paraschiv

De când mă știu, fiecare Alfa Romeo care-mi apare-n față îmi fură privirea până când dispare-n zare. Cumva, italienii au știut mereu să jongleze cu suprafețele, liniile și proporțiile, iar rezultatul a fost invariabil superb. Fie că ne referim la 155, 156 sau 159, fiecare a reprezentat la vremea lui o rara avis în segment. De aceea, după ce și-a obișnuit fanii cu generații întregi de mașini iconice, Alfa Romeo încearcă să nu dezamăgească cu noul sedan de clasă medie. Reușește Giulia să ducă mai departe tradiția modelelor frumoase, sportive, care trezesc emoții de nebănuit?

Alfa Romeo Giulia
Cu siguranță, da! După toate perioadele de amânări pe care le-a suferit modelul și noi toți alături de el (asta deși n-au trecut decât trei ani de la stadiul de foaie albă și creion, până la debutul producției), este reconfortant să-l privim în ochii alungiți, expresivi. Privirea agresivă de Darth Vader flanchează cele trei petale ale trifoiului care compun masca față, evocând modele istorice precum Disco Volante și Giulietta, apărute în anii ‘50. Așa cum stă bine unei Alfe pursânge, silueta este dominată de trei elemente definitorii: capota lungă a motorului, linia plonjată a plafonului și capacul scurt al portbagajului.

Alfa Romeo Giulia

Silueta superbă nu reprezintă exclusiv rezultatul limbajului de design italian, așa cum probabil v-ați aștepta, ci are la bază un temei pur tehnic: pentru a echilibra perfect caroseria și a urca la maximum limitele mașinii, inginerii italieni au plasat cele mai importante subansamble între punți, iar pe cele mai grele dintre ele cât mai aproape de centrul mașinii. Rezultatul nu numai că se simte, ci este perfect vizibil din lateral: Giulia are cel mai mare ampatament din clasă. Pentru a-i menține lungimea în limitele segmentului, punțile au fost împinse spre extremitățile caroseriei, iar consolele au fost scurtate la extrem. Astfel, doar privind-o ne facem o idee clară asupra atitudinii mașinii: Giulia n-a apărut pe piață cu intenții defensive. Spatele, cu ale sale stopuri triunghiulare alungite și cu țevile de eșapament plasate simetric, desăvârșește sculptura italienilor. Giulia este o operă de artă, pe care, indiferent cât de profană ar părea ideea, Alfa speră s-o producă în cât mai multe exemplare.
Un loc primitor

Alfa Romeo GiuliaContinuând firesc liniile exterioare, habitaclul pare turnat în jurul șoferului. O primă privire aruncată interiorului relevă noul design al brandului, dezvoltat pe orizontală, curbat și armonios. Întreg aspectul este curat, fără butoane aglomerate sau tehnologie invazivă și creează o atmosferă primitoare. M-a impresionat din prima clipă volanul compact, ieșit din clișeele segmentului, poziționat vertical și perfect profilat, precum la mașinile de circuit. Unice în clasă sunt butonul Start/Stop dispus pe volan și cele două padele uriașe din aluminiu natur, care ocazional pot încurca la acționarea manetelor semnalizării și ștergătoarelor, dar care aduc o bucățică din lumea Ferrari în segmentul sedanurilor medii, transformând șoferul în pilot de ocazie.

Alfa Romeo Giulia

 

Alfa Romeo GiuliaÎn fața acestuia se deschid două cadrane de bord generos dimensionate, între care se află un display de 3,5 inch, fără margini definite, care, dacă nu ar afișa anumite date într-un gri deschis, ar fi perfect lizibil chiar și în lumina puternică a soarelui. Cireașa de pe tort este însă tunelul central înalt și lat, rezultat al revenirii brandului italian la tracțiunea spate. El aduce toate comenzile foarte aproape de mâna dreaptă a șoferului care, fără să ridice antebrațul de pe capitonajul moale al cotierei centrale, poate să acceseze cele trei controllere de pe tunelul central, având astfel acces la majoritatea funcțiilor mașinii. Soluțiile alese de italieni, cu potențiometrul de volum al instalației de sunet poziționat pe tunelul central și cu controller-ul sistemului multimedia supradimensionat, cu touch integrat, trădează interesul pentru modelele concurente germane, pe care le-a studiat atent de-a lungul dezvoltării Giuliei.

 

Alfa Romeo Giulia
Senzația de stabilitate este amplificată de poziția coborâtă a postului de conducere, cu scaun bine profilat și șezut dimensionat generos. Bancheta îi împărtășește calitățile, iar spațiul de care beneficiază călătorii din spate nu creează probleme sau restricții, ci este asemănător cu al concurenților teutoni. La coborârea din mașină, pasagerii trebuie totuși să facă întâi o mișcare ușoară în față, pentru a ocoli marginea banchetei, foarte profilată din cauza pasajului amplu al roții din spate.

 

Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia
Volumul real al portbagajului măsurat de colegii de la Quattroruote este de 378 litri și se încadrează perfect în media clasei. Doar Clasa C de la Mercedes este mai darnică, cu ai săi 421 litri. În utilizarea practică, volumul nu pune probleme, fiind suficient pentru cumpărături sau vacanțe în patru. În plus, spătarul banchetei se rabate fracționat 60:40, folosind cele două clapete supradimensionate din portbagaj. Dacă aveți de transportat obiecte voluminoase, v-ați putea lovi de problema marginii înalte de încărcare, fapt care micșorează decupajul portbagajului.
Pionier în segment
Poate cea mai spectaculoasă latură a Giuliei este inovația tehnică pe care o aduce în clasă. Aripile față, brațele sistemului de suspensie, etrierele, ușile, contraaripile și capota motorului sunt în totalitate realizate din aluminiu, iar arborele cardanic este confecționat din fibră de carbon! Acesta este furnizat de japonezii de la Hitachi, cântărește cu aproximativ 40% mai puțin decât unul clasic din oțel, iar pentru a-l feri de șocuri, inginerii l-au ascuns sub un scut. Mai mult, eforturile peninsularilor de a transforma Giulia într-o referință în segment nu se opresc aici.

Alfa Romeo Giulia
Frânele sunt o altă premieră mondială: sistemul de frânare electro-hidraulic furnizat de Continental pentru Giulia grupează pompa de frână, mecanismul servo și sistemele ABS și ESP într-un singur bloc, mai ușor cu 4 kg decât la sistemele convenționale. În utilizare, diferența este evidentă: mașina frânează aproape ireal de eficient, distanța de oprire de la 100 km/h până în repaus fiind de numai 38,5 m, fără ca șoferul să mai simtă în pedală intrarea ABS-ului. Motorul este o altă noutate, de data asta în cadrul Grupului Fiat-Chrysler: este primul propulsor diesel cu bloc motor realizat din aliaj de aluminiu pe care aceștia îl dezvoltă. După binevenita cură de slăbire, blocul motor a ajuns să cântărească cu 27 kg mai puțin decât versiunea din fontă care echipează, de exemplu, motorul lui Jeep Cherokee. Nu pot să închei fără a aminti de faptul că Giulia dispune de direcția cu cel mai mic raport de demultiplicare din segment: numai 11.8:1 sau, altfel spus, rotirea volanului cu 11,8 grade asigură virarea roților cu un grad.

Alfa Romeo Giulia (1)

Suveran pe șosea

Alfa Romeo GiuliaToate aceste eforturi tehnice sunt limpede oglindite în comportamentul dinamic de excepție. De îndată ce apeși butonul Start, sunt suficiente doar câteva secunde pentru a înțelege adevăratul caracter al mașinii. Selectezi programul Drive al cutiei automate ZF cu 8 trepte și te lași condus de fiecare dintre cei 180 CP, transmiși prin intermediul arborelui cardanic către puntea spate. Cutia schimbă rapid și fără șocuri, iar cuplul de 450 Nm se simte instantaneu în modul Dynamic (Giulia oferă standard sistemul DNA de reglaj al trenului de rulare care modifică răspunsul motorului și al direcției în modurile Dynmaic, Normal și All Weather). Apăsarea moderată a accelerației păstrează motorul în zonele inferioare de turație, iar treptele sunt schimbate la 1.700 rpm, fapt care limitează consumul urban la 6,9 l/100 km. Specialiștii germani de la ZF au găsit echilibrul ideal între viteza de reacție și finețe, fapt care atribuie o notă de rafinament ansamblului cutie – motor diesel.

Giulia suferă însă atunci când sistemul automat start/stop este activ. La pornirile repetate din traficul urban, motorul scutură, iar după o anumită perioadă petrecută în ambuteiaje, acest lucru devine deranjant. În plus, nici nivelul sonor al propulsorului nu este redus, fapt care poate fi rezultatul compromisurilor făcute pentru a menține greutatea acestei variante de echipare la 1.640 kg. Am doar cuvinte de laudă despre manevrabilitate: m-am strecurat cu mașina în cele mai strâmte locuri de parcare și am întors-o dintr-o mișcare pe drumuri cu o bandă pe sens, grație celui mai bun diametru de bracaj din segment, de numai 10,8 metri.

Alfa Romeo Giulia

Pe traseele extraurbane, Giulia se simte ușoară, agilă și foarte echilibrată. Scoasă la o plimbare pe șoselele virajate din Brașov, mașina s-a comportat admirabil chiar și dusă peste limite. Puntea față a desenat perfect trasa dictată de volan, fiind fără efort urmată de roțile din spate, grație distribuției aproape perfecte a maselor pe punți: 51-49%. Nici șicanele în pantă n-au izbutit s-o dezechilibreze, indiferent de tempo-ul în care le-am abordat, pentru că suspensia adaptivă (opțional în pachetul Performance 3.096 euro sau separat 1.368 euro) menține caroseria aproape orizontală, iar diferențialul autoblocant ține aderența la cote maxime. La întoarecerea spre București am avut o nouă surpriză plăcută. Consumul pe autostradă la 130 km/h s-a stabilizat la valoarea de doar 6,1 l/100 km, în special datorită coeficientului de rezistență la înaintare măsurat, de 0,29. Iar dacă teama că fiabilitatea ar avea de suferit vă dă târcoale, aflați că fiecare exemplar produs de italieni este supus unui test static de 150 de minute, urmat de un test dinamic pe circuit pe suprafețe diferite de rulare.

 

Verdict AutoExpert

Alfa Romeo GiuliaAlfa Romeo continuă cu succes tradiția modelelor emblematice pe care le-a lansat de-a lungul timpului. Interiorul este căptușit cu materiale moi și plăcute la atingere, iar spațiul este la nivelul celui oferit de concurență. Poate chiar mai important pentru fanii brandului, dinamica Giuliei se situează la cote extrem de înalte, de la propulsorul puternic până la direcția fină și frânele impresionante. Dar aspectul primordial pe care-l relevă Giulia este personalitatea: Alfa Romeo încă produce mașini fermecătoare!
Date tehniceAlfa Romeo
ModelGiulia 2.2 JTDm Super
Motor/nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)2.143
Putere max./turație (CP/rpm)180/3.750
Cuplu max./turație (Nm/rpm)450/1.750
Transmisiespate
Cutie de viteze8 trepte, automată
L/l/h (mm)4.639/1.873/1.426
Ampatament (mm)2.820
Volum portbagaj (l)480
Masă la gol (kg)1.445
Distribuția maselor pe punți f/s (%)51/49
Accelerație 0-100 km/h (s)7,1
Viteză maximă (km/h)230
Consum ur./extr./mixt (l/100 km)5,3/3,5/4,2
Emisii CO2 (g/km)109
Preț (euro cu TVA)43.800

2 thoughts on “Test drive Alfa Romeo Giulia: inimă neîmblânzită

  1. Un drive test aproape complet ….ar fi interesant un comparativ cu motorizarea pe benzina si mai multe referiri la optionale si la variantele de transmisie.
    De asemenea plusuri si minusuri fata de concurenta din clasa D…

    1. Salut, Marcel. La sfârșitul testului din numărul de ianuarie, există o pagină li jumătate pline cu măsurători ale accelerațiilor, frânelor, reprizelor, etc., toate realizate de colegii noștri în Italia, inclusiv rezultatele testului de pe circuitul Vairano și comparația cu cel mai apropiat adversar. În plus, în revistă găsești și trei casete cu sistemul multimedia, tehnica în clar și calități și defecte. Deci pentru articolul complet, citește Auto Expert. Costă doar 10 lei lunar și conține tone de informații de calitate. 🙂

Adaugati comentariu