Test Audi Q5 2.0 TDI 190 CP Quattro S Tronic Sport

Test Audi Q5

Marele clasic din Ingolstadt s-a reînnoit total: un nou design, o ergonomie modernă, un nou sistem 4×4 și peste toate un rafinament și o silențiozitate ieșite din comun. Și nu în cele din urmă o nouă uzină de producție care se ridică la standardele înalte ale lui Audi. Test Audi Q5 2.0 TDI 190 CP Quattro S Tronic Sport   Foto: Adrian Cobzașu

Până să discutăm de tehnologie și cum merge, trebuie să remarcăm un lucru important despre noul Audi Q5 legat de strategia industrială. După nouă ani de producție ai primei generații la uzina din Ingolstadt, a doua generație a trecut Oceanul Atlantic urmând itinerariul lui BMW X3, X5, X6 și al lui Mercedes GLE, GLE Coupe și GLS. Diferența este că Audi Q5 nu e produs în sudul SUA ca rivalii amintiți mai sus ci în noua uzină din Mexic de la San Jose Chiapa, o stațiune situată foarte aproape de uzina VW de la Puebla și la câteva sute de kilometri de capitala Mexico City.

Test Audi Q5
Debutul producției lui Q5 vine exact în momentul în care noul președinte al SUA, Donald Trump, intenționa să introducă taxe uriașe pentru mașinile importate în SUA. Însă Audi nu are nici cea mai mică intenție de a renunța la planurile sale, iar declarațiile lui Trump de  dinainte de alegerile din SUA au rămas la stadiul de amenințare.
Audi Q5 este unul din pilonii principali ai gamei de SUV-uri Audi, fiind printre cele mai vândute SUV-uri premium de clasă medie. În 2016, deși la final de carieră, Audi a vândut 70.266 unități Q5 (locul 3 în segment), aproape la fel cât Mercedes GLC (70.349 unități, locul 2).

Test Audi Q5

Nouă ani a stat pe piață prima generație, un facelift discret fiind operat în 2012. Noua generație păstrează proporțiile predecesorului. Este cu 34 mm mai lungă, lățimea este aceeași, iar înălțimea este cu 6 mm mai mare. De ușoara creștere a lungimii beneficiază și ampatamentul, care este cu 12 mm mai lung. Dacă privim la rivalii Mercedes GLC și BMW X3, aceștia se aseamănă ca două picături de apă în privința gabaritului cu Q5.

 
Față de era Walter de Silva, noul Q5 are mai multe linii, care sunt și mai accentuate, cum este cazul liniei de centură, iar grila hexagonală, tipică noilor modele Audi, și farurile mai lungi și mai subțiri conferă o imagine mai dinamică și o prezență mai impozantă pe șosea care dă senzația de lățime mai mare. Astfel, deși dimensiunile principale sunt aproape neschimbate, proporțiile sunt mai sportive și mașina pare mai compactă decât este în realitate. Iar configurat cu pachetul exterior S Line (1.756 euro) cu grila cu structură tip fagure și lamele cromate, spoilere față și spate sportive, Q5 nu are doar proporții sportive ci și un look mai agresiv.

Test Audi Q5
Interiorul confirmă reputația lui Audi în materie de calitate. Mutarea producției într-o locație complet nouă în Mexic generase în mintea noastră ideea unor posibile mici erori de asamblare. Dar cei de la Audi și-au respectat blazonul deși combinația model complet nou – uzină complet nouă implică întotdeauna așa zisele “boli ale copilăriei” în materie de producție. Modelul nostru de test este printre primele produse și se remarcă printr-o calitate de fabricație foarte solidă. Față de tendințele actuale, Audi nu a urmat cursul modei minimaliste. Blocul climatizării este complet separat de sistemul multimedia, are butoane mari și un display foarte lizibil și foarte bine organizat, temperatura stânga/dreapta fiind afișată cu litere mari în interiorul butoanelor de reglaj.

 

Test Audi Q5Mașina de test era dotată opțional cu climatizare pe trei zone (776 euro). Apoi, indicatoarele de bord virtuale (vezi caseta cu sistemul multimedia) se pot configura extrem de simplu și intuitiv de la bateria de butoane din stânga volanului în timp ce sistemul multimedia este operat prin controllerul din fața schimbătorului și cele două butoane care desemnează cele patru meniuri importante (navigație, radio, media și telefon). Sistemul multimedia de top prezent pe modelul de test are ecran mai mare, de 8,3 inch, plasat sus, în câmpul vederii, deasupra gurilor de ventilație, și un touchpad mai mare decât la rivali (un dreptunghi de 110 x 80 mm) pe care se poate scrie foarte practic stând sprijinit cu mâna pe schimbătorul foarte lat, asemănător cu cel de la un yacht, al cutiei automate S Tronic.

 

Test Audi Q5La fel de mult ca funcționalitatea impresionează și calitatea finisării și a materialelor. Inserția de aluminiu striat care se întinde de-a lungul întregii planșe de bord și apare și pe fețele de uși conferă ideea de lățime în timp ce pe consola centrală am remarcat pe lângă aceeași inserție de aluminiu striat pe cea din plastic striat care arată infinit mai elegant și mai bine decât plasticul mat de la rivalul BMW. În schimb, dacă în partea superioară a bordului, plasticul soft este de cea mai bună calitate, în zonele de sub bord, mai puțin vizibile, atât în stânga cât și în dreapta, întâlnim plastic dur. Butoanele sunt extrem de plăcute la atingere confirmând atenția lui Audi pentru detalii.

 

Test Audi Q5

 

De altfel, senzația pe care o degajă întregul cockpit este de lucru foarte solid și de calitate. Poziția de condus este superbă pentru că șoferul nu stă foarte sus, fiind la doar 62 cm deasupra solului, scaunele sport îmbrăcate în combinație tapițerie piele și textil incluse în pachetul sport S Line (2.030 euro) sunt excelent configurate, iar plajele de reglaj ale volanului sunt foarte largi.

 

 
Test Audi Q5

Și în spate este mult loc, iar bancheta spate are spătarul foarte bine configurat. Patru persoane stau foarte bine, dar a cincea nu are același confort din cauza profilării banchetei. Volumul portbagajului este în limitele clasei și impresionează prin faptul că este complet mochetat. Pentru 397 euro se oferă spătar divizibil 40/20/40% și banchetă culisantă care poate maximiza spațiul pentru pasageri sau pentru bagaje.

 

 

Prima generație a fost apreciată pentru spiritul sportiv, dar criticată pentru suspensia prea tare chiar și după faceliftul din 2012 când s-a introdus suspensia adaptivă. Însă acum, în concernul VW există vărul Porsche Macan care a creat un nou standard în ceea ce privește dinamica chiar și în raport cu rivalii Jaguar F-Pace sau BMW X3/X4. Sigur, există și la Audi versiunea sportivă SQ5 dezvăluită la Salonul de la Detroit la începutul acestui an. Însă versiunile clasice cum este și acest 2.0 TDI din testul nostru pun accentul pe confort și pe valorile de familie chiar încălțat cu jantele imense de 20 inch. Chiar și cu suspensia standard cu arcuri de oțel, Q5 este un maestru al confortului trecând la fel de elegant peste denivelări ca și referința clasei Mercedes GLC. Confortul la rulare este unul din cele mai mari câștiguri ale noii generații Q5, în condițiile în care ruliul în viraje este moderat.

Test Audi Q5

Noul Q5 este o mașină foarte echilibrată care oferă un compromis excelent între confort și o ținută de drum foarte sigură. Audi anunță o cură de slăbire pentru noul Q5 care este mai ușor cu până la 90 kg și datorită utilizării unui nou sistem 4×4 mai ușor (vezi caseta). Însă mașina de test cântărită de colegii de la Quattroruote a oprit acul cântarului dincolo de 2 tone, mai precis la 2.077 kg. Partea bună este că masa nu se simte datorită unui centru de greutate coborât și a unei distribuții foarte bune a maselor de 51/47%, mai bună ca la A4. Q5 se conduce sigur și plăcut și poate doar un pic mai mult feedback la direcție ar fi necesar pentru a se apropia de perfecțiune. Nu știm dacă noul sistem 4×4 cu cuplaj controlat electronic în locul diferențialului mecanic Torsen a afectat în vreun fel aptitudinile off-road pentru că nu ne-am aventurat pe teren greu accesibil, însă cu siguranță noul sistem 4×4 a îmbunătățit dinamica și reacția mașinii la limită. În virajele la limită, sistemul ESP ține mai bine sub control puntea spate care deviază doar puțin, atât cât să așeze mașina pe trasa ideală. Prin comparație, la sistemul Torsen transferul de mase este net mai lent.

 
Test Audi Q5Cu numeroase sisteme de asistență la bord standard sau opționale și rafinatul motor turbodiesel de 2 litri, Q5 este un companion superb pentru călătorii lungi. Pe Q5, cunoscutul motor turbodiesel de 2 litri, prezent pe multe alte modele ale Grupului VW, este mai silențios, mai rafinat și nu se simte nicio vibrație. Noul Q5 este clar mai bine antifonat decât rivalii săi BMW X3 sau Mercedes GLC la care dieselul se aude clar la accelerări la viteze mici. În ceea ce privește dinamica, motorul oferă foarte mult în zona de turații medii, dar în privința performanțelor de top nu este ieșit din comun deoarece raportul masă/putere de aproape 11 kg/CP își spune cuvântul. Însă nici alți rivali cu motoare asemănătoare nu oferă mai mult. Și consumul de 7,63 l/100 km e în linie cu cel de la Mercedes GLC, fiind puțin mai mic decât la Jaguar F-Pace. În modul Sport, cutia S-Tronic cu dublu ambreiaj schimbă rapid, precis și lin.

 

Test Audi Q5

 

Avem o singură critică și aceasta se referă la cutie. La pornire,  în oraș, la viteze mici, cutia are o mică ezitare. Parcă cuplează întâi treapta a doua, iar la accelerare e ușor indecisă și pare că ar vrea întâi să retrogradeze. Cert este că în acest domeniu de viteze mici la pornire nu schimbă la fel de lin ca una automată clasică cu convertizor de cuplu.

 

 

 

Verdict AutoExpert

Test Audi Q5Noul Audi Q5 se remarcă în mod deosebit prin nivelul de zgomot extrem de redus și prin confortul în progres enorm. Cel puțin a doua calitate îi lipsise primei generații. Apoi, în ciuda mutării producției în noua uzină din Mexic, am întâlnit același nivel de calitate de excepție, care este argumentul de cumpărare numărul 1 al unui Audi. Nu în cele din urmă, Q5 se conduce plăcut și nu subvirează la fel ca A4 având o mai bună distribuție a maselor, iar noul sistem 4×4 și-a adus o contribuție importantă la îmbunătătțirea dinamicii pe șosea. Lista de opționale satisface cele mai diverse gusturi, iar lista de sisteme de asistență este la cel mai înalt nivel din clasă. 
DATE TEHNICEAudi
2.0 TDI 190 CP Quattro S Tronic Sport
Motor/ nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.968
Putere maximă/turație (CP/rpm)190/3.800-4.200
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)400/1.750-3.000
Transmisieintegrală nepermanentă
Cutie de viteze7 trepte, automată
L/l/h (mm)4.663/1.893/1.659
Ampatament (mm)2.819
Volum portbagaj (l)550-1.550
Masă la gol (kg)1.845
Accelerație 0-100 km/h (s)7,9
Viteză maximă (km/h)218
Consum mixt (l/100 km)4,9
Emisii CO2 (g/km)129
Preț (euro cu TVA)49.224

Adaugati comentariu